مظاهریان:

نظام مدلسازی ساختمان در ایران متولی ندارد، ساخت وساز دولتی ذیل BIM

نظام مدلسازی ساختمان در ایران متولی ندارد، ساخت وساز دولتی ذیل BIM

بتن آنلاین: معاون مسكن وزیر راه با اشاره به اهمیت استقرار نظام BIM در مدیریت ساخت اظهار داشت: این وزارت از این نظام در پروژه های تولیدی خود بهره خواهد برد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان در چهارمین نشست هم اندیشی تهیه نقشه راه سند استراتژیك مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) بر لزوم تدوین مسیر دستیابی به نظام BIM تصریح كرد و اظهار داشت: ما به دنبال كامل كردن پازل تهیه نقش راه (BIM) هستیم تا بدانیم در این مسیر چه كارهایی باید صورت گیرد. بنابراین برگزاری این جلسات به تصمیم سازی و تصمیم گیری در این مورد كمك خواهد نمود. همه ما تلاش داریم تا نوری بر این مسیر بیفكنیم و بطور قطع از این قدم ها بعنوان قدم های تعیین كننده در تاریخ ساختمان ایران یاد خواهد شد.
وی به نبود متولی مشخص در حوزه BIM هم اشاره نمود و اضافه كرد: باید مشخص شود كه متولی BIM در این كشور كیست؟ تنها وزارت راه و شهرسازی نمی تواند متولی BIM باشد، چراكه این مورد فرابخشی است.
وی با اشاره به این مورد كه كشور انگلستان توانسته با BIM، ۲۰ درصد زمان و ۳۰ درصد انرژی را در فرآیند ساخت كم كند، اظهار داشت: اهمیت BIM هنوز برای سطوح عالی تصمیم گیری در كشور مشخص نشده است. باید بتوانیم مزایای BIM را تبلیغ و ترویج نماییم. دراین صورت خود ارگان ها و نهادها متقاضی متولی این حوزه خواهند شد.
مظاهریان همینطور به نحوه استقرار BIM در كشور پرداخت و اظهار داشت: با این دیدگاه كه چون در این حوزه نورسیده هستیم، باید از سطوح اولیه و ابتدایی شروع نماییم موافق نیستم. تجربیات توسعه در دنیا اینگونه نیست كه حتما یك فرآیند خطی طی شود. این نظریات كلاسیك است. اكنون ثابت شده كه می توان میان سطوح ابتدایی و پیشرفته پل زد و از ابتدا به سطوح عالی دست یافت.
وی ادامه داد: اگر سطوح بالا را هدف قرار ندهیم، انگیزه لازم برای حركت فراهم نمی گردد. البته نباید در این راه شتابزده عمل كرد.
ضرورت تشكیل كارگروه BIM
معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در مطالعات انجام شده، چند نقطه عطف برای استقرار BIM در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: نخستین نقطه عطف انجام طرح ها و پروژه های پایلوت است. این طرح های میدانی می تواند به ما بگویند در روند كلی چه اتفاقی خواهد افتاد و مشكل از كجاست.
وی ادامه داد: نیاز به شروع طرح های پایلوتی زمان بر كه دو یا سه سال طول بكشد نیست. خوشبختانه خیلی از پروژه ها اكنون شروع شده و در حال انجام می باشد. این پروژه ها می توانند بعنوان پایلوت در نظر گرفته شود و تنها كافی است این كارها مستندسازی شوند.
مظاهریان پیشنهاد داد از این پس گروهی از پروژه های دولتی با استفاده از نظام و كاربست BIM صورت گیرد و اظهار داشت: پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت تا نظام BIM در پروژه های دولتی مستقر شود. این كار هم بازار كار بوجود می آورد و هم پایلوت مورد نظر را برای ما فراهم خواهد نمود.
وی با اشاره بر لزوم مستندسازی پروژه های دولتی و انجام كار تحقیقاتی بر پایه آن ها اضافه كرد: تلاش می نماییم تا یك ماه آینده تعدادی از پروژه های وزارت راه و شهرسازی به صورت پایلوت و در نظام BIM تعریف شود و وزیرمحترم راه و شهرسازی هم به مبحث BIM ابراز علاقه كرده اند.
در ادامه معاون وزیر راه وشهرسازی بر ضرورت تولید یك كارگروه در رابطه با BIM تصریح كرد و اظهار داشت: تمام ذی نفعان این حوزه باید كنار هم جمع شوند و به تصمیم سازی برای این كار بپردازند و لازم است تا نمایندگان رسمی همه ذی نفعان در این كارگروه حضور داشته باشند. حضور نهادهایی چون جامعه مشاوران، نظام مهندسی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همینطور سازمان استاندارد و معاون علمی رئیس جمهور و وزارت آموزش علوم و هم انجمن های علمی دانشگاهی و نهادهای صنفی و حرفه ای و... در این كارگروه ضروری می باشد.
زیرساخت های حقوقی باید تقویت شوند
مظاهریان به نقش دولت اشاره كردو اظهار داشت: نقش دولت باید در این مورد رگولاتوری باشد و در واقع نقش دولت در اینكار اعظیم بوده و هر جا دولت مشكلات حقوقی و یا مشكلات دیگر را مشاهده كرد باید آن را رفع كند.
وی اضافه كرد: پژوهشكده های خوبی در دانشگاه ها وجود دارد. لازم است این مراكز تقویت شوند و ارتباط بین آن ها برقرار شود. در این صورت نیازی به ورود دولت وجود ندارد.
مظاهریان ادامه داد: ما به یك نهضت تولید مدارك پشتیبان نیاز داریم. تجربه های جهانی باید به وسیله هماهنگی در تولید محتوی و ترجمه در دسترس قرار بگیرند. مقالاتی كه در جهان تولید می شوند، نمونه ها و دستور عمل ها باید به سرعت فهرست و ترجمه شود.
معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی سپس به مبحث كدهای ارتباطی پرداخت و اظهار داشت: در قضیه كدهای ارتباطی، نیاز به نقشه مدل داریم. لازم است بر اساس مطالعات یك سیستم و استاندارد بین المللی را بپذیریم و كدها یكسان شود.
مظاهریان در نهایت لزوم تولید زیرساخت های حقوقی در حوزه BIM را مطرح كرد و اظهار داشت: در بحث مالكیت فكری و معنوی، باید بتوانیم راهكاری برای پشتیبانی از ایده ها پیدا نماییم. همچمین ما در امور قراردادها هم مشكل داریم. در قراردادها به حقوق طرفین توجه نمی گردد كه باید این مسئله برطرف شود در واقع با استقرار نظام BIM می توان یك بازنگری كلی در تمام مسائل مربوط به صنعت ساختمان انجام داد.

1397/02/17
12:44:17
5.0 / 5
4656
تگهای خبر: استاندارد , پروژه , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد