وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد؛

پیشنهاد ایران برای تسریع در اجرایی کردن پروژه دروازه اکو

پیشنهاد ایران برای تسریع در اجرایی کردن پروژه دروازه اکو

به گزارش بتن آنلاین وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد اجرایی کردن پروژه ایجاد دروازه اکو (ECO GATE) بین کشورهای عضو، به منظور بهره مندی کشورهای محصور در خشکی از تسهیلات و تخفیفات بندری تسریع شود.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی چهارشنبه ۱۳ بهمن در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو، با تاکید بر اجرایی کردن پروژه ایجاد دروازه مشترک اکو (ECO GATE) بین کشورهای عضو، اظهار نمود: تشکیل کمیته ای از نمایندگان دولت، شرکتهای کشتیرانی فعال و سازندگان کشتی به منظور افزایش خدمات کشتی های رو-رو در دریای خزر پیشنهاد می شود.
وزیر راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از شرکت در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاری اقتصادی-اکو و تشکر از کشور ترکیه و تلاشهای کشورهای عضو و مدیریت دبیرخانه اکو برای برگزاری این نشست بیان نمود: انجام تمهیدات لازم برای الحاق به معاهدات و موافقتنامه های بین المللی حمل و نقلی و گمرکی و پیگیری جدی تر برای تسهیل صدور ویزا و همینطور لغو ویزا بین کشورهای عضو اکو درخواست می شود.
وی از طریق اندازی مجدد قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و وجود ظرفیت ایجاد مسیر ترانزیتی جدید در قالب این کریدور از چین به اروپا ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: مساعدت کشور ترکیه در تأمین ناوگان این مسیر و ایجاد تسهیلات مرزی، تعرفه ای و گمرکی توسط سه کشور می تواند مفید باشد.
قاسمی با پیشنهاد انجام اقدامات مؤثر توسط دبیرخانه اکو و کشور پاکستان در جذب سرمایه از بانکها و نهادهای بین المللی برای ساخت مسیر تفتان-کویته با خط استاندارد و خرید ناوگان مناسب برای سیر در این راه، اشاره کرد: رایزنی با نهادهای مالی و کشورها و شرکتهای توانمند برای تأمین مالی پروژه های مسیر کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI) و برگزاری جلسات منظم بین ذی نفعان این کریدور بزرگ و اقتصادی لزوم دارد.
وی با ابراز امیدواری از امضای یادداشت تفاهم اجرایی سازی کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنسان-ایران معروف به KTI در حاشیه جلسه سران اکو در ۵ آذر ۱۴۰۰ اظهار داشت: تداوم تردد آزمایشی کامیون ها (Test Run) در راه کریدورهای جاده ای KTAL و ITI تحت صحابت تیر، برای شناسایی و رفع موانع پیش روی حرکت منظم کامیون ها مفید خواهد بود.
انجام اقدامات لازم جهت راه اندازی قطارهای کانتینری در کریدورهای قدیمی منطقه اکو نظیر کریدور ریلی آلماتی-تهران-استانبول و آلماتی-بندرعباس، عرضه تسهیلات ویژه جهت راه اندازی خدمات منظم مسافری در منطقه اکو در کلیه بخش های حمل و نقل و لزوم افزایش رفاه اقتصادی و توسعه تجاری منطقه اکو از راه تکمیل زیربناها، روانسازی بیشتر، روزآمد کردن رویه های ترانزیتی و تجارت درون منطقه ای و تبدیل آمال و آرزو به برنامه ای جامع و عملیاتی از دیگر موارد مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو بود.
در این اجلاس به زیرساخت های مناسب حمل و نقلی و گمرکی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف و آمادگی عرضه خدمات ترانزیتی به کالاهای عبوری به کشورهای منطقه بخصوص کشورهای محصور در خشکی و اقدامات وزرات راه و شهرسازی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در پایانه های جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی و مراکز تجمع کالا و مسافر اشاره شد.
یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ به ریاست عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه و شرکت نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان، ارکین بک اوسواف وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان، ظفر حسن وزیر ارتباطات پاکستان، عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان، ایهام ماخاموف وزیر حمل و نقل ازبکستان، بریک کمالیف معاون وزیر صنعت و توسعه زیربنایی قزاقستان، مامتخان چاکیف مدیرکل حمل و نقل و ارتباطات آژانس تحت مدیریت کابینه وزرای ترکمنستان و نمایندگان سازمان های بین المللی و منطقه ای شامل بانک توسعه و تجارت اکو، ایرو، اوتیف، UNECE، OSJD اجرا شد.


منبع:

1400/11/16
23:12:10
5.0 / 5
524
تگهای خبر: استاندارد , بندر , پروژه , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد