معاون كیفیت هوای مركز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست خبر داد

ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوا به دولت

ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوا به دولت

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین و ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به دولت و مجلس اطلاع داد و اظهار داشت: سناریوها و راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برای درج در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه به دولت و مجلس عرضه شد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا داریوش گل علیزاده اضافه کرد: مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با همکاری کنسرسیوم دانشگاه های برتر کشور با محوریت دانشگاه تهران در اجرای ماده ۲۴ آئین نامه فنی قانون هوای پاک، سیاهه انتشار آلاینده های هوای ۹ کلانشهر کشور را تهیه کرد که سناریوهای کاهش آلودگی هوای بر مبنای نتایج این مطالعات مبتنی بر ارزیابی فنی- اقتصادی و اثربخشی به تفکیک هر کلانشهر احصاء شد.

وی در ادامه تصریح کرد: سناریوهای کاهش آلودگی هوا در دو سطح ملی و استانی تهیه شده که با عنایت به اهمیت مبحث آلودگی هوا، جهت تصویب در دولت و درج در "فصل محیط زیست" برنامه هفتم توسعه، به دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است همینطور سامانه سیاهه انتشار هم تهیه شده است که بر مبنای داده های روز، قابلیت بازبینی و به روز رسانی سیاهه انتشار کلانشهرها در سالهای آتی وجود دارد. تأمین اعتبارات پیشبینی شده و هماهنگی بین بخشی جهت اجرای برنامه های پیشبینی شده منجر به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها خواهد شد.

معاون کیفیت هوای مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با ضمن اشاره به نقش پررنگ منابع آلاینده متحرک در ایجاد و افزایش آلودگی هوای کلانشهرها اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده - که از سوخت گازوییل استفاده می نمایند - سهم بیشتری از منابع متحرک را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید گوگرد به عهده دارند که با نصب فیلتر جاذب دوده(DPF) روی این قبیل خودرو های درحال تردد میتوان میزان انتشار آلاینده های گازی و ذرات را کم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که خودرو های شخصی، تاکسی، موتورسیکلت و منابع ساکن شامل موتورخانه ها و سامانه های احتراقی ساختمان های اداری و تجاری همینطور صنایع در کلانشهرها در تولید آلاینده ها سهم قابل توجهی دارند.

حدود ۶۰ درصد اتوبوس های درحال تردد در تهران فرسوده هستند

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عدم اجرای دقیق تکالیف مندرج در قانون هوای پاک و مصوبات دولت اظهار داشت: از اصلی ترین راهکارهایی که اجرای آن می توانست در جهت کنترل و بهبود آلودگی هوا بسیار اثر گذار باشد اما به دلایلی همچون تحریم، افزایش هزینه و عدم تأمین اعتبارات لازم این امر محقق نشد، بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که متاسفانه هم اکنون در تهران حدود ۶۰درصد اتوبوس های درحال تردد فرسوده می باشند که متاسفانه به غیر از تعداد معدودی ( ۵۰ دستگاه) مابقی فاقد فیلتر جاذب دوده هستند. بنابراین لزوم دارد تا شهرداری تهران، تجهیز این اتوبوس ها به فیلتر جاذب دوده را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

۷۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است

گل علیزاده در ادامه درباره موتورسیکلت ها اظهار داشت: در تهران حدود ۳ میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده داریم و حدودا روزانه ۵۰۰ هزاردستگاه از این موتورسیکلت ها درحال تردد هستند که بیشتر از ۸۵ درصد از این وسیله نقلیه کاربراتوری و فرسوده می باشند. تصور کنید هر یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری معادل ۱۸ دستگاه خودروی استاندارد آلاینده منتشر می کند. سهم موتورسیکلت ها در تهران از نظر تولید گازهای آلاینده حدود ۲۳ درصد و در انتشار ذرات معلق حدود ۱۰ درصد است. در مجموع منابع متحرک شامل دیزلی و بنزینی بیشتر از ۷۰درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند که این میزان، قابل توجه است.

لزوم شناسایی و رفع موانع اجرای قانون هوای پاک

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عدم اجرای درست قانون هوای پاک اظهار داشت: متاسفانه یک سری از تکالیف مهم و اثربخش در کاهش آلودگی هوا که در چارچوب قانون هوای پاک و آئین نامه های اجرایی آن پیشبینی شده است، همچون از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده محقق نشد. بدیهی است که اگر مقرر است در آینده این معضل زیست محیطی را در کلانشهرها کنترل و حل نماییم، تأمین نیازمندی ها و فراهم کردن بستر برای اجرای تکالیف و راهکار ها الزامی است و بایستی موانع اجرای کارها را شناسایی و رفع کرد.

وی در مورد اجرای طرح های توسعه ای، عمرانی و پروژه هایی که منجر به انتشار آلاینده های هوا یا به عبارت ساده تر تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها می شوند، اظهار داشت: برنامه ریزی و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی اگر با لحاظ کردن مسائل زیست محیطی نباشند، در تضاد با سیاست های کاهش آلودگی هوا خواهند بود و شاهد استمرار همین آلودگی هایی خواهیم بود که حالا درگیر آن هستیم.

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: بارگذارهای مختلفی همچون توسعه یا استقرارصنایع جدید، ایجاد شهرک های صنعتی و مسکونی که باعث بارگذاری جمعیت و فعالیت و در نتیجه منجر به افزایش خودرو و ترافیک در سطح شهر می شود، باعث افزایش آلودگی کلانشهرها شده است.

خودروهای گرفتار در ترافیک پنج برابر خودرو های درحال تردد هوا را آلوده می کنند

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: خودرو و یا وسیله ای که در ترافیک مانده و درجا کار می کند معادل پنج برابر خودروی درحال تردد آلودگی بوجود می آورد. این آمارها نشان داده است که طراحی شهری چقدر می تواند بر کاهش یا افزایش آلودگی هوا موثر باشد.

گل علیزاده در ادامه به حمل و نقل عمومی تلفیقی و پاک اشاره نمود و اظهار داشت: می توانیم با سیاست گذاری درست در این بخش گام های خوبی برداریم؛ به عبارتی وقتی هر شهروند فاصله محل کار یا محل سکونتش با ایستگاه حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس حداکثر ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد، طبیعتا ترغیب می شود تا از حمل و نقل عمومی استفاده نماید و شاهد کاهش استفاده از خودرو های شخصی و کاهش تردد خودرو های تک سرنشین خواهیم شد ازاین رو کاهش تردد خودروی شخصی یعنی کاهش منابع انتشار آلایندگی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا.

ضرورت توسعه حمل و نقل پاک و به کارگیری خودرو های کم مصرف و برقی

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون در کلانشهرها، تردد خودرو های تک سرنشین خیلی زیاد شده است و اگر بخواهیم سهم این منابع را در آلودگی هوا کم نماییم، ناگزیر هستیم ضمن توسعه حمل و نقل عمومی پاک، به سمت توسعه به کارگیری خودرو های کم مصرف و خودرو های برقی و هیبریدی برویم که یکی از معضلات این بخش هم نبود زیر ساخت های لازم جهت محقق شدن این امر است.

وی ضمن اشاره به این که در قانون هوای پاک وزارت نیرو مکلف شده است ۳۰درصد از توسعه سالانه تولید برق را به انرژی های تجدید پذیر اختصاص دهد، اظهار داشت: حدود ۹۷ درصد پایه تولید انرژی برق کشور از راه سوخت های فسیلی تأمین می شود که این مورد بسیار نگران کننده است و باید به سمت تولید انرژی پاک از راه توسعه نیروگاه های تجدید پذیر برویم. خوشبختانه کشور ما از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی، جزو کشورهای رتبه یک دنیا است.

شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر نرم جهانی

گل علیزاده در مورد هزینه تمام شده تولید انرژی در کشور اظهارکرد: قیمت انرژی در کشورنسبت به سایر کشورها ارزان است، بنابراین شدت مصرف انرژی در کشور ما بیشتر از ۳ برابر نرم جهانی است و این مورد قابل تامل و نگران کننده است چونکه مصرف بالای انرژی یعنی مصرف بیشتر سوخت های فسیلی و در نتیجه ایجاد و افزایش آلودگی هوا.

لزوم معاینه فنی موتورخانه ها و سامانه احتراقی

معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مبحث مهم معاینه فنی موتور خانه ها و سامانه های احتراقی اظهار داشت: یکی از موارد مهم در قانون هوای پاک، معاینه فنی موتورخانه ها است که به استناد ماده ۱۷ قانون هوای پاک، موتورخانه ها و سامانه احتراقی باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند که این نظارت دو فایده مهم دارد؛ ابتدا این که از نظر اقتصادی به نفع مردم است چون مصرف سوخت را بهینه می کند و می کاهد و دیگر اینکه تولید و انتشار آلاینده های هوا بخصوص اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن کاسته می شود.

گل علیزاده در مورد اجرای طرح کهاب (کنترل، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) که یکی از طرح ها و اقدامات مهم برای کنترل و کاهش آلاینده های خطرناک شناخته می شود، اظهار داشت: اجرای این طرح با هدف کاهش خطرات ناشی از استنشاق بخارات بنزین در جایگاه ها، مخازن و انبارهای حاوی ترکیبات آلی فرار(VOCs) مانند بنزن، تولوئن و... است.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به خطرات ناشی از استنشاق بخار بنزین برای سلامتی انسان و خطرات زیست محیطی انتشار بخارات هیدروکربنی در هوا، ضرورت کاهش انتشار این بخارات و آلاینده های محیطی بر کسی پوشیده نیست و در خیلی از کشورها، قوانین و مقررات زیست محیطی شدیدی برای کنترل و کاهش انتشار آنها وضع شده است. از طرفی، با عنایت به هزینه بالای تولید یا واردات بنزین و مصرف بی رویه این فرآورده استراتژیک در کشور، بازیافت بخارات این فرآورده و برگرداندن باردیگر آن به چرخه مصرف، ضمن کاهش آلودگی هوا ارزش اقتصادی بسیار بالایی خواهد داشت که سرمایه گذاری در این حوزه را توجیه پذیر می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گل علیزاده در انتها در مورد توزیع سوخت در کلانشهرها اظهار داشت: تولید و توزیع سوخت مطابق استاندارد یورو ۴ خوشبختانه روند مطلوبی پیدا کرده است. البته توزیع سوخت نفتگاز(گازوییل) فعلاً در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی در حال انجام می باشد که امیدواریم با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، توزیع سوخت استاندارد سراسر کشور عملیاتی شود چون که توزیع سوخت استاندارد در کاهش آلودگی هوا بسیار مهم می باشد.




1400/08/10
10:06:23
5.0 / 5
972
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , پروژه , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه


betononline.ir: بتن با کیفیت، پروژه‌ای مطمئن

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد