الزام شهرداری تهران به راه اندازی پاركینگ‎های زیرسطحی

الزام شهرداری تهران به راه اندازی پاركینگ‎های زیرسطحی

بتن آنلاین: اعضای شورای شهر تهران طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‎های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» را بررسی و به کلیات آن رأی موافق دادند.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، محمد سالاری گزارش دو کمیسیون شهرسازی-معماری و عمران-حمل و نقل را از طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‎های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» قرائت کرد و اظهار داشت: یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‎های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی قبلا در صحن شورا به تصویب رسید و به کمیسیون‎های تخصصی ارجاع شد و هم اکنون خلاصه آنرا در این گزارش ارائه می‎کنم.
سالاری افزود: فلسفه ارائه این طرح اینست که یکی از اشکالات شهر تهران به عنوان پایتخت کشور، کمبود پارکینگ است و این ناشی از چندین دهه رویکرد خودرو محوری است که تمام فضای شهری بجای پارک اتومبیل تبدیل گشته است.
وی ادامه داد: مدیریت شهری اقدامات گسترده‎ای را برای حل این مشکل پیش می‎برد و کمیسیون شهرسازی و معماری از حدود یک سال و نیم پیش قراردادی را با دانشگاه تهران منعقد کرده و پژوهش‎ها نشان می‎دهد که باید برای تامین پارکینگ در مرکز شهر ممنوعیت ایجاد کنیم؛ اما چیزی که هم اکنون مطرح است این است که شهرداری تهران مالکیت فضاهای زیرسطحی را دارد و از این فضاها استفاده بهینه نشده است؛ پس این طرح می گوید شهرداری با کمک سرمایه‎گذاران بخش خصوصی به ساخت پارکینگ در این فضاها روی بیاورد.
سالاری تشریح کرد: این طرح هفت ماده واحده و تعدادی تبصره دارد و همچون محورهای آن، الزام شهرداری به بهنگام‎سازی مطالعات عرضه و تقاضای پارکینگ در سطح شهر تهران و ارائه برآورد تقاضای واقعی پارکینگ در سطح محلات است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه اشاره کرد: همین طور انجام مطالعات قیمت‎سنجی و نرخ استفاده از پارکینگ برای استفاده و قیمت‏ گذاری، شناسایی و مکان‏یابی زمین‎ها و اراضی مستعد توسعه پارکنیگ عمومی و فضای زیرسطحی هستند و ارائه یک برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ، ارائه برنامه عملیاتی یک ساله راه اندازی پارکینگ عمومی و محله ‏ای، انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیک برای پارکینگ‏ های طبقاتی و بازبینی سیاست‎های تشویقی راه اندازی پارکینگ و پشتیبانی از راه اندازی پارکینگ‏ های محله‎ای، استفاده از ظرفیت تسهیل‎گران و سرمایه‎گذاران، ارائه ضوابط و شیوه‎نامه پارکینگ‎های زیرسطحی، استفاده بهینه از منابع موجود پارکینگ در سطح شهر تهران و... و در نهایت ایجاد نرم ‏افزار تلفن همراه در بستر "تهران من" برای ارائه سرویس ‏های پارکینگ، ایجاد سازوکار صدور سند مالکیت پارکینگ ‏های خارج از ملک و... نیز از محورهای این طرح است.
در ادامه شهربانو امانی در مقام مخالف اظهار داشت: آقای سالاری صحبت از نهضت پارکینگ سازی کردند، اما این مغایر ماده 52 قانون برنامه سوم شهرداری و در امتداد خودرومحوری است.
سید محمود میرلوحی نیز به عنوان موافق خطاب به امانی اشاره کرد: مزیت‎های این طرح متنوع و گوناگون است و این دغدغه‎ها در اینجا مطرح نیست.
وی ادامه داد: محدوده شهر تهران در ۷۰۰ کیلومتر بسته شده است و نه می‎توان کوه البرز را جابجا کرد و نه کوه بی ‏بی‎شهربانو و آرادکوه را و نه شهرهای اطراف تهران نظیر اسلامشهر و... را.
میرلوحی افزود: نکته دیگر اینست که مرتب به تعداد اتوموبیل‎ها افزوده می‎شود و این‏ها به پارکینگ نیاز دارند. همین طور فضای زیر سطح گرفتار مانع نیست و می‎توان بدون از میان رفتن منظر شهر، در آنجا پارکینگ ایجاد کرد.
وی اشاره کرد: به نظر من ایجاد پارکینگ لازم است و مانع انسان محوری شهر نیست. بهترین و راحت‎ترین و کم‎آسیب‏ ترین جا برای پارکینگ هم فضاهای زیر سطح است.
در ادامه ناهید خداکرمی مخالفت کرد و اظهار داشت: دنیای متمدن امروز به سمت بازگشت به محیط زیست و انسان محور شدن شهرها پیش می‎رود و این درحالیست که ما به سمت خودرو محوری پیش می‎رویم. ما وظیفه داریم برای مردم تهران امکانات فراهم نماییم نه اتوموبیل‎های ایشان. وظیفه ما تامین رفاه و امکانات برای انسان‏های مقیم تهران است.
حسن خلیل آبادی نیز به عنوان موافق در پاسخ به خداکرمی اظهار داشت: این طرح برای رفع اشکال ترافیک بوده و محیط آن برای مناطق خارج از محدوده طرح ترافیک است. در مناطقی خانه‎ها بدون پارکینگ تولید شده ‏اند و شب‎ها بر سر جای پارک در سطح شهر درگیری بروز می‎کند.
خلیل آبادی افزود: روزی سه میلیون نفر از شهرهای اطراف وارد تهران می شوند و جایی برای پارک خودرو ندارند. این طرح می‎تواند یک معضل اجتماعی را حل کند.
زهرا نژاد بهرام نیز اظهار داشت: در گذشته به ساختمان‎های مختلفی در بافت فرسوده مجوز بازسازی داده شد درحالی که پارکینگ ندارند و حال با حجم کثیری از کمبود پارکینگ مواجه هستیم که این خود منجر به درگیری در سطح شهر شده است.
وی ادامه داد: این طرح به شهرداری می‎گوید، شهر را بررسی کن و نقاطی را برای پارکینگ انتخاب کن و به شورا ارائه کن تا مصوب شد.
نژاد بهرام افزود: اینطور پارکینگ‎ها محله‎ای هستند و سابقا هم این کار را کرده‎ایم و چهار پارکینگ کلید خورده است.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، در نهایت کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۰ رأی موافق به تصویب رسید.
سپس ناهید خداکرمی پیشنهاد کرد که توسعه و ساخت پارکینگ از منابع مالی شهرداری در مناطق مرکزی شهر شامل مناطق ۱۱، ۱۲، ۶ ممنوع شود.
سید محمود میرلوحی در پاسخ به وی اظهار داشت: هم اکنون با طرح ترافیک پذیرفتیم که ۱۲۰ هزار اتومبیل وارد محدوده طرح شود و ممکنست بعدی‎ها این تعداد را کمتر کنند.
وی ادامه داد: این مسئولیت پارکینگ‎سازی مغفول مانده و ساخته نشده است و باید فکری برای آن کرد. ظرفیت پارکینگ در مناطق 6، 11، 12 کم است و اگر ۱۰۰ هزار پارکینگ داشتیم وضع خیابان های ما چنین نبود.
زهرا نژاد بهرام نیز اضافه کرد: نمی توانیم مصوبه‎ای خلاف مصوبه‎های قبلی خود ارائه نماییم. سابقا شهرداری را مکلف به ساخت پارکینگ کردیم و حالا نمی توانیم او را در منطقه مثلا ۶ منع نماییم.
ذاکری نماینده شهرداری هم در جلسه امروز شورای شهر تهران نظر شهرداری را منتقل کرد و گفت: تنها راه مقابله با محدودیت پارکینگ جلوگیری از ساخت پارکینگ نیست؛ بلکه خودرو ها و پارک ایشان را می‎توان با قیمت‎گذاری محدود و کنترل کرد.
وی افزود: برای پارکینگ‎های مرکزی شهر می شود قیمت بالاتر ارائه کرد و برای پارکینگ‎های نزدیک به محل‎های مسکونی می‎شود تعرفه ارزان‎تر ارائه کرد و بدین طریق می‏توان این مشکل را حل کرد. بدین سبب تقاضای مناطق مرکزی ضریب کاهشی می‎خورد.
در آخر ادامه طرح به جلسه بعدی موکول شد.




منبع:

1400/03/24
09:37:08
5.0 / 5
1390
تگهای خبر: بازسازی , پایتخت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد