شمارش معکوس برای افتتاح باند رفت قطعه ۲ بزرگراه تهران - شمال

شمارش معکوس برای افتتاح باند رفت قطعه ۲ بزرگراه تهران - شمال

به گزارش بتن آنلاین، رئیس بنیاد مستضعفان اعلام نمود که باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران ـ شمال در مراحل پایانی قرار دارد و مطابق برنامه ریزی ها تا نیمه دوم شهریور به بهره برداری می رسد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، بزرگراه تهران - شمال به عنوان یکی از پروژه های کلان و زمان بر عمرانی کشور از سال ۱۳۷۵ با هدف اتصال استانهای تهران، البرز و مازندران شروع شد. این بزرگراه به طول ۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه طراحی و کلید خورد.
قطعه اول بزرگراه به طول ۳۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۴ آغاز و عاقبت در اسفند ۱۳۹۸ راه اندازی شد. قطعه دوم این بزرگراه هم به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر، از خردادماه سال ۱۳۹۶ در راه دوآب شهرستانک تا پل زنگوله راه اندازی شد. این بخش از مسیر، یکی از فنی ترین و پیچیده ترین قطعات بزرگراه شمرده می شود که به علت شرایط خاص توپوگرافی منطقه و عبور از دل ارتفاعات البرز، نیازمند طراحی و اجرای سازه های عظیم مهندسی بوده است.
از مهم ترین خصوصیت های این قطعه، وجود تونل های بلند البرز است که هر یک با طول ۶۴۰۰ متر، در زمره طولانی ترین تونل های جاده ای کشور قرار دارند. راه اندازی این تونل ها نقش اساسی در عبور ایمن از ارتفاعات البرز ایفا کرده و اجرای کامل آن باعث کاهش حدود پنج کیلومتر از مسیر فعلی کرج چالوس خواهد شد.
علاوه بر تونل های البرز، در راه قطعه دوم آزادراه، پل ها و سازه های مختلفی هم راه اندازی شده که هر یک نشان دهنده قابلیت مهندسان داخلی در رویارویی با شرایط سخت کوهستانی است. این مسیر با دارا بودن تکنولوژی های جدید ساخت و استفاده از استانداردهای بین المللی، یکی از ایمن ترین راه های دسترسی به شمال کشور شمرده می شود.
قطعه دوم بزرگراه تهران شمال بصورت مرحله ای مورد بهره برداری قرار گرفت و در نهایت در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ مسیر برگشت آن با حضور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. این رویداد یکی از نقاط عطف در تکمیل بزرگراه تهران شمال شمرده می شود که باعث سهولت تردد و کاهش بار ترافیکی محور کرج چالوس خصوصاً در روزهای پرتردد سال شد.
در همین حال، مسیر رفت قطعه دوم هم در مراحل پایانی راه اندازی قرار دارد. بر اساس گفته حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، باند رفت این قطعه تا نیمه دوم شهریورماه سال جاری تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید. بدین ترتیب، کل قطعه دوم بزرگراه تهران شمال در دو باند رفت و برگشت در اختیار مردم قرار می گیرد و بخش دیگری از این پروژه ملی به ثمر می رسد.
وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در اجرای این آزادراه، رعایت کامل استانداردها، ایمنی و ملاحظات زیست محیطی است. منطقه اجرای پروژه، زیستگاه حیات وحش و پوشش جنگلی ارزشمندی دارد و هرچند نمی توان صدمه را به صفر رساند، اما سعی شده است کمترین خسارت به محیط وارد شود.

آزادراه تهران - شمال بعد از سه دهه هنوز ناتمام است


دهقان با اعلان اینکه کل پروژه از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و قرار بود طی ۵ سال به اتمام برسد، اظهار داشت: متاسفانه این که حالا بعد از حدود سه دهه هنوز به میانه راه نرسیده ایم، مساله خوبی نیست؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده ظرف یک سال و نیم اخیر، فشار کار بالا رفته و با حمایت دولت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، امیدواریم کل پروژه در کمتر از پنج سال آینده به بهره برداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: بخش مسیر رفت این بزرگراه طبق پیش بینی ها در نیمه دوم شهریورماه قابل استفاده خواهد شد. این بزرگراه علاوه بر کوتاه کردن زمان سفر و افزایش ایمنی، ظرفیت گردشگری و تفریحی ویژه ای هم دارد.
کارشناسان حوزه حمل و نقل باور دارند تکمیل قطعات بزرگراه تهران شمال علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی، نقش برجسته ی در کاهش مصرف سوخت، پیشرفت ایمنی سفر، توسعه گردشگری و کاهش آلاینده های زیست محیطی خواهد داشت. به همین دلیل، قطعه دوم به عنوان حلقه ای حیاتی میان سایر بخش های آزادراه، جایگاهی ویژه در این پروژه ملی دارد.
اکنون با بهره برداری از باند برگشت و آمادگی برای افتتاح باند رفت قطعه دوم، گام مهم دیگری در راستای تکمیل بزرگراه تهران شمال برداشته شده و امید می رود با اتمام سایر قطعات، این مسیر راهبردی بتواند بطور کامل ظرفیتهای خویش را در خدمت شبکه حمل و نقل کشور به نمایش بگذارد.
از مهم ترین خصوصیت های این قطعه، وجود تونل های بلند البرز است که هر یک با طول ۶۴۰۰ متر، در زمره طولانی ترین تونل های جاده ای کشور قرار دارند. علاوه بر تونل های البرز، در راه قطعه دوم آزادراه، پل ها و سازه های مختلفی هم راه اندازی شده که هر یک نشان دهنده قابلیت مهندسان داخلی در رویارویی با شرایط سخت کوهستانی است. دهقان با اشاره به اینکه کل پروژه از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و قرار بود طی ۵ سال تمام شود، گفت: متاسفانه اینکه حالا پس از حدود سه دهه هنوز به میانه راه نرسیده ایم، مسئله خوبی نیست؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده ظرف یک سال و نیم اخیر، فشار کار بالا رفته و با حمایت دولت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، امیدواریم کل پروژه در کمتر از پنج سال آینده به بهره برداری برسد.


منبع:

1404/05/27
10:32:21
5.0 / 5
52
تگهای خبر: آزادراه , استاندارد , پروژه , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه


betononline.ir: بتن با کیفیت، پروژه‌ای مطمئن

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد