گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر
بورس حمل و نقل ایجاد می شود؟، فروش بلیت هواپیما در بورس كالا
به گزارش بتن آنلاین در حالیكه ۲۷ نفر از نمایندگان مجلس طرح تشكیل بورس حمل بار و مسافر را امضا كرده اند، یكی از امضاكنندگان این طرح با تكذیب امضای خود، با ایجاد چنین بورسی مخالفت كرد.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، در اولین روز مرداد طرحی كه امضای ۲۷ نماینده را پای خود داشت، از جانب هیئت رئیسه اعلام وصول شد.
این طرح كه با نام بورس حمل بار و مسافر به كمیسیون عمران بعنوان كمیسیون اصلی و كمیسیون های اقتصادی و صنایع بعنوان كمیسیون های فرعی ارسال شده، در ۵ ماده و ۸ تبصره تنظیم شده و در مقدمه توجیهی آن آمده كه وجود نابسامانی در حوزه حمل بار و مسافر سبب شده تا علیرغم آنكه رانندگان بیشترین زحمات را در این صنعت متحمل می شوند، از كمترین منافع آن بهره مند شوند.
در ادامه مقدمه این طرح می افزاید: درآمد حاصله از بخش حمل و نقل با هزینه های آن متناسب نیست و در عوض دلالان بیشترین سود را با كمترین زحمت به دست می آورند. با این حساب راه اندازی بورس حمل بار و مسافر می تواند نقش مؤثری در ایجاد شفافیت و اجرای عدالت داشته باشد.
منابع اجرای بورس حمل و نقل: كسر بخشی از صدور بارنامه یا قیمت بلیت
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، با وجود آنكه طراحان بورس حمل بار و مسافر، بهانه خود برای امضای این طرح را كمك به افزایش درآمد رانندگان عنوان كرده اند، اما در این طرح منابع مالی اجرای آنرا دریافت سهم از هر بارنامه یا فروش بلیت تعیین كرده اند.
با این حساب به هزینه هایی كه به رانندگان از صدور هر بارنامه كسر می شود، یك تعرفه جدید هم افزوده خواهد شد. همینطور شركت های هواپیمایی هم در حالیكه ملزم به پرداخت ۵ درصد از فروش هر بلیت هواپیما به شهرداری ها هستند، تعرفه دیگری هم به مجموعه هزینه های جانبی آنها افزوده شده و درنتیجه این مسافر است كه باید هزینه های تحمیلی را پرداخت كند.
متن كامل طرح تشكیل بورس حمل بار و مسافر
در ماده ۱ این طرح آمده: وزارت راه و شهرسازی موظف است بورس الكترونیك حمل بار و مسافر را به منظور كاهش هزینه های واسطه گری و تشدید رقابت در كرایه بار و قیمت بلیت حداكثر ۳ ماه از زمان ابلاغ این قانون راه اندازی كند.
این در حالی است كه در تبصره ۱ ماده ۲ این طرح آمده كه وزارت راه می تواند سامانه بورس حمل بار و مسافر را به بورس كالا واگذار كند.
ماده ۲ این طرح، فروش بلیت یا بارنامه خارج از سامانه بورس حمل بار و مسافر و ماده ۳ هم تعیین قیمت بارنامه یا بلیت ـ به استثنای بلیت قطار ـ خارج از سازوكار این بورس را ممنوع كرده است.
از دیگر مواردی كه این طرح در صورت تصویب می تواند به صنعت نحیف حمل و نقل خصوصا حمل و نقل مسافری ضربه وارد كند، تعیین مالیات بر صندلی های خالی معادل ۱۰۰ درصد قیمت بلیت اتوبوس، قطار و هواپیماست كه در ماده ۴ این طرح به آن اشاره شده است. به معنای دیگر در صورتیكه وسایل نقلیه عمومی با صندلی خالی تردد كنند، به جای آنكه مورد حمایت واقع شوند، تنبیه خواهند شد.
در ماده ۵ هم وزارت راه مكلف شده تا سامانه الكترونیكی بورس حمل و نقل بگونه ای طراحی شود كه در صورت تأخیر ناوگان، جریمه تأخیر به صورت خودكار از هزینه بلیت كسر شده و بدون احتیاج به رجوع حضور مسافران، به صورت اتوماتیك به حساب آنها برگشت داده می شود.
عضو كمیسیون اقتصادی: با بورس ارز هم مخالفم چه رسد به بورس حمل و نقل/ امضای این طرح را تكذیب می كنم
محمد حسن نژاد عضو كمیسیون اقتصادی مجلس و از امضاكنندگان این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با تكذیب امضای این طرح تصریح كرد: اجرای چنین بورسی عملا غیر امكان دارد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با اشاره به اینكه راه اندازی انواع بورس ها، اشتباه است و ارتباطی به شفافیت ندارد، اظهار داشت: من حتی با راه اندازی بورس ارز هم مخالفم.
وی افزود: در كجای دنیا چنین بورس هایی وجود دارد كه ما بخواهیم در ایران آنها را راه اندازی كنیم؟
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ساعات فعالیت بورس در كشور كه از ساعت ۹ تا ۱۳ است، اظهار داشت: اگر فردی بخواهد ساعت ۱۹ بلیت هواپیما بخرد، باید صبر كند تا فردا ساعت ۹ بامداد كه بورس بازگشایی می شود، بلیت خریداری كند؟ یا روزهای تعطیل مردم امكان خرید بلیت ندارند؛ آیا چنین چیزی شدنی است؟
وی تاكید كرد: من در جریان چنین طرحی نیستم و بطور قطع ذكر نام و امضای من ذیل این طرح، اشتباه بوده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب