تبدیل راه آهن تهران-تبریز به مسیر دوچرخه سواری

تبدیل راه آهن تهران-تبریز به مسیر دوچرخه سواری

مدیر عامل شركت یادمان سازه شهرداری تهران در مورد جزئیات پروژه شارباغ توضیحاتی را ارائه نمود.


حسن صفات در گفتگو با ایسنا، در مورد پروژه "شارباغ" (شار به معنای تعاملات اجتماعی) اظهار نمود: در سال ۸۳ مسؤلان وقت راه آهن تصمیم گرفتند تا به علت مشکلات ایجاد شده، خط راه آهن تهران- تبریز را که از داخل مناطق مسکونی شهر تهران عبور می کرد به زیرزمین منتقل کنند و عملیات اجرایی پروژه انتقال خط راه آهن تهران- تبریز به زیر زمین، در سال ۸۶ شروع شده و نهایتا این مهم در سال ۹۲ به پایان رسید و با احداث۹ کیلومتر تونل، در حدود ۳۰ هکتار از فضای شهری در منطقه ۱۷ و ۱۸ آزاد سازی شد.
وی افزود: شرکت راه آهن در بخش هایی از این ۹ کیلومتر، فضاهایی را به سوله های تاسیسات و پارکینگ اختصاص داده بود، اما این فضای خالی، رفته رفته به یک فضای بی دفاع شهری تبدیل شد و بروز انواع و اقسام صدمه های اجتماعی در این فضاهای رها شده، کم کم موجبات نارضایتی مردم را فراهم نمود اما آنجایی که این محوطه در اختیار شرکت راه آهن بود، شهرداری تهران اجازه ورود به این زمین های رها شده را نداشت.
صفات اضافه کرد: به تازگی تفاهم نامه ای میان شهرداری تهران و شرکت راه آهن منعقد شده تا برپایه آن شهرداری بتواند از این فضای روگذر به نفع مردم استفاده نماید و برهمین اساس مسابقه طراحی بازآفرینی این ۹کیلومتر مسیر را که در ابتدا به طرح نیلوفری (شارباغ فعلی) شهرت یافت برگزار کرد که حدود ۲۴۰ تیم طراحی در آن شرکت کردند و نهایتا یک طرح انتخاب و بعنوان برنده این مسابقه اعلام گردید.

وی با اشاره به اینکه این ۹ کیلومتر فضای رها شده، هموار است و برای دوچرخه سواری و پیاده روی بسیار مناسب می باشد، اظهار داشت: به جرات می توان اظهار داشت که در هیچ جای تهران فضای مسطح یکپارچه این چنینی وجود ندارد و می توان از این روگذر برای توسعه کارهای فرهنگی بهره برد.
مدیرعامل شرکت یادمان سازه شهرداری تهران در تشریح جزئیات طرح روگذر راه آهن تهران- تبریز که به پروژه شارباغ تغییر نام داده شده است، اضافه کرد: در این طرح ۲۳ کوشک پیشبینی شده که این ساختمان های کوشک مانند بعنوان ایستگاه دوچرخه، موزه، مراکز فرهنگی، فضای تجاری، مراکز مخصوص بانوان و... استفاده خواهند شد و تمامی این کوشک ها در فضای سبز طراحی شده اند.
صفات در تشریح مراحل ساخت شارباغ اظهار داشت: برپایه توافق نامه منعقد شده شهرداری تهران می بایست ۱۸۰ میلیارد تومان به راه آهن پرداخت کند تا این عرصه ۳۰ هکتاری در طول ۹ کیلومتر تحویل شهرداری شود که در فاز اول ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده و به ازای آن ۲.۷ کیلومتراز این ۹ کیلومتر آزادسازی شده و ما هم در شرکت یادمان سازه بعنوان مجری پروژه شارباغ، با یک پیمانکار قرار داد منعقد کردیم تا نسبت به تجهیز کارگاه برای ساخت در ۲.۷ کیلومتر اقدام نماید.
وی با اشاره به اینکه هنوز مشاور طرح، در حال نهایی کردن طرح کلی شارباغ است که تا یک ماه آینده این مهم تعیین تکلیف می شود، اظهار داشت: ما با پیمانکار فاز اول قرارداد ۹ ماهه منعقد کردیم تا در این زمان یک کیلومتر فاز اول شارباغ را تحویل شهرداری تهران بدهد و هم اکنون مشغول خاکبرداری برای راه اندازی کوشک ها است.
صفات با اشاره به اینکه در طراحی انجام شده، چهار زون برای شارباغ تعیین شده اما به علت ملاحظات در زون دو، بررسی ها هنوز به اتمام نرسیده است، اضافه کرد: در زون دو مسیر شارباغ دقیقا مقابل امامزاده حسن خواهد بود که بر همین مبنا از مشاور خواسته ایم کاربری کوشک های این زون را مطابق با فضای معنوی امامزاده تغییر دهد.
وی با اشاره به اینکه تلاش می شود برپایه برنامه ریزی های انجام شده تا ۹ ماه آینده حداقل ۲.۷ کیلومتر مسیر دوچرخه و پیاده روی شارباغ را تحویل اهالی و مردم شهر تهران دهیم، خاطرنشان کرد: باید بگویم پروژه شارباغ یکی از منحصر به فردترین پروژه های شهری در جنوب تهران است که به بهبود فضای شهری در مناطق ۱۷ و ۱۸ کمک قابل توجهی می کند و تبدیل این فضای روگذر به بوستان و فضای فرهنگی باعث کاهش صدمه های اجتماعی در این مناطق به خصوص معتادان متجاهر می شود، البته امیدواریم همه دستگاههای اجرایی به شهرداری تهران کمک کنند تا بتوانیم هرچه سریعتر این ۹ کیلومتر را برای مردم تهران آماده نماییم.






منبع:

1399/09/04
15:19:57
5.0 / 5
1502
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد