الزام شهرداری تهران به راه اندازی پاركینگهای زیرسطحی
بتن آنلاین: اعضای شورای شهر تهران طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگهای زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» را بررسی و به کلیات آن رأی موافق دادند.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، محمد سالاری گزارش دو کمیسیون شهرسازی-معماری و عمران-حمل و نقل را از طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگهای زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» قرائت کرد و اظهار داشت: یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگهای زیر سطحی با رویکرد مشارکتی قبلا در صحن شورا به تصویب رسید و به کمیسیونهای تخصصی ارجاع شد و هم اکنون خلاصه آنرا در این گزارش ارائه میکنم.
سالاری افزود: فلسفه ارائه این طرح اینست که یکی از اشکالات شهر تهران به عنوان پایتخت کشور، کمبود پارکینگ است و این ناشی از چندین دهه رویکرد خودرو محوری است که تمام فضای شهری بجای پارک اتومبیل تبدیل گشته است.
وی ادامه داد: مدیریت شهری اقدامات گستردهای را برای حل این مشکل پیش میبرد و کمیسیون شهرسازی و معماری از حدود یک سال و نیم پیش قراردادی را با دانشگاه تهران منعقد کرده و پژوهشها نشان میدهد که باید برای تامین پارکینگ در مرکز شهر ممنوعیت ایجاد کنیم؛ اما چیزی که هم اکنون مطرح است این است که شهرداری تهران مالکیت فضاهای زیرسطحی را دارد و از این فضاها استفاده بهینه نشده است؛ پس این طرح می گوید شهرداری با کمک سرمایهگذاران بخش خصوصی به ساخت پارکینگ در این فضاها روی بیاورد.
سالاری تشریح کرد: این طرح هفت ماده واحده و تعدادی تبصره دارد و همچون محورهای آن، الزام شهرداری به بهنگامسازی مطالعات عرضه و تقاضای پارکینگ در سطح شهر تهران و ارائه برآورد تقاضای واقعی پارکینگ در سطح محلات است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه اشاره کرد: همین طور انجام مطالعات قیمتسنجی و نرخ استفاده از پارکینگ برای استفاده و قیمت گذاری، شناسایی و مکانیابی زمینها و اراضی مستعد توسعه پارکنیگ عمومی و فضای زیرسطحی هستند و ارائه یک برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ، ارائه برنامه عملیاتی یک ساله راه اندازی پارکینگ عمومی و محله ای، انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیک برای پارکینگ های طبقاتی و بازبینی سیاستهای تشویقی راه اندازی پارکینگ و پشتیبانی از راه اندازی پارکینگ های محلهای، استفاده از ظرفیت تسهیلگران و سرمایهگذاران، ارائه ضوابط و شیوهنامه پارکینگهای زیرسطحی، استفاده بهینه از منابع موجود پارکینگ در سطح شهر تهران و... و در نهایت ایجاد نرم افزار تلفن همراه در بستر "تهران من" برای ارائه سرویس های پارکینگ، ایجاد سازوکار صدور سند مالکیت پارکینگ های خارج از ملک و... نیز از محورهای این طرح است.
در ادامه شهربانو امانی در مقام مخالف اظهار داشت: آقای سالاری صحبت از نهضت پارکینگ سازی کردند، اما این مغایر ماده 52 قانون برنامه سوم شهرداری و در امتداد خودرومحوری است.
سید محمود میرلوحی نیز به عنوان موافق خطاب به امانی اشاره کرد: مزیتهای این طرح متنوع و گوناگون است و این دغدغهها در اینجا مطرح نیست.
وی ادامه داد: محدوده شهر تهران در ۷۰۰ کیلومتر بسته شده است و نه میتوان کوه البرز را جابجا کرد و نه کوه بی بیشهربانو و آرادکوه را و نه شهرهای اطراف تهران نظیر اسلامشهر و... را.
میرلوحی افزود: نکته دیگر اینست که مرتب به تعداد اتوموبیلها افزوده میشود و اینها به پارکینگ نیاز دارند. همین طور فضای زیر سطح گرفتار مانع نیست و میتوان بدون از میان رفتن منظر شهر، در آنجا پارکینگ ایجاد کرد.
وی اشاره کرد: به نظر من ایجاد پارکینگ لازم است و مانع انسان محوری شهر نیست. بهترین و راحتترین و کمآسیب ترین جا برای پارکینگ هم فضاهای زیر سطح است.
در ادامه ناهید خداکرمی مخالفت کرد و اظهار داشت: دنیای متمدن امروز به سمت بازگشت به محیط زیست و انسان محور شدن شهرها پیش میرود و این درحالیست که ما به سمت خودرو محوری پیش میرویم. ما وظیفه داریم برای مردم تهران امکانات فراهم نماییم نه اتوموبیلهای ایشان. وظیفه ما تامین رفاه و امکانات برای انسانهای مقیم تهران است.
حسن خلیل آبادی نیز به عنوان موافق در پاسخ به خداکرمی اظهار داشت: این طرح برای رفع اشکال ترافیک بوده و محیط آن برای مناطق خارج از محدوده طرح ترافیک است. در مناطقی خانهها بدون پارکینگ تولید شده اند و شبها بر سر جای پارک در سطح شهر درگیری بروز میکند.
خلیل آبادی افزود: روزی سه میلیون نفر از شهرهای اطراف وارد تهران می شوند و جایی برای پارک خودرو ندارند. این طرح میتواند یک معضل اجتماعی را حل کند.
زهرا نژاد بهرام نیز اظهار داشت: در گذشته به ساختمانهای مختلفی در بافت فرسوده مجوز بازسازی داده شد درحالی که پارکینگ ندارند و حال با حجم کثیری از کمبود پارکینگ مواجه هستیم که این خود منجر به درگیری در سطح شهر شده است.
وی ادامه داد: این طرح به شهرداری میگوید، شهر را بررسی کن و نقاطی را برای پارکینگ انتخاب کن و به شورا ارائه کن تا مصوب شد.
نژاد بهرام افزود: اینطور پارکینگها محلهای هستند و سابقا هم این کار را کردهایم و چهار پارکینگ کلید خورده است.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، در نهایت کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۰ رأی موافق به تصویب رسید.
سپس ناهید خداکرمی پیشنهاد کرد که توسعه و ساخت پارکینگ از منابع مالی شهرداری در مناطق مرکزی شهر شامل مناطق ۱۱، ۱۲، ۶ ممنوع شود.
سید محمود میرلوحی در پاسخ به وی اظهار داشت: هم اکنون با طرح ترافیک پذیرفتیم که ۱۲۰ هزار اتومبیل وارد محدوده طرح شود و ممکنست بعدیها این تعداد را کمتر کنند.
وی ادامه داد: این مسئولیت پارکینگسازی مغفول مانده و ساخته نشده است و باید فکری برای آن کرد. ظرفیت پارکینگ در مناطق 6، 11، 12 کم است و اگر ۱۰۰ هزار پارکینگ داشتیم وضع خیابان های ما چنین نبود.
زهرا نژاد بهرام نیز اضافه کرد: نمی توانیم مصوبهای خلاف مصوبههای قبلی خود ارائه نماییم. سابقا شهرداری را مکلف به ساخت پارکینگ کردیم و حالا نمی توانیم او را در منطقه مثلا ۶ منع نماییم.
ذاکری نماینده شهرداری هم در جلسه امروز شورای شهر تهران نظر شهرداری را منتقل کرد و گفت: تنها راه مقابله با محدودیت پارکینگ جلوگیری از ساخت پارکینگ نیست؛ بلکه خودرو ها و پارک ایشان را میتوان با قیمتگذاری محدود و کنترل کرد.
وی افزود: برای پارکینگهای مرکزی شهر می شود قیمت بالاتر ارائه کرد و برای پارکینگهای نزدیک به محلهای مسکونی میشود تعرفه ارزانتر ارائه کرد و بدین طریق میتوان این مشکل را حل کرد. بدین سبب تقاضای مناطق مرکزی ضریب کاهشی میخورد.
در آخر ادامه طرح به جلسه بعدی موکول شد.
منبع: betononline.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب