بندر شهید رجایی دروازه طلایی تجارت برای ایران

بندر شهید رجایی دروازه طلایی تجارت برای ایران

بتن آنلاین: بندر شهید رجایی درراستای اهمیت اقتصاد دریا محور به عنوان دروازه طلایی تجارت ایران با جهان محسوب می شوداین بندربا داشتن مبادله کالا با 80 بندر بین المللی نیمی از تجارت ایران را برعهده دارد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، رهبر معظم انقلاب در سخنان خود با اهمیت بر اقتصاد دریا محور اظهار کردند: «دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه سازی رشد علم و تکنولوژِی، افزایش کار و ثروت، تامین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن سازی می باشند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار داشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیتهای فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه ای و جهانی در بهره گیری از دریا اقدام نماید.»
مبحث توجه به ظرفیتهای دریایی کشور، بیش از سه دهه است که توسط رهبر معظم انقلاب مورد توجه واقع شده و ایشان در بیانات مختلفی به زوایای مختلف این بحث پرداخته اند و دستیابی به سیادت دریایی و تمدن دریایی را به عنوان چشم انداز تحقق این سیاست ها مدنظر قرار داده اند.
اقتصاد دریا محور در تمام کشورهای جهان حائز اهمیت می باشد و اگر روزی تجارت، حمل و نقل کالای دریا گرفتار مشکل و موانع شود بیش از نیمی از مردم جهان به سبب فقر و گرسنگی از بین خواهند رفت و نیم دیگر گرفتار سرما زدگی خواهد شد. بطور مثال اتفاقی که طی یک سال قبل در کانال سوئز افتاد و انسدادی که پیش آمد سبب توقف کشتی ها شد که در نتیجه سبب توقف حمل و نقل دریایی شد.
بندر شهید رجایی دروازه طلایی تجارت "ایران"
در ادامه این گزارش باتوجه به اهمیت اقتصاد دریا محور می توان به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی تجارت کشور نگاه کرد که بنادر عمده جهان و با موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و امکان دسترسی به آب های آزاد، در مرکز کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و در مجاورت صنایع مادر و قطب های اقتصادی کشور قرار دارد، متصل می کند. بندر شهید رجایی از سال (۱۳۴۹) برمبنای تصویب نامه شورای عالی وقت در امتداد صنایع بزرگ برای توسعه تجارت و نقش ایران در سپهر دنیا تصویب و راه اندازی شد.
این بندر دارای بزرگترین بندر کانتینری کشور و پیشرفته ترین پایانه های کانتینری با ظرفیت بیش از ۶ میلیون (TEU) در سال و هدف گذاری ارتقای ظرفیت کانتینری به ۲۰ میلیون (TEU) تا سال ۲۰۴۰ است. این بندر با ظرفیت سالیانه جابجایی ۹۰ میلیون تن انواع کالا و ظرفیت سالانه پذیرش بیش از ۴ هزار کشتی در انواع کشتی های فله بر، کانتینری و نفتکش، بیش از ۵۳ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود مختص کرده است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بین المللی حدودا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد. بندر شهید رجایی ۲۴۰۰ هکتار پس کرانه دارد، ۲۷۰۰ هکتار هم به زودی به پس کرانه شهید رجایی اضافه می شود. مساحت بندر شهید جایی ۵۷۰۰ هکتار است، در این بندر از نظر تجاری ۵.۵ میلیون (TEU) ظرفیت وجود دارد.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از با اهمیت ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را بوسیله ایران به دریای خزر و سپس بوسیله روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب های آزاد جهان بوسیله خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل نموده است.
قرارداد سرمایه گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومانی در بنادر هرمزگان
حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: این استان دارای ۲ هزار و ۲۲۷ کیلومتر مرز آبی و ۱۴ جزیره راهبردی و ۷۲ بندر کوچک و بزرگ حاکمیتی و غیر حاکمیتی است که بندر آفتاب ۱۰۰ درصد خصوصی است. در سال ۱۴۰۱ بالغ ۷۶ میلیون تن کالاهای نفتی و غیر نفتی در بنادر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده که نسبت به سال پیش از آن ۴ درصد رشد داشته است و در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۴۸ میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه اشاره کرد: ۳۱ میلیون تن کالای نفتی و ۲۰ میلیون تن کالای غیرنفتی جابه جا و یک میلیون و ۴۰۲ هزار (TEU) کانتینر نیز تخلیه و بارگیری شده است. ۱۰ میلیون مسافر در ۷ ماهه نخست سال جاری جا به جا شدند و بیش از ۹۵ درصد از مسافرت دریایی کشور در استان هرمزگان به انجام می رسد و سال قبل بیش از ۲۴ میلیون مسافر دریایی از بنادر استان به مقاصد مختلف تردد داشتند.
وی افزود: قرارداد سرمایه گذاری جدید بصورت (BOT - گونه ای از قرارداد اقتصادیست که به طور معمول بین دولت ها و سازمان های متولی اقتصاد از یک طرف و شرکت های بخش خصوصی از جانب دیگر منعقد می شود.)به ارزش بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در اواخر آذرماه منعقد می شود. همچون مهم ترین آنها می توان به خطوط لوله نفتی بندر خلیج فارس، مجتمع گردشگری دریایی شهید حقانی، هرمز و نخل ناخدا و پایانه مکانیزه مواد معدنی اشاره نمود.
عباس نژاد اشاره کرد: در دوران دولت سیزدهم بندر خمیر که مدت ها بلاتکلیف مانده بود به راه افتاده است که تا انتهای سال گذشته عملکرد ۲ میلیون تنی به ثبت رسانده است و تلاش می شود این رکورد را تا انتهای سال جاری نیز تکرار کند. پس از آن که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دبیرخانه این طرح عرضه شد، با مدیریت استاندار نخستین کارگروه توسعه دریا محور کار خودرا آغاز کرد که ابتدا اهتمام بر تمرکز بر متن سیاست های ابلاغی بود تا به تدوین پروژه ها برسیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره تاکید مقام معظم رهبری در خصوص راهبرد مردمی سازی اقتصاد اظهار داشت: موج شکن فاز یک بندر نخل ناخدا با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان نهایی شده است و بیش از ۴۲۰۰ شناور به ثبت رسیدند. همین طور ۲۶۰۰ فروند دیگر نیز مورد بازرسی قرار گرفتند و برای همین تعداد مجوز صیادی صادر گردیده است.
وی با بهره گیری از تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در امتداد توسعه ناوگان دریایی کشور اظهار داشت: ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری جدید در دستورکار قرار دارد که امیدواریم با تعریف مسیرهای جدید داخلی و خارجی با این شناورها کیفیت تازه ای از سفر دریایی را به هموطنان ارائه نماییم. رسوب کالا و کالای متروکه یکی از اساسی ترین چالش های بندر شهید رجایی عباس نژاد با اشاره به موضوع رسوب کالا در بنادر هرمزگان، اظهار داشت: یکی از چالش های اساسی این بندر وجود کالای متروکه و رسوب کالا بود که به جز سازمان بنادر، سازمان های دیگری ازجمله گمرک و اموال تملیکی هم درگیر این مساله بودند. برای مدتی ظرفیتهای بندری، شرایط تجهیزات یا نحوه تعرفه گذاری در بندر شرایطی را ایجاب می کرد که ماندگاری کالا در بندر رجایی زیاد شود.


منبع:

1402/09/22
18:10:31
5.0 / 5
302
تگهای خبر: انسداد , بندر , پروژه , تخلیه و بارگیری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد