ایران دروازه طلایی عبور قطارهای چین به اروپا
به گزارش بتن آنلاین، مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن ضمن اشاره به توافق شش جانبه ریلی برای تقویت کریدور شرق-غرب، ایران را محور شبکه حمل و نقل منطقه ای دانست.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، شهریار نقی زاده در برنامه «سکه صبح» رادیو اقتصاد اظهار نمود ایران در کانون کریدورهای مهم منطقه ای واقع شده و تقاطع دو مسیر مهم شرق–غرب و شمال–جنوب است.
او اضافه کرد: در حمل و نقل کالا، دو شاخص زمان و هزینه تعرفه ای تعیین کننده مسیر هستند و همین عوامل در جذابیت مسیر ایران اثرگذار می باشد.
مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن ضمن اشاره به توافق پکن تصریح کرد: اولین قطار باری از شی آن چین وارد بندر خشک آپرین شد و الان چهلمین قطار چین عازم ایران شده است.
وی گفت در ۷ ماهه نخست سال جاری، ترانزیت ریلی با عبور ۴۰ قطار از چین رقم خورد که رخدادی بی سابقه بحساب می آید.
نقی زاده از ورود نخستین قطار ترانزیتی ترکیه به افغانستان با عبور از خاک ایران اطلاع داد و این رویداد را عامل افزایش همگرایی منطقه ای دانست.
وی ضمن اشاره به یکسان بودن عرض خطوط ریلی ایران با چین و اتحادیه اروپا (۱۴۳۵ میلی متر) گفت تفاوت عرض ریل در کشورهای آسیای مرکزی نیازمند تعویض واگن در مرزهاست، اما ایران در راه جنوبی از چنین مزیتی برخوردار می باشد.
به گفته نقی زاده، ترکیه میزبان توافق شش جانبه ای با مشارکت ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه برای تقویت ترانزیت ریلی شده است.
او افزود برتری مسیر ایران، ترکیه را هم به مشارکت در این توافق و پذیرش عبور قطارها از استانبول واداشت.
نقی زاده اظهار کرد: کشورهای عضو این توافق متعهد شده اند تعرفه های یکسان و رقابتی تعیین کنند، زمان سیر قطارها را کاهش دهند، هزینه های جانبی و گمرکی را پایین بیاورند و زیرساخت های لازم را فراهم نمایند.
او اظهار داشت: سهم حمل و نقل ریلی کشور از ۹ درصد به ۱۴ درصد رسیده و موقعیت راهبردی ایران مانع حذف آن از مسیرهای ترانزیتی خواهد شد.
نقی زاده اظهار امیدواری کرد با عملیاتی شدن توافقات استانبول، بخش قابل توجهی از ترانزیت بین المللی از خاک ایران عبور کند و منافع اقتصادی قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.
منبع: betononline.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب