گزارش بتن آنلاین؛

نگاهی به تحولات دوساله بلیت هواپیما

نگاهی به تحولات دوساله بلیت هواپیما

بتن آنلاین: در صورتیکه در دو سال اخیر تغییرات قیمت بلیت هواپیما به سبب اتفاقات متعدد، متنوع بوده، سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عجیب از ارزان فروشی بلیت ممانعت کرد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، برخی شنیده های غیر رسمی حاکیست در ایام اخیر شرکت های هواپیمایی در نشستی درون تشکلی تصمیم گرفته اند باتوجه به کاهش تقاضای سفرهای هوایی (Low Season) رقم ۶۰۰ هزار تومان را بعنوان کف قیمتی فروش بلیت تعیین کنند.


نگاهی به تحولات قیمت بلیت در دو سال اخیر / ‬ نرخنامه بهمن ۹۸ اندکی پیش از شیوع کرونا
در بهمن ماه ۱۳۹۸ تازه ترین نرخ نامه بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی و اندکی قبل از شیوع ویروس کرونا منتشر شد؛ اما در اسفند ماه همان سال و با شیوع کرونا به دستور وزیر راه و شهرسازی، تمام پروازهای مسافری داخلی و خارجی در نوروز ۱۳۹۹ متوقف گردید و سپس در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۹ بار دیگر پروازها از سر گرفته شد.
خرداد ۱۳۹۹ و افزایش مجدد قیمت ها با نرخنامه مصوب سازمان هواپیمایی
در پی کاهش تقاضای پروازهای داخلی و خارجی، برخی ایرلاین ها در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۹ مبادرت به افزایش نرخ پروازها کردند.
در این بازه زمانی بلیت برخی مسیرها که تا قبل از کرونا کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بود به دامنه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسید.
ابلاغ نرخنامه جدید در مهر ۹۹ و افزایش قیمت ها به بهانه محدودیت های مسافرگیری کرونایی
این روند ادامه داشت تا این که در مهر ماه ۱۳۹۹ انجمن شرکت های هواپیمایی بصورت خودسر نرخنامه جدیدی منتشر نمود این در شرایطی است که تا قبل از آن، نرخ نامه ها با تصویب شورای عالی هواپیمایی یا نظر نهایی وزیر راه و شهرسازی تعیین و ابلاغ می شد.
اقدامی که با واکنش منفی وزیر سابق راه و شهرسازی و رییس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری مواجه گردید و محمد اسلامی وزیر وقت راه دستور توقف اجرای این نرخنامه را صادر کرد.
در این نرخنامه، تغییرات قیمتی عجیبی رقم خورد و سقف قیمتی پرواز تهران-مشهد یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود؛ گران ترین قیمت بلیت برای مسیر تبریز-بندرعباس با حداکثر قیمت ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده، همین طور مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.
قیمت بلیت پروازهای تهران-کیش و تهران-قشم هم به ترتیب بین «۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار» و «۷۲۲ هزار تا ۱ میلیون و ۸۹۰ هزار» تومان دامنه گذاری شد.
بهانه شرکت های هواپیمایی برای صدور این نرخنامه جدید، ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص الزام ایرلاین ها به فروش بلیت پروازهای داخلی حداکثر تا ۶۰ درصد ظرفیت هر هواپیما از شروع آبان ماه ۱۳۹۹ بود.
وزیر سابق راه شبانه نرخنامه مهر ۹۹ را ابطال کرد
وزیر سابق راه شامگاه ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۹ دستور توقف اجرای این نرخنامه را صادر کرد و ۱۹ مهر ماه نیز سازمان هواپیمایی با بیان مخالفت خود با این افزایش قیمت بلیت، وعده اصلاح قیمت ها در آبان ۹۹ را داد.
آخرین روز مهر ماه سال قبل مدیران عامل ایرلاین ها و مدیران صنعت هوانوردی به دیدار اسلامی وزیر راه رفتند تا درباره وضعیت این صنعت و تعیین نرخ بلیت هواپیما با وی رایزنی کنند؛ در این جلسه بود که وزیر راه خواهان شفاف سازی صورت های مالی ایرلاین ها و همین طور تعیین ریز به ریز جدول هزینه های هر ساعت-صندلی پروازی از طرف شرکت های هواپیمایی شد.
الزام ایرلاین ها به شفاف سازی صورت های مالی برای نخستین بار
اتفاقی که برای اولین بار قرار بود رقم بخورد؛ اما در نهایت برخی از ایرلاین ها به بهانه این که وابسته به نیروهای مسلح هستند، از شفاف سازی صورت های مالی خود طفره رفتند؛ برخی هم صورت های مالی خودرا بصورت ناقص به سازمان هواپیمایی کشوری دادند!
افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت در آبان ۹۹ / ‬ تعیین کف قیمتی برای نخستین بار منتفی شد
نهایتاً اواخر آبان ماه شورای عالی هواپیمایی با حضور نمایندگان شرکت های هواپیمایی برگزار و قرار شد تا قیمت بلیت هواپیما ۱۰ درصد نرخنامه خرداد ۱۳۹۹ تغییر افزایشی کند.
از دیگر اقدامات خوب وزیر سابق راه در این خصوص، حذف کف قیمتی از نرخنامه بود؛ در این نشست قرار شد محدودیت ارزان ترین نرخ برای شرکت های هواپیمایی از جدول فوق حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد؛ همین طور هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین شده نبود.
در این نرخ نامه، حداکثر قیمت پرواز تهران-مشهد ۷۷۱ هزار تومان، تهران-شیراز ۶۷۴ هزار تومان و تهران کیش ۹۹۶ هزار تومان تعیین شده بود؛ این در شرایطی است که قیمت همین مسیرها در خرداد همان سال (۱۳۹۹) به ترتیب ۷۰۱، ۶۱۳ و ۹۰۵ هزار تومان تعیین شده بود.
افزایش مجدد قیمت ها در خرداد ۱۴۰۰
روند اعتبار نرخنامه آبان ۱۳۹۹ تا سفرهای نوروز ۱۴۰۰ و حتی بهار امسال هم ادامه یافت اما در نهایت در اواخر خرداد امسال بار دیگر شرکت های هواپیمایی مبادرت به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند.
اتفاقی که با برکناری رییس وقت سازمان هواپیمایی و شروع به کار سرپرست این سازمان که همزمان مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بود، همزمان شد؛ این مساله به چالش سنگینی میان انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بر سر قانونی بودن یا نبودن تغییرات قیمت بلیت هواپیما منجر شده بود.
انجمن ایرلاین ها: افزایش قیمت بلیت قانونی می باشد / ‬ سازمان هواپیمایی: غیر قانونی است
از یک سو انجمن شرکت های هواپیمایی با استناد به بند ب ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه کشور موسوم به قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، این تغییرات قیمتی را قانونی می دانست.
از سوی دیگر سیاوش امیرمکری سرپرست وقت سازمان هواپیمایی کشوری با استناد به بند ب ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری و بند ج ماده ۶ این قانون، تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی را در زمره اختیارات شورای عالی هواپیمایی کشوری عنوان می کرد.
از ابتدای آذر امسال؛ محدودیت مسافرگیری در پروازها لغو شد
ستاد ملی مقابله با کرونا در نهایت در اواخر آبان ماه امسال مصوب کرد تا محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما از شروع آذر ماه امسال برداشته شود.
شورای عالی هواپیمایی نیز در ۲۵ آبان ماه امسال به ریاست رستم قاسمی انجام شد و به دستور وی، قرار شد از شروع آذر ماه و همزمان با رفع محدودیت کرونائی مسافرگیری، قیمت بلیت پروازهای داخلی کاهش شود.
نرخ نامه جدید هم همان روز منتشر گردید.
رئیس سازمان هواپیمایی: کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت از شروع آذر الزامی است
محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در آخر این جلسه اعلام نمود: باتوجه به تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی هواپیمایی و مطالبی نظیر رفع محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پذیرش پرواز و افزایش ظرفیت پروازها و باتوجه به استدلال های مطرح شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، نماینده شرکت های هواپیمایی و سایر اعضای شورا، توافق بر این شد که از اول آذر نرخ بلیت هواپیما بطور متوسط ۱۵ درصد کم شود.
دبیر انجمن ایرلاین ها (۲۶ آبان): کاهش قیمت بلیت از ۲ تا ۳۳ درصد است!
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی فردای همان روز (۲۶ آبان) درباره این جلسه اظهار داشت: دامنه کاهش قیمت ها از ۲ تا ۳۳ درصد است که بیشترین کاهش قیمت به پرواز تهران- بم با کاهش ۳۳ درصدی اختصاص دارد اما بطور متوسط کاهش قیمت ها ۱۲ تا ۱۳ درصد بوده است.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اظهار داشت: سقف قیمت مسیر پروازی تهران- مشهد قبلاً یک میلیون و ۷۸ هزار تومان بود که با کاهش ۹ درصدی در جلسه ۲۵ آبان سازمان هواپیمایی به ریاست وزیر راه، به ۹۸۲ هزار و ۴۸۲ تومان کم شد.
اسعدی سامانی با اشاره به اینکه کف قیمتی در نرخنامه جدید برداشته شده و فقط سقف قیمت اعلام شده است اظهار داشت: نرخ ها شناور بوده و مردم می توانند برمبنای ساعت یا روز پرواز بلیت با قیمت های پایین تر خریداری کنند. بطورمثال در ایام میانی هفته پرواز تهران- مشهد با قیمت ۵۶۶ هزار تومان وجود دارد.
به گفته وی ارزان ترین سقف قیمتی مسیرهای پروازی به پرواز تهران- اراک با ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان اختصاص دارد.
وزیر راه (۴ آذر امسال): کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت الزامی است
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در ۴ آذر ماه امسال با انتشار توییتی در فضای مجازی، ایرلاین ها را موظف به اعمال کاهش ۱۵ درصدی بلیت هواپیما کرد.


افزایش ۴ درصدی بلیت پروازهای داخلی از ۱۳ دی ماه / ‬ بهانه جدید: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده!
بلافاصله بعد از کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی از ۱۳ دی ماه امسال قانون مالیات بر ارزش افزوده برای بلیت پروازهای داخلی و خارجی اعمال شد که باتوجه به لغو قانون گرفتن عوارض ۵ درصدی شهرداری ها از فروش بلیت پروازهای داخلی، عملاً به افزایش ۴ درصدی پروازهای داخلی منجر گردید.
بلیت پروازهای خارجی ۹ درصد گران شد
همچنین بلیت پروازهای خارجی نیز مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش اضافه گردید که باتوجه به قابل توجه بودن قیمت بلیت پروازهای خارجی، عملاً بین ۲ تا ۵ میلیون تومان به قیمت بلیت پروازهای خارجی افزوده شد.
توافق شرکت های هواپیمایی برای نفروختن بلیت پرواز کمتر از ۶۰۰ هزار تومان
در کنار این اتفاقات، انجمن شرکت های هواپیمایی اخیراً به ایرلاین ها ابلاغ کرده که کف قیمت بلیت پروازهای داخلی ۶۰۰ هزار تومان باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی: با ارزان فروشی ایرلاین ها برخورد می کنیم!
محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در اظهار نظری عجیب به ایرلاین هایی که مبادرت به فروش بلیت در نرخ های پایین می کنند، هشدار داده و اعلام نموده که با ایرلاین هایی که مبادرت به «رقابت مضره» کنند، برخورد می شود!
مدیرکل نظارت بر ایرلاین های سازمان هواپیمایی: کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای بلیت، غیر قانونی است
حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی درباب تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومانی اظهار نمود: اعلام کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای ایرلاین ها را فاقد وجاهت قانونی می باشد.
وی اظهار داشت: کف و سقف نرخ بلیت هواپیما در جلسه شورای عالی هواپیمایی در آبان ماه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفت در این جلسه تعیین کف قیمتی برای بلیت هواپیما حذف شد؛ شرکت های هواپیمایی هم داوطلبانه پذیرفتند کف نرخ بلیت دیگر وجود نداشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی امسال که با موضوع حذف محدودیت مسافرگیری در پروازهای داخلی انجام شد با توافق انجمن شرکت های هواپیمایی تصمیم گرفته شد حدود ۱۵ درصد از قیمت بلیت ها کم شود.
وی تاکید کرد: در این نشست تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومانی برای پروازهای داخلی در این نشست مورد بررسی قرار نگرفت بدین سبب سازمان هواپیمایی کشوری این اتفاق را فاقد وجاهت قانونی می داند.
رئیس انجمن آژانس های هواپیمایی: وقتی می خواهند سقف قیمتی بدهند، می گویند قانون آزادسازی داریم اما برای کف قیمتی، ۶۰۰ هزار تومان تعیین می کنند!
حرمت الله رفیعی رییس انجمن آژانس های هواپیمایی نیز درباره این مساله اظهار داشت: تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای پروازهای داخلی، با قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مغایرت دارد و حقوق مردم در این حوزه پایمال می شود ولی ایرلاین ها به کسی هم پاسخگو نیستند.
وی افزود: ایرلاین ها جلسه ای داشته اند و با هم توافق کرده اند که هیچ ایرلاینی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بلیت نفروشد؛ وقتی چند سال است که قانون آزادسازی اجرا می شود، همیشه درخواست داشته ایم تا این قانون بصورت دقیق اجرا شود؛ چرا وقتی ایرلاین ها می خواهند سقف قیمتی را بال ببرند، به قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما استناد می کنند؛ اما وقتی می خواهند کف قیمتی را تعیین کنند، اعتنایی به این قانون نمی کنند؟
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی اظهار داشت: هم اکنون که به علت کاهش تقاضای پرواز، قیمت ها کاهش یافته، شرکت های هواپیمایی بین خود توافق می کنند که هیچ ایرلاینی حق ندارد کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بلیت بفروشد.


منبع:

1400/10/21
16:31:46
5.0 / 5
523
تگهای خبر: بندر , توسعه , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد