تهران در حال تبدیل به شهر بی پناه است قطعی آب نتیجه توسعه ناپایدار است
به گزارش بتن آنلاین، وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تهران به علت بی توجهی به طرح های کلان و تمرکززدایی، درحال تبدیل به شهری بی پناه است، قطعی آب هم نتیجه توسعه های ناپایدار سالهای گذشته است.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز (سه شنبه، ۲۱ تیر) در آیین شروع عملیات اجرائی بزرگراه پردیس - هراز با اعلان اینکه گردهمایی امروز فقط برای اجرای پروژه ای آزادراهی نیست، بلکه نماد عزم دولت در جلب اعتماد و مشارکت بخش خصوصی در راه توسعه کشور است، اظهار داشت: این پروژه، فقط اتصال دو نقطه جغرافیایی نیست، بلکه نماد پیوندی عمیق تر میان حاکمیت و سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
وی اضافه کرد: مسیری که بارها در دولت های مختلف مورد تاکید قرار گرفته و در دولت چهاردهم نیز با جدیت دنبال می شود. هر جا بخش خصوصی سهم بیشتری در سرمایه گذاری داشته، پروژه ها پایدارتر، خدمات بهتر و خروجی مؤثرتری برای مردم داشته اند، نه فقط در عرصه راه بلکه در تمام بخش ها.
صادق اضافه کرد: در عرصه مسکن، تمام تلاش ما این است که پروژه ها با خدمات زیربنایی و روبنایی توأم صورت گیرد تا واحدهایی در شأن مردم تحویل گردد. واگذاری زمین نیز باید همراه با آماده سازی های لازم باشد تا امکان ساخت برای مردم برقرار شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در عرصه راه شامل جاده ای، ریلی و بنادر، بر دو موضوع کلیدی تاکید داریم، نخست، توجه جدی به ملاحظات محیط زیستی که همیشه در جلسات مورد تاکید قرار می گیرد. توسعه ای که بدون رعایت اصول زیست محیطی صورت گیرد، بطور قطع ناپایدار و خسارت بار خواهد بود. نمونه های آنرا امروز در آثار برخی توسعه های گذشته می بینیم.
وی اظهار داشت: موضوع دوم، همراه سازی هرچه بیشتر بخش خصوصی در اجرای پروژه هاست. صحبت های شفاف و انگیزه مند سرمایه گذار پروژه نیز گواه همین مسیر روشن است.
صادق با اشاره به وضعیت اخیر کشور اظهار داشت: ما یک جنگ تحمیلی ۱۲ روزه را پشت سر گذاشته ایم؛ جنگی که نه با یک کشور بلکه با رژیمی بی ریشه و بدون هویت صورت گرفت، اما همه قدرت های غربی و در رأس آنها آمریکا نیز در مقابل ملت ایران ایستادند. با افتخار باید گفت این ملت با ایستادگی خود، بازهم مسیر توسعه را ادامه خواهد داد.
وی اضافه کرد: در کمتر از یک ماه بعد از پایان جنگ، پروژه های بزرگ راه سازی در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مرکزی و امروز در تهران شروع شده که عمدتا با مشارکت بخش خصوصی هستند. همین طور در عرصه ریلی، روز یکشنبه (۲۹ تیر) در شرکت راه آهن، ۱۰ همت سرمایه گذاری در بخش واگن های مسافری و باری صورت پذیرفت.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در امتداد جذب سرمایه های بخش خصوصی، قسمتی از اهداف ما از مسیر مولدسازی پیش خواهد رفت. البته مولدسازی به مفهوم تبدیل باغات به برج باغ نیست، بلکه هدف، بهره برداری از اراضی بدون مشکل زیست محیطی برای توسعه متوازن است.
وی اظهار داشت: شهر تهران درحال تبدیل شدن به شهری بی پناه برای جمعیت کثیری است که بدون توجه به برنامه ریزی های کلان، در آن متمرکز شده اند. قطع آب و تعطیلی های اخیر نیز از نتایج همین تمرکز جمعیتی است که ناشی از عدم درک صحیح از مفهوم توسعه بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با دستور ریاست جمهور، بازبینی بنیادینی در حوزه تمرکز جمعیت، ساخت وساز و اشتغال در تهران صورت خواهد گرفت. یکی از مهم ترین راهکارهای این تمرکززدایی، سهولت در دسترسی به شهر تهران بوسیله توسعه مسیرهای ریلی و آزادراهی است.
وی اظهار داشت: این پروژه آزادراهی با پشتیبانی کامل بخش خصوصی اجرا خواهد شد و آثار مثبت آن همچون کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و تسهیل دسترسی به استانهای شمالی کشور مشهود خواهد بود.
صادق با اعلان اینکه شهرهایی مانند پردیس، بومهن و رودهن در این راه نقش مهمی دارند، اضافه کرد: این پروژه آزادراهی می تواند قسمتی از فشار جمعیتی را از شهر تهران کم کند.
وی در آخر اشاره کرد: نخست شفافیت کامل دولت در عملکرد، قوانین و نحوه تعامل با بخش خصوصی و دوم پرهیز از دخالت های غیرضروری که مانع از فعالیت سرمایه گذاران می شود. با رعایت این دو اصل و پشتیبانی مردم، می توان قدمهای بلندی در راه توسعه کشور برداشت.
منبع: بتن آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب