ابلاغیه ۶ بندی رعایت اصول حرفه ای ساختمان

ابلاغیه ۶ بندی رعایت اصول حرفه ای ساختمان

بتن آنلاین: وزیر راه و شهرسازی در ابلاغی به معاون امور مسكن و ساختمان با درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی در خصوص برگزاری نشست مشترك موافقت نمود.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغی پیرو درخواست رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی به حامد مظاهریان، معاون امور مسكن و ساختمان وزارتخانه با برگزاری جلسه مشترك با این سازمان موافقت نمود.
در این ابلاغ وزیر راه و شهرسازی با بیان خط مشی های وزارتخانه تصریح كرد تا در طراحی فرایندها ضمن رعایت همه جوانب از شكل گیری هرگونه فساد در همان ابتدای كار جلوگیری شود.
متن كامل ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی:
جناب آقای دكتر حامد مظاهریان
معاون محترم امور مسكن و ساختمان
با سلام
به پیوست نامه جناب آقای مهندس رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به شماره ۳۰۲۳۵ / ش – م مورخ ۹۷/۲/۱۰ در خصوص درخواست گفت وگو درباره شیوه نامه كنترل ساختمان ارسال می گردد. مبنا و مشی این وزارتخانه هم فكری، گفت وگو و مشاركت با سازمان ها و انجمن های حرفه ای برای هم گرایی حداكثری است. ازاین رو با این درخواست موافقت می گردد. شایسته است كه جنابعالی بعنوان معاون مسكن و ساختمان وزارتخانه جلسه درخواست شده را با آقایان مذكور در نامه تشكیل و مطالب مطروحه از جانب دوستان را مورد بررسی مشترك قرار دهید.
با این وجود، هرگونه هم فكری و مشاركت نیازمند اصولی است كه باید بدان پایبند بود. از این رو، اصول زیر برای رعایت در هم كاری های حرفه ای در حوزه ساختمان چه در ارتباط با یكدیگر و چه در سایر موقعیت های دیگری كه پیش می آید ابلاغ می گردد.
۱- هر فعالیت حرفه ای در حوزه مهندسی ساختمان باید توسط مهندسان ذیصلاح صورت گیرد. سازمان های نظام مهندسی به صفت سازمان بودن صرفا مسئولیت تنسیق امور مهندسان را در چارچوبی كه قانون برای آنها تعیین كرده برعهده دارند و تحت عنوان سازمان صلاحیت و حق پذیرش تعهد انجام خدمات مهندسی را تحت هیچ عنوانی ندارند.
۲- هیچ واسطه ای بین مهندسان و كارفرمایان نباید وجود داشته باشد. كارفرمایان حق دارند و آزادند كه خدمات مهندسی مورد درخواست خویش را با استفاده از هر مهندس ذیصلاح و واجد شرایط كه خود انتخاب می كنند انجام دهند و مهندسان هم در پذیرش تعهد و قبول انجام كار مختارند. هیچ شخص و سازمانی حق ارجاع كار و هیچ گونه تحمیل به طرفین را ندارد.
۳- هرگونه ارتباط بین كارفرما و مهندس باید برپایه قرارداد مشخص و معین بوده و مهندس باید مسئولیت خدمات حرفه ای كه انجام می دهد را در چارچوب صلاحیت و شرایط مقررات الزامی بپذیرد.
۴- مسئولیت كنترل ساختمان در شهرها بنا به قانون و تاكید معاونت حقوقی ریاست جمهوری صرفا برعهده شهرداری هاست و برپایه قانون قابل تفویض به هیچ دستگاه دیگری همچون سازمان های نظام مهندسی نیست. شهرداری ها می توانند كنترل نقشه ها، مدارك فنی و مقررات ساختمانی را صرفا به مهندسان با صلاحیت بازرسی و با رعایت سایر شرایط همچون عدم پذیرش منافع متعارض برون سپاری كنند.
۵- فرآیندهای بكارگیری اشخاص حقیقی و حقوقی كار باید بر اساس رقابت آزاد و منصفانه بین مهندسان و حق آزادی انتخاب طراحی شود.
۶- پذیرش منافع متعارض ریشه فساد است. بنابراین، در طراحی فرایندها ضمن رعایت این مورد باید مراقب امكان شكل گیری هرگونه فساد بود و در همان آغاز باید جلوی آن را سد كرد.
امیدوارم كه برمبنای اصول پیش گفته در طراحی فرآیندها و شیوه نامه های اجرایی هماهنگی لازم را داشته باشید. نتیجه جلسه های هم فكری را به صورت مرتب به اینجانب گزارش فرمایید.
عباس آخوندی/ وزیر


1397/02/19
13:06:12
5.0 / 5
4541
تگهای خبر: خدمات , ساختمان , سازمان , شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد