كارشناس مسئول حفاظت محیط زیست دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان:

خلیج فارس باید در فهرست مناطق حساس دریایی سازمان آیمو قرار بگیرد

خلیج فارس باید در فهرست مناطق حساس دریایی سازمان آیمو قرار بگیرد

کارشناس مسئول حفاظت محیط زیست دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: خلیج فارس توانایی قرار گرفتن در فهرست مناطق حساس دریایی سازمان آیمو را دارد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، جمال پاکروان به مناسبت روز ملی خلیج فارس اظهارداشت: خلیج فارس اکوسیستم آبی نیمه باز است که فقط بوسیله تنگه هرمز و دریای عمان به آبهای آزاد راه پیدا می کند و بیش از دو سوم نفت خام جهان از خلیج فارس استخراج می شود و سالیانه بطور متوسط 52 هزار فروند کشتی که 14 هزار فروند آن نفتکش است، از تنگه هرمز رفت و آمد می کنند.
وی افزود: باتوجه به شرایط خاص اکولوژیک و تردد بسیار زیاد کشتی ها، خلیج فارس از نظر سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) نیز با اهمیت شمرده شده به نحوی که در کنوانسیون بین المللی پیش گیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها (مارپول) خلیج فارس و دریای عمان بعنوان منطقه ویژه دریایی شناخته شده است.
عضو کمیته حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بین المللی دریانوردی(آیمو) با اعلان اینکه تمهیدات درنظر گرفته شده در کنوانسیون مارپول برای مناطق ویژه دریایی مانند خلیج فارس نسبت به سایر مناطق دریایی و اقیانوسی سخت گیرانه تر می باشد، اظهار داشت: خلیج فارس دارای مناطق حساس زیست محیطی است که توانایی قرار گرفتن در فهرست مناطق خصوصاً حساس دریایی (PSSA) سازمان آیمو را دارند.
پاکروان در بخش دیگری درباب اقدامات پیشگیرانه و مقابله با آلودگی های دریایی از طرف بنادر و دریانوردی هرمزگان بعنوان نماینده مرجع دریایی کشور اشاره کرد: بر طبق کنوانسیون مارپول کشورهای متعهد به کنوانسیون باید در بنادر و ترمینال های نفتی خود تسهیلات دریافت زائدات کشتی ها را راه اندازی و زائدات کشتی ها همچون زائدات نفتی و زباله کشتی ها را دریافت نمایند که در این راستا این اداره کل با سرمایه گذاری بلندمدت ایجاد تسهیلات دریافت، نگهداری و پردازش زائدات کشتی ها در بندر شهید رجایی راه اندازی نموده و زائدات نفتی و زباله کشتی های مستقر در بنادر و لنگرگاه بندرعباس را دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: مشکل عمده در خلیج فارس نه آلودگی ناشی از کشتی ها بلکه آلودگی های ناشی از تخلیه پساب صنعتی و فاضلاب های شهری است، شهرهای بزرگ حاشیه خلیج فارس عمدتاً به سیستم شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب مجهز نیستند و فاضلاب انسانی را بصورت مستقیم به دریا می ریزند.
این کارشناس مسوول حفاظت محیط زیست دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اشاره کرد: مسئولان و مدیران شهرهای ساحلی باید ضمن اختصاص بودجه کافی، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب انسانی به محیط زیست لطمه پذیر خلیج فارس به عمل آورند تا این خلیج که سالیان سال بعنوان محل ارتزاق مردم کشورهای حاشیه آن بوده بیش از این آلوده نشود و بتواند سفره پرمهر و محبت خودرا برای مردم بگستراند.


1401/02/11
09:51:12
5.0 / 5
462
تگهای خبر: آلودگی , بندر , تردد , حفاظ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد