مدت زمان توقف مرزی ترانزیت کالا 6 روز به ازای هر کامیون است

مدت زمان توقف مرزی ترانزیت کالا 6 روز به ازای هر کامیون است

بتن آنلاین: رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق تجاری ایران از بالا بودن مدت زمان توقف کامیون های ترانزیتی در مرزها انتقاد نمود.



سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نشست بررسی ترانزیت به ریاست محمد مخبر معاون اول رییس جمهور اظهار نمود: چهارشنبه هفته گذشته ۱ تیر این جلسه انجام شد که نمایندگان تشکل های صنفی، بخش خصوصی و دستگاه های دولتی حضور داشتند؛ تا کنون نشست مشابهی برگزار نشده بود که در آن ۵ وزیر و زئیس سازمان برنامه و بودجه شرکت کنند؛ همین طور مدیران دستگاه های در رابطه با راه آهن شامل معاون وزیر راه و مدیران شرکت راه آهن و سازمان راهداری نیز مشارکت فعال داشتند.
وی افزود: حضور مخبر در این نشست نشان میدهد دولت موضوع ترانزیت را جدی گرفته و برنامه جدیدی برای تقویت ترانزیت دارد؛ ظاهراً از عملکرد بخش های مختلف دولت دراین زمینه رضایت نبوده که معاون اول رییس جمهور ترجیح داده جلسه ای در این سطح برگزار کند؛ گزارشی را هم مرکز بررسی های راهبردی ارائه داد که موارد مهمی در آن بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلان اینکه نگاه وزارت راه و شهرسازی به موضوع ترانزیت، اقتصادیست افزود: اما در نشست ترانزیت به ریاست معاون اول رییس جمهور، این مساله عنوان شد که می توان نگاه سیاسی و امنیتی هم به مقوله داشت؛ ترانزیت یک مبحث فرابخشی است و سازمان های مختلفی درگیر آن هستند.
حسینی با اشاره به زمان زیاد حمل کالا از مسیر ایران که روی هزینه های ترانزیت اثرگذار می باشد تصریح کرد: این روند به سود مسیرهای ترانزیتی کشورهای رقیب است چون آنقدر در ترانزیت کالا زمان و هزینه ها را بالا برده ایم که از نظر اقتصادی به صرفه نیست تا صاحب کالا باتوجه به مسیرهای ارزان تر و سریع تر در کشورهای همسایه با وجود مشکل تر بودن عبور ترانزیتی کالا از این کشورها، آنها را انتخاب کنند.
وی تاکید کرد: پیشنهادی که نماینده بخش خصوصی بیان کرد این بود که دنبال مدیریت یکپارچه ترانزیت باشیم مدیریت یکپارچه مرزی در ترانزیت می تواند زمانی هایی که در مرز برای ترانزیت کالا هدر می رود، کنترل شود؛ به این معنا که مرز بجای آنکه محل توقف کالا باشد، محل عبور کالاهای ترانزیتی باشد در گزارش مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری هم آمده بود بطور متوسط ۶ روز زمان می برد که کامیون ها در مرزها تشریفات مربوطه را اجرا کنند که زمان زیادی است.
این فعال صنعت حمل و نقل اشاره کرد: ۱۴ دستگاه دولتی و حاکمیتی در مرزهای ما دخالت دارند تا پروسه ترانزیت انجام شود؛ باتوجه به سرمایه گذاری زیادی که در زمینه زیرساخت های راه آهن انجام شده ولی راه آهن رشت-آستارا تکمیل نشده، مورد اعتراض قرار گرفت که در این نشست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود بودجه این پروژه به پایان رسیده ولی اگر بودجه آن تامین شود، می توانیم پروژه را همزمان به ۱۰ پیمانکار بدهیم تا به سرعت طرح را اجرائی کنند.
حسینی با اشاره به لزوم رفع گلوگاه های زیرساخت های ریلی برای توسعه ترانزیت اظهار داشت: مشکل دیگر خود شرکت راه آهن است که قابل نقد است که زمان زیادی از حمل کالا با ریل گرفته می شود ولی بخش جاده ای ما از نظر زمانی از بخش ریلی ما جلوتر است.
وی اشاره کرد: قرار شد ماهانه دستگاهها نشست ترانزیت را برگزار کرده و میزان پیشرفت برنامه های خودرا مطرح کنند که نشان میدهد دولت برنامه کوتاه مدت برای افزایش ترانزیت دارد؛ بخش خصوصی هم به این پروسه کمک زیادی خواهدنمود چون دارنده ناوگان بخش خصوصی است و خیلی از مبادلات از بستر فعالیت بخش خصوصی انجام می شود.


منبع:

1401/04/05
11:54:49
5.0 / 5
599
تگهای خبر: پروژه , توسعه , دولت , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد