در گزارش بتن آنلاین مطرح شد؛

جزئیات خرید و فروش اوراق منفعت آزادراه گرمسار-سمنان در فرابورس

جزئیات خرید و فروش اوراق منفعت آزادراه گرمسار-سمنان در فرابورس

بتن آنلاین: یك فعال بازار سرمایه جزئیات انتشار و فروش اوراق تامین مالی آزادراه حرم تا حرم را تشریح نمود.



بهرنگ اسدی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره نتیجه پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق منفعت قطعه گرمسار-سمنان آزادراه حرم تا حرم گفت: اوراق تامین مالی آزادراهی کشور برای نخستین بار در ۱۶ مهر ماه به بازار سرمایه آورده شد.
وی اضافه کرد: اوراق منفعت آزادراه حرم تا حرم به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان و سقف زمانی ۴ ساله منتشر گردید که نرخ سود علی الحساب ۱۷.۵ درصد و نرخ اعمال اختیار خرید ۱۸ درصد سالیانه، به بازار آمده است.
امکان خرید و فروش اوراق آزادراهی در فرابورس
اسدی اظهار داشت: پذیره نویسی این اوراق از ۱۶ مهر ماه بود، برای ۳ روز کاری پیش بینی شده بود که تماماً در همان روز نخست انتشار، فروش رفت؛ هم اکنون هم نماد «حرم ۰۳» متوقف شده است تا طی روزهای آتی برای معاملات ثانویه بازگشایی شود.
وی اشاره کرد: نماد «حرم ۰۳» اوراق منفعت شرکت آزادراه حرم تا حرم در بازار اوراق تامین مالی فرابورس درج شده است.
وی درباره علت تامین مالی پروژه های آزادراهی از بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به این که کشور از لحاظ بودجه ای و از لحاظ درآمدهای نفتی در شرایط خاصی است، توسعه زیر ساخت ها نباید کُند شود، پس این وظیفه و رسالت بازار سرمایه است که به تامین مالی توسعه زیرساخت ها کمک نماید.
مشخصات پروژه حرم تا حرم
وی اشاره کرد: آزادراه حرم تا حرم از لحاظ حمل و نقلی ۶ خط عبوری دارد، ۳ خط در باند رفت و ۳ خط در باند برگشت، که از شهر قم شروع شده و به مشهد مقدس می رسد. این آزادراه ۴ استان قم، تهران، سمنان و نهایتاً خراسان رضوی را به هم متصل می کند که منجر به تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همین طور ایجاد حلقه واسط دو شبکه آزادراهی شرق و غرب کشور می شود.
به گفته اسدی، اوراقی که ۱۶ مهر ماه در بازار سرمایه به فروش رفت، مربوط به قطعه گرمسار-سمنان بود ولی قطعه قم-گرمسار این آزادراه به طول ۱۵۴ کیلومتر و بعنوان نخستین قطعه از این پروژه (حرم تا حرم) در بهمن ۹۳ به بهره داری رسیده بود.
وی افزود: قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم، حدفاصل گرمسار تا سمنان است که اتصال غرب به شرق کشور در نزدیکی پایتخت را فراهم می آورد.
این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: از مشکلات کمربندی فعلی گرمسار، همجواری با مناطق شهری و تحمل بار ترافیکی شهر تهران، عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین و برخوردار بودن از حجم بالای ترافیکی این قطعه است که سبب می شود تا علاوه بر اینکه خودرو های عبوری، محدودیت سرعت داشته باشند، تصادفات جاده ای، استهلاک خودرو، مصرف سوخت و آلودگی هوا افزایش یابد که سبب هدر رفت منابع ملی می شود.
زمان افتتاح آزادراه گرمسار-سمنان
اسدی تاکید کرد: پس راه اندازی آزادراه حرم تا حرم با کارکرد ملی، این مسائل و مشکلات را به نحو مطلوبی می تواند حل و فصل و مدیریت کند. راه اندازی قطعه گرمسار-سمنان با طول ۱۱۶ کیلومتر از سال ۹۷ شروع شده است و از شروع فروردین ۱۴۰۱ هم به بهره برداری می رسد.
محل بازگشت سرمایه از عوارضی
وی اظهار داشت: برمبنای اوراق منفعتی که پخش شده، مقرر است قسمتی از درآمدهای ستاندن عوارض آزادراهی گرمسار-سمنان به شرکت واسط منتقل شده و همین درآمد بعنوان منفعت آتی، مبنای انتشار اوراق «حرم ۰۳» قرار گرفته است.
چرا بازار سرمایه بجای وام بانکی؟
وی درباره علت استفاده از منابع بازار سرمایه بجای بازار پول اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها بوسیله منابع بانکی غالباً گرفتار مشکل می شود؛ دلیل آن هم عدم تطبیق سررسیدهای منابع کوتاه مدت بانکی، با اقتصاد بلندمدتی است که ما در زیرساخت های حمل و نقلی داریم؛ در صورتیکه در زیرساخت ها، معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوره حیات اقتصادی آنهاست و سودآوری و بازگشت سرمایه شأن نیز قابل تنظیم و طراحی است. پس استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی از اولویت ویژه ای برخوردار بوده است.


منبع:

1399/07/21
14:42:58
5.0 / 5
977
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد