به گزارش بتن آنلاین مدیرعامل آزادراه تهران ـ شمال با اشاره به اینكه قطعه یك این پروژه پیشرفت ۸۸ درصدی و قطعه ۲، پیشرفت ۲۰ درصدی دارد اظهار داشت: احتمال اینكه قطعه ۳ ساخته نشود، وجود دارد.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، مهران اعتمادی در جمع خبرنگاران درباره آزادراه تهران ـ شمال اظهار داشت: اخیراً به علت استفاده آزادراه تهران ـ شمال از آخرین تكنولوژی روز دنیا در راهسازی، كلاس تخصصی آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تكمیلی مهندسی عمران و رشته های مرتبط گذاشته شد تا با فناوری های استفاده شده در آزادراه تهران ـ شمال آشنا شوند.
وی پیشرفت فیزیكی قطعه یك این آزادراه را كمی بیش از ۸۸ درصد عنوان و اظهار نمود: همزمان با تكمیل قطعه یك، قطعه دو آزادراه تهران ـ شمال هم در حال فعالیت بوده و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
مدیرعامل شركت آزادراه تهران ـ شمال درباره ساخت تونل البرز در قطعه ۲ این آزادراه تصریح كرد: لاین رفت تونل البرز در قطعه ۲، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد؛ ضمن اینكه به علت وقوع چند درگیری با معارضان مسیر ساخت آزادراه، تراز ارتفاعی ساخت این آزادراه را در بخشی از منطقه ۲ ارتقا دادیم كه به كاهش درگیری ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه منجر شد.
وی با تاكید بر اینكه بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی با همكاری یكدیگر در تأمین مالی ساخت این آزادراه مشاركت دارند، تصریح كرد: این دو دستگاه تابحال منابع مالی برابر تراز تصویب شده با نظارت سازمان حسابرسی مشاركت داشتند. بر مبنای بررسی های ما، هر كدام از این دو دستگاه تاكنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه كرده اند.
اعتمادی با اشاره به اینكه در حال بازنگری مجدد پروژه هستیم تا امكان بهره برداری از آن با ۹۵ درصد پیشرفت را فراهم نماییم، اضافه كرد: در صورت اجرای این برنامه، پروژه با اندك تغییراتی به اتمام خواهد رسید.
به گفته مدیرعامل شركت آزادراه تهران ـ شمال، امیدواریم تا در تعطیلات نوروز ۹۷، قطعه یك آزادراه تهران ـ شمال زیر بار ترافیك برود.
وی تاكید كرد: احتمال اینكه بعد از اتمام تونل البرز، ادامه آزادراه به جاده موجود متصل شود، وجود دارد در این صورت قطعه ۲ بعد از تكمیل به جاده موجود وصل شده و قطعه ۳ اجرا نخواهد شد. در نهایت، جاده موجود به قطعه ۴ وصل می گردد.
اعتمادی درباره تأمین مالی قطعه ۳ در صورتی كه قرار باشد كه ساخته شود، تصریح كرد: باید از محل فاینانس، ۱. ۲ میلیارد یورو برای قطعه ۳ تأمین اعتبار شود؛ ضمن اینكه تمام تلاش ما این است كه پیمانكار پروژه ۱۰۰ در صد ایرانی باشد، اما احتمال اینكه مجری پروژه به صورت همكاری مشترك پیمانكار ایرانی و خارجی ساخته شود هم وجود دارد. در این صورت اگر مجری ایرانی ۵۱ درصد سهم داشته باشد، باید ۷۵ درصد اعتبار ساخت قطعه ۳ از محل فاینانس تأمین شود. البته به دنبال آن هستیم تا در این پروژه، قطعه ۳ را با پول و پیمانكار ایرانی احداث نماییم.
مدیرعامل شركت آزادراه تهران ـ شمال، فاینانسور خارجی را كنسرسیومی متشكل از كشورهای چین، كره جنوبی و ایتالیا عنوان نمود و اضافه كرد: بهره برداری از حریم آزادراه باید اقتصادی بوده و توسط ذینفعان شركت آزادراه تهران ـ شمال انجام شود.
وی ساخت مجتمع های رفاهی در مسیر آزادراه تهران ـ شمال در تأمین اقتصادی این آزادراه مؤثر ندانست و اظهار داشت: در صورتی كه وجه دولت مناسب ساخت آزادراه نباشد، مقرر است ۱۰۰ هكتار زمین در فاز ۵ شهر جدید پردیس در عوض كمك دولت به شركت آزادراه تهران ـ شمال واگذار شود.