پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی شاهراه جدید تجارت ایران و عراق می شود

پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی شاهراه جدید تجارت ایران و عراق می شود

به گزارش بتن آنلاین، یک کارشناس صنعت ریلی اظهار داشت: راه آهن کرمانشاه - خسروی ضمن تسهیل تبادلات تجاری ایران و عراق، هزینه حمل و نقل را کاهش داده و زمینه گسترش صادرات و گردشگری دو کشور را فراهم می آورد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، روز چهارشنبه، ۹ مهر با حضور ویدئوکنفرانسی فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، عملیات ریل گذاری ۱۱۵ کیلومتر از طریق آهن کرمانشاه - اسلام آباد بعنوان بخشی از مسیر ۲۶۳ کیلومتری راه آهن کرمانشاه - خسروی شروع شد. این پروژه بخشی از راهگذر راهبردی ریلی شرق به غرب کشور است.
راه آهن کرمانشاه - خسروی تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه طرحی راهبردی در سطح ملی و منطقه ای است که می تواند ایران را بعنوان محور اصلی ترانزیت منطقه ای مطرح کرده و زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد.

تأمین مالی راه آهن کرمانشاه - خسروی با تهاتر نفت کلید خورد


سید مرتضی ناصریان مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تامین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اهمیت پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی، اظهار داشت: اهمیت این پروژه فقط اقتصادی نیست و ابعاد آن در حوزه روابط بین کشورهای ایران و عراق، بخصوص در زمینه رفاه مسافران دو کشور، قابل توجه است.
وی اضافه کرد: بخش عمده مسافران بین دو کشور به مقاصد زیارتی در ایران و عراق عبور می کنند، اما علاوه بر آن، سفرهای تجاری و درمانی نیز میان دو کشور برقرار است؛ بگونه ای که بعضی از اتباع عراقی برای امور درمانی خود به ایران سفر می کنند.
ناصریان ضمن اشاره به نقش گردشگری در تقویت ارتباطات میان دو کشور، اظهار داشت: در کنار سفرهای زیارتی، بخشی از مسافران نیز با هدف گردشگری وارد ایران می شوند؛ به عنوان نمونه، گروهی از گردشگران عراقی از شهر های شمالی ایران و شهر های تاریخی همچون اصفهان بازدید می کنند. این پروژه از منظر توسعه گردشگری میان دو کشور نیز اهمیت ویژه ای دارد و می تواند در تسهیل رفت وآمد گردشگران نقش مؤثری ایفا کند.
این کارشناس ارشد صنعت ریلی با تاکید بر ابعاد اقتصادی این پروژه، اضافه کرد: کشور عراق هم اکنون یکی از مهم ترین شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران است و حجم قابل توجهی از صادرات و واردات میان دو کشور صورت می گیرد. به همین دلیل، اجرای این پروژه می تواند در تسهیل تبادلات تجاری و کاهش هزینه های حمل و نقل نقش بسزایی داشته باشد.
وی اظهار داشت: با بهره برداری از این مسیر ریلی، حمل کالا میان دو کشور با سهولت بیشتر، هزینه کمتر و مصرف سوخت پایین تر انجام خواهد شد؛ چون که حمل و نقل جاده ای ضمن تحمیل هزینه های سوخت سنگین، از ایمنی پایین تری نسبت به حمل و نقل ریلی برخوردار می باشد.
ناصریان اضافه کرد: سالانه چندین میلیون تن کالا میان ایران و عراق مبادله می شود و با عنایت به این حجم بالا، استفاده از شبکه ریلی توجیه اقتصادی و فنی دارد. انتقال بار از جاده به ریل علاوه بر کاهش هزینه ها، سبب افزایش ایمنی و بهره وری در تجارت دوجانبه خواهد شد که این امر به سود هر دو کشور است.
مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تامین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این پروژه تنها محدود به منافع دوجانبه ایران و عراق نیست و می توان به آن در سطح منطقه ای نیز نگریست. با تکمیل این خط ریلی، شبکه ریلی عراق از راه ایران به مسیرهای بین المللی همچون راه آهن پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و دریای خزر متصل خواهد شد. بنابراین، عراق می تواند صادرات و واردات خویش را با کشورهای همسایه ایران نیز از راه شبکه ریلی انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: از مسیر جمهوری آذربایجان یا دریای خزر این خط ریلی حتی می تواند دسترسی عراق به روسیه را نیز فراهم آورد که این امر ظرفیتهای جدیدی برای گسترش مبادلات اقتصادی عراق بوجود خواهد آورد. براستی، این پروژه از منظر حمل و نقل منطقه ای به سود عراق نیز خواهد بود، چون که سبب کاهش هزینه های تجارت خارجی این کشور می شود و امکان جابه جایی بارهای عمده را با صرفه جویی قابل توجه فراهم می سازد.
ناصریان اظهار داشت: این طرح هم اکنون در زمره پروژه هایی است که مقامات کشوری به اهمیت و اولویت آن واقف هستند. در سالهای قبل، این پروژه از اولویت کافی نزد مدیران ذیربط برخوردار نبود و بنابراین با تأخیر مواجه گردید، اما در مقطع فعلی اتفاق نظر قابل توجهی در سطح ملی در رابطه با ضرورت اجرای آن وجود دارد. این توجه ملی به این طرح، با نگرش علمی نیز همسو است بگونه ای که در مطالعات طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور بین همه پروژه های توسعه راه آهن، این پروژه رتبه بالاتری را پیدا کرده است.

اتصال ریلی تا مرز خسروی طی چهار سال آینده


وی بیان نمود: پیشبینی می شود با عنایت به اراده و هماهنگی موجود، این پروژه ظرف مدت چهار سال به مرز خسروی برسد. همزمان با این روند، کشور عراق نیز می تواند شبکه ریلی خویش را تا مرز تکمیل کرده و به این ترتیب، زمینه برای اتصال کامل خطوط ریلی دو کشور فراهم گردد.
مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تامین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این پروژه سابقه ای طولانی دارد و ریشه آن به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی گردد. در سال ۱۳۰۴ که قانون راه اندازی راه آهن سراسری در مجلس شورا بررسی می شد، شهید آیت الله مدرس پیشنهاد نمود خط ریلی اول ایران از تهران به بغداد راه اندازی شود. در سال ۱۳۵۵ موضوع اجرای این طرح میان دو کشور ایران و عراق توافق و به تصویب مجالس قانونگذاری دو کشور نیز رسید، اما وقوع انقلاب اسلامی در ایران و متعاقب آن جنگ تحمیلی سبب توقف اجرای آن شد.
وی اضافه کرد: بعد از سال ها وقفه، در سال ۱۳۸۴ توافق جدیدی میان ایران و عراق برای اجرای این پروژه انجام شد و در ضمن در ایران نیز هیات وزیران در سال ۱۳۸۰ اجرای طرح و مسیر آنرا به تصویب رساند. عملیات اجرایی پروژه از سمت اراک شروع شد و تا سال ۱۳۹۷ بخش اراک - کرمانشاه افتتاح گردید، اما متاسفانه بخش کرمانشاه - خسروی تابحال پیشرفت قابل قبولی نداشته است.
ناصریان بیان نمود: حالا پیشرفت فیزیکی بخش کرمانشاه - خسروی حدود ۳۵ درصد است و علت اصلی تأخیر در اجرای آن این بوده که در سالهای قبل این طرح در زمره اولویت های اصلی دولت ها قرار نگرفته بود. در حالیکه پروژه های با اهمیت کمتری نظیر راه آهن مراغه ارومیه و میانه اردبیل یا تهران همدان سنندج پس از این طرح شروع شده و پایان یافته اند.
وی ضمن اشاره به تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر اهمیت این پروژه، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰، مقام معظم رهبری در مسافرت به استان کرمانشاه، بر اجرای سریع خط ریلی کرمانشاه - خسروی تاکید فرمودند. در پی این تأکید، وزارت راه و شهرسازی در همان سال قراردادی را با پیمانکار منعقد کرد تا پروژه در مدت زمان سه ساله تکمیل شود.

پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه بعد از ۱۴ سال نشان دهنده لزوم تسریع در اجراست


این کارشناس ارشد صنعت ریلی اظهار داشت: با وجود گذشت حدود ۱۴ سال از زمان انعقاد قرارداد، پیشرفت پروژه هنوز حدود ۳۵ درصد است که نشان از ضرورت توجه جدی تر به روند اجرا دارد.
ناصریان خاطرنشان کرد: مسیر این خط آهن از داخل ایران تا مرز خسروی ادامه دارد و در عراق، این گذرگاه مرزی با نام «المنذریه» شناخته می شود و از المنذریه تا شهر خانقین در خاک عراق فاصله ای در حدود ۲۷ کیلومتر وجود دارد که خط ریلی ندارد و سپس تا بغداد، حدود ۱۸۰ کیلومتر راه آهن قدیمی وجود دارد که البته از نظر فنی برای حمل و نقل انبوه بار مناسب نمی باشد و نیاز به بازسازی اساسی دارد.
وی اضافه کرد: در مجموع، تکمیل مسیر ریلی از مرز خسروی تا بغداد مستلزم بهسازی زیرساخت های موجود در خاک عراق است، با این تفاوت که اجرای بخش عراقی پروژه نسبت به بخش داخلی ایران آسان تر خواهد بود، برای اینکه مسیر عراق به طور عمده هموار است.
مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تامین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت خاطرنشان کرد: در مقابل، بخش ایرانی پروژه به سبب عبور از مناطق کوهستانی و وجود تونل ها و پل های گوناگون با دشواری های اجرایی بیشتری مواجه بوده و این موضوع موجب افزایش زمان و هزینه اجرای طرح شده است.
ناصریان بیان نمود: با توجه به این چالش ها، پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی از منظر تاریخی، اقتصادی و ترانزیتی از جایگاه راهبردی برخوردارست و تکمیل آن می تواند زمینه ساز تحولات مهمی در شبکه حمل و نقل ایران و منطقه باشد.
وی اضافه کرد: بخشی از عراق تحت مدیریت دولت مرکزی است و بخش دیگر تحت مدیریت اقلیم کردستان قرار دارد. وی ادامه داد: مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی از مرز خسروی تا بغداد بطورکامل در محدوده تحت مدیریت دولت مرکزی عراق واقع شده است.
این کارشناس ارشد صنعت ریلی اظهار داشت: در قسمت ایرانی پروژه، مسیر به قصر شیرین نزدیک مرز خسروی می رسد و از آنجا تا مرز پرویزخان، حدود ۲۰ کیلومتر مسیر کوتاه ریلی قابل راه اندازی است. با تشکیل این انشعاب کوتاه ۲۰ کیلومتری، امکان اتصال پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی به مرز پرویزخان فراهم می شود و بدین ترتیب، صادرات و واردات مربوط به اقلیم کردستان عراق نیز می تواند از راه این مسیر به شکل ریلی صورت گیرد.
وی بیان نمود: براستی، این مسیر کوتاه ریلی، علاوه بر اتصال خط اصلی به دولت مرکزی عراق، ظرفیت بهره برداری برای تجارت با مناطق تحت مدیریت اقلیم کردستان را نیز به وجود می آورد لذا اهمیت پروژه کرمانشاه - خسروی در حوزه ترانزیت و حمل و نقل منطقه ای برجسته تر می شود.
ناصریان ضمن اشاره به فرآیند تامین مالی پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی، اظهار داشت: از سال ۱۴۰۲ این پروژه در لیست طرح هایی قرار گرفته که امکان تامین مالی آن از راه تهاتر نفت فراهم گشته است. در سال ۱۴۰۱، اجازه مقام معظم رهبری برای تامین مالی برخی پروژه های ریلی از محل تهاتر نفت گرفتن شد، بااینکه در ابتدا این پروژه در لیست نبود، اما از سال ۱۴۰۲ به این لیست ملحق و امکان تامین مالی آن از راه تهاتر بطور رسمی مصوب شد.
این کارشناس ارشد صنعت ریلی بیان نمود: علاوه بر این، نهاد ریاست جمهوری طرح های ویژه ای را برای پروژه های ریلی تصویب می کند که با توجه بیشتر و پیگیری مستمر، روند اجرای آنها تسریع شود. پروژه کرمانشاه - خسروی نیز به سبب اهمیت حمل و نقل بین المللی و اهمیت اقتصادی برای دو کشور، جز پروژه های ویژه انتخاب شده و از جانب نهاد ریاست جمهوری مستمراً پیگیری می شود.

راه آهن کرمانشاه - خسروی حلقه اتصال چین تا عراق خواهد بود


وی خاطرنشان کرد: بخش داخلی ایران با منابع مالی کشور خودمان و بخش عراق نیز با تامین مالی طرف عراقی اجرا خواهد شد. تکمیل این خط ریلی امکان دسترسی مستقیم ریلی از چین به عراق را نیز فراهم می آورد. شبکه ریلی ایران از مرزهای سرخس و اینچه برون هم اکنون به مسیرهای کشورهای آسیای میانه و چین متصل است و با بهره برداری از پروژه کرمانشاه -خسروی، حمل بار ریلی از چین تا عراق ممکن خواهد شد.
ناصریان اضافه کرد: هرچند هزینه حمل ریلی مسیر چین - عراق ممکنست کمی بیشتر از حمل دریایی باشد، اما زمان انتقال بار به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند و این امر می تواند مزیت اقتصادی و لجستیکی مهمی برای هر دو کشور عراق و چین فراهم آورد.

راه آهن کرمانشاه - خسروی با اولویت ویژه در برنامه هفتم اجرا می شود


مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تامین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اشاره به جایگاه پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی در قانون برنامه هفتم، اظهار داشت: در قانون برنامه هفتم توسعه، تاکید شده است که راه آهن های بین المللی با اولویت اجرا شوند و بر این اساس، پروژه کرمانشاه - خسروی جز اولویت های راه اندازی خطوط راه آهن قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم، ماده ۴۸ به پروژه های بسیار بزرگ و مهم اشاره می کند که با عنوان «پروژه های پیشران» شناخته می شوند. پروژه های پیشران باید بودجه کافی دریافت نمایند و اجرای آنها با فوریت صورت گیرد.
ناصریان در انتها اشاره کرد: وزارت راه و شهرسازی درحال پیگیری است تا پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی از مزایای در رابطه با پروژه های پیشران نیز بهره مند شود و پیشنهاد مربوطه به سازمان برنامه و بودجه کشورارائه می شود و امیدواریم این مساله بزودی در شورای اقتصاد مطرح شود و زمینه اجرای سریع تر پروژه فراهم شود.


منبع:

1404/07/21
11:33:11
5.0 / 5
11
تگهای خبر: بازسازی , پروژه , توسعه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه


betononline.ir: بتن با کیفیت، پروژه‌ای مطمئن

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد