توسط یك مقام مسئول؛

اعلام جزئیات پروژه های ریلی که سال آینده بهره برداری می شوند

اعلام جزئیات پروژه های ریلی که سال آینده بهره برداری می شوند

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزییات پروژه های ریلی که سال آینده به بهره برداری می رسند را اعلام نمود.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، عباس خطیبی دقایقی قبل در برنامه زنده تلویزیونی تهران ۲۰ که امشب ۱۶ بهمن از شبکه ۵ سیما پخش گردید اظهار داشت: لزوم توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در کشور احساس می شود در سالهای پس از راه اندازی راه آهن سراسری، کشور تلاش در توسعه کریدورها داشته است که نمونه آن ساخت راه آهن خواف به هرات در جهت توسعه کریدور شرق به غرب بود و حتی امکان اتصال به راه آهن چین را داشت و ما می توانستیم احیاگر راه ابریشم ریلی باشیم.
وی با طرح این سوال که آیا در راه اندازی پروژه های ریلی اولویت بندی داریم یا خیر اظهار داشت: این اولویت بندی ها شکل گرفته و در جهت تأمین اهداف توسعه ای کشور است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از سال ۸۴ به بعد که راه اندازی شد به نیابت از وزارت راه توسعه بخش ریلی را در دست گرفته و این حرکت توسعه ای را شروع کرده است و سه رویکرد در طرح های ریلی داریم. اولویت اول، توسعه کریدور شمال – جنوب، اولویت دوم، توسعه کریدور شرق به غرب و اولویت سوم، توسعه زیرساخت های ترانزیتی است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، کریدور شمال- جنوب را ۱۳ هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند عنوان و اظهار نمود: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار دارد که راه آهن بندرعباس تا رشت راه اندازی شده و از رشت یک شاخه به دریای خزر شامل بنادر کاسپین و انزلی و یک شاخه دیگر به آستارا جهت اتصال به شبکه ریلی آذربایجان می رود.
خطیبی ضمن اشاره به راه اندازی خط آهن قزوین- رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر در سال ۹۷ که مهمترین، سخت ترین و سنگین ترین بخش این مسیر بود، راه اندازی شده و یکی از شاهکارهای مهندسی کشور است. در ادامه، دو مسیر داریم: یکی به سمت انزلی و کاسپین و دیگری آستارا که مسیر رشت – آستارا بسیار پیچیده و سنگین است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مسیر رشت- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر را دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و اضافه کرد: این خط آهن امیدواریم طی شش ماه نخست سال آینده به بهره برداری برسد که با آغاز به کار آن کریدور شمال- جنوب به صورت تلفیقی از بندرعباس تا بندر کاسپین و سپس با کشتی رو-رو به سمت روسیه تکمیل اجرا می گردد.
وی پروژه های ریلی در دنیا را ابرپروژه دانست و افزود: راه آهن رشت- آستارا همچون این ابرپروژه ها است که به ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. اجرای این پروژه شروع شده ولی تأمین مالی آن زمان بر است بویژه که ظرفیت های بودجه عمرانی قانون بودجه سنواتی، پاسخگوی تأمین مالی آن نیست.
خطیبی درباره پروژه راه آهن چابهار- زاهدان خاطرنشان کرد: از محل صندوق توسعه ملی، منابع آن تأمین شده و پروژه به سرعت در حال اجرا می باشد. امیدواریم تا آخر سال ۱۴۰۲ این پروژه به بهره برداری برسد.
وی با تکیه بر این که در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم نماییم اظهار داشت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راه آهن رشت – آستارا تأمین مالی می شود که درحال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیت ها هستیم. همینطور راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیت های ماده ۵۶، فاینانس و تسهیلات بانکی اهداف می شود. فقط پروژه چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت ۵۷ درصدی درحال راه اندازی است. بدون تحقق منابع مالی امکان آغاز پروژه های ریلی وجود ندارد.
خطیبی پروژه های آماده افتتاح در ماه های آتی را اعلام نمود که به شرح زیر است:
پروژه ریلی میانه – تبریز که قطعه میانه- بستان آباد افتتاح شده و قطعه بستان آباد - تبریز به صورت ۴۴ کیلومتر اواخر سال جاری یا بهار سال آینده افتتاح می شود
پروژه زاهدان – خاش به طول ۱۵۸ کیلومتر که امیدواریم سال جاری به بهره برداری برسد
پروژه همدان – سنندج در دست ساخت است که کردستان را به شبکه ریلی متصل می کند و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید
راه آهن میانه – اردبیل به طول ۱۶۵ کیلومتر که شهریور سال آینده افتتاح می شود
راه آهن رشت – کاسپین در ۶ ماهه اول سال آینده افتتاح می گردد
وی تصریح کرد: تابحال ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شده اند که با عنایت به در دست ساخت بودن راه آهن مبارکه – شهرکرد طی یک سال آینده سه مرکز استان دیگر شامل شهرکرد، اردبیل و سنندج به شبکه ریلی متصل خواهند شد و مجموعاً ۲۵ مرکز استان به خط آهن وصل می شوند.
خطیبی طول خط آهن در سالهای پیش از انقلاب را ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر و هم اکنون ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر با افزایش ۳ برابری عنوان و اظهار نمود: در تمامی سالهای بعد از انقلاب مسیر خودکفایی صنعت ریلی را به تدریج طی کرده ایم و هم اکنون در ساخت پروژه های ریلی به خودکفایی ۱۰۰ درصدی رسیده ایم و هیچ وابستگی چه از نظر مهندسی و چه از نظر تجهیزات به خارج از کشور نداریم.
وی خاطرنشان کرد: تنها حلقه مفقوده خودکفایی صنعت زیرساخت ریلی، ریل ملی بود که ذوب آهن از ۳ سال قبل ریل ملی را تولید می کند و تمام تجهیزات آن شامل شمش و آلیاژها و خود ریل در داخل تولید می شود. ما حتی در تراورس های بتنی و پیچ و ادوات هم وابسته به واردات بودیم اما هم اکنون همگی در داخل تولید می شوند حتی سالانه مجبور بودیم ۶۰ هزار تن ریل وارد نماییم که اگر صنعت ریل ملی نداشتیم تحریم ها، صنعت ریلی ما را فلج می کرد.
به گفته خطیبی کیفیت تولید ریل ملی از همتاهای هندی، ترکیه ای و چینی آن هم بهتر هستند. ما حتی در عرصه سیستم های ارتباطی ریلی هم با عنایت به اتکا به شرکتهای دانش بنیان وابسته به دانشگاه های تهران و شریف به خودکفایی رسیده ایم و نیازمند واردات نیستیم.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره ساخت راه آهن شیراز – بوشهر اظهار داشت: ساخت این خط آهن به طول ۴۵۰ کیلومتر شروع شده و در دو جبهه شامل ۱۰۰ کیلومتر از سمت شیراز و ۱۰۰ کیلومتر از سمت بوشهر پروژه را شروع کرده ایم که مسیر بسیار پرهزینه ای است. در تلاشیم تا پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانیم اما با عنایت به منابع محدود، پروژه ها را اولویت بندی می نماییم. در مورد راه آهن شیراز – بوشهر هم با چینی ها در مورد فاینانس آن مذاکره کرده ایم و حتی به قرارداد هم نزدیک شدیم اما شرایط تحریمی مشکلاتی برای ما ایجاد کرد.
وی به راه آهن درود – خرم آباد اشاره نمود و اظهار داشت: ساخت این مسیر به طول ۱۲۵ کیلومتر در دست اجرا است اما روند آن کند است؛ بلندترین تونل ریلی کشور و منطقه در این راه راه اندازی می شود که به ۳۰ کیلومتر می رسد. ۱۱ کیلومتر از آن راه اندازی شده که با سفر رئیس جمهور به لرستان، منابعی به آن تزریق شد. امیدواریم ظرف ۳ سال آینده به خرم آباد برسیم.

1400/11/17
13:30:09
5.0 / 5
559
تگهای خبر: بندر , پایتخت , پروژه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد