مدیر عامل شركت مترو تهران عنوان كرد

نیاز 30 هزار میلیاردی متروی تهران و درخواست از مجلس در فصل بودجه

نیاز 30 هزار میلیاردی متروی تهران و درخواست از مجلس در فصل بودجه

بتن آنلاین: مدیر عامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه از نمایندگان مجلس خواست كه در فصل بودجه ریزی توجه ˮملیˮ به مترو تهران آن داشته باشند.


علی امام در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه مترو بهترین سامانه حمل و نقل عمومی در پایتخت است اظهار داشت: درتهران زیرساخت های خطوط مترو به مرحله ای رسیده است كه با كمی توجه بیشتر و تزریق بودجه، به راحتی و دراسرع وقت می توان تعداد سفرهای مترو را به 7 میلیون سفر در روز رساند.
وی با اشاره به اینكه با توسعه مترو، گام بزرگی در زمینه كاهش آلاینده های ناشی ازسوخت های فسیلی برداشته می شود، اظهار داشت: مترو بعنوان كارآمدترین شبكه حمل و نقل عمومی شهری، نقشی انكارپذیر در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیك دارد؛ ایمنی بالا، راحتی و آسایش مسافران، كاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، اثرات مثبت زیست محیطی و قیمت پایین جابجایی مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی، همچون محاسن شاخص حمل و نقل ریلی است.
امام با اشاره به اینكه خودروهای شخصی فقط در شهر تهران با مصرف روزانه 13 میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل، خسارات هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می كنند. اظهار داشت: طبق آمارهای جهانی، به ازای هر مسافر مترو 65 صدم لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت تولید می گردد و این استدلال اقتصادی ثابت می كند اگر حداكثر توان خویش را برای توسعه خطوط و تامین تجهیزات مترو صرف نماییم، به بیراهه نرفته ایم!
مدیر عامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه با اشاره به اینكه در صورت تكمیل شبكه مترو، ظرفیت جابجایی مسافر به ده میلیون نفر می رسد كه این یعنی روزانه حدود 5/6 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت، اظهار داشت: تابحال در تهران 4 خط اصلی، بخشی از خط شماره یك خطوط اكسپرس (تهران- مهرشهركرج) و هم خط فرودگاه حضرت امام (ره) تولید شده است اما به جهت وجود مشكلاتی همچون كمبود ناوگان، عدم تكمیل پایانه ها و نقص تجهیزات، از ظرفیت كامل خطوط مترو استفاده نمی گردد.
وی با اشاره به اینكه طرح اصلی شبكه حمل و نقل ریلی تهران، شامل 12خط ( 8خط اصلی و4خط اكسپرس حومه ای ) است اظهار داشت: تكمیل این شبكه به بودجه ای حدود 30 هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا ظرفیت جابجایی مسافران را به 10میلیون نفر در روز برسانیم و با قید فوریت تكمیل و تجهیز خطوط 3، 6 و 7 در دستور كار قرار گیرد.




وی با اشاره به اینكه در شرایط فعلی خطوط احداث شده نیاز فوری و مبرم به تأمین تجهیزات دارد، اظهار داشت: سیستم های كنترلی مثل سیگنالینگ و همینطور شبكه مخابرات خطوط به ازای هر كیلومتر حدود 1. 5 میلیون یورو هزینه دربردارد. برای هواسازها و هواكش ها هم به ازای هر كیلومتر حدود 1. 5 میلیون یورو بودجه مورد نیاز است. سیستم های اعلام و اطفاء حریق، برق رسانی، فروش بلیت به همراه تجهیز پایانه و تامین تعمیرگاه ها هم نیازمند اعتبارات خاص است و البته هر خط حداقل به 50 رام قطار احتیاج دارد.
امام اضافه كرد: از طرفی 2 خط اصلی و 4 خط اكسپرس مترو هنوز ساخته نشده است و تعداد 167 ایستگاه باقی مانده كه باید ساخته شوند. 3000 واگن باید تأمین شود و همه اینها حدود 30 هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد تا شبكه حمل و نقل پاك، ارزان و ایمن در پایتخت پرجمعیت كشورمان محقق شود.
مدیر عامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه در مورد كمك دولت به مترو با اشاره به اینكه بنابر آمار اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی شهری(UITP)، در اغلب شهرهای بزرگ دنیا، دولت بخش قابل توجهی از هزینه ساخت مترو را بعنوان یك زیرساخت ملی تأمین می­ كند، اظهار داشت: بعنوان مثال به تازگی در كشور كانادا، هزینه احداث متروی شهر تورنتو به فرودگاه پیرسون به طور كامل توسط دولت تأمین شد. در كشور ما هم بر مبنای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، می بایست سالانه 4000 میلیارد تومان بابت توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری اختصاص یابد. همینطور طبق قانون پشتیبانی از سامانه های حمل و نقل ریلی درون شهری، دولت مكلف شده است تا 50 درصد هزینه ساخت مترو را تأمین كند. علاوه بر این، قرار بود از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها، به توسعه حمل ونقل عمومی كمك گردد و حتی سال قبل دولت، مصوبه خوبی جهت تامین 2000 واگن برای متروی كلانشهرها تصویب كرد كه اگر این مهم عملی شود، می توان در یكی دو سال آینده، از آن محل 1000 واگن برای خطوط متروی تهران اختصاص داد.
امام با اشاره به اینكه یكی از طریق های تامین منابع مالی لازم برای گسترش خطوط حمل و نقل ریلی درون شهری، علاوه بر بودجه های سالانه كه در لایحه مجلس منظور می شود، استفاده از فاینانس است. اظهار داشت: ازاین رو اگر نمایندگان مجلس ترتیبی دهند كه شورای پول و اعتبار و بانك مركزی اجازه استفاده از فاینانس را بدهند، بخش مهمی از مشكلات اعتباری مترو حل خواهد شد چراكه متروی تهران، امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند توجه متولیان امر بوده و در صورت افزایش سطح حمایت های دولت و پیگیری نمایندگان مجلس می توان از تمام ظرفیت های بالقوه آن بهره برد.
وی اضافه كرد: درخواست شركت راه آهن شهری تهران و حومه از نمایندگان مجلس این است كه توجه شان به متروی تهران، یك "توجه ملی" باشد چراكه خطوط مترو پایتخت در صورت تكمیل قادر است سهم بسزایی در رفع دغدغه همیشگی تردد روزانه 16 میلیون نفر جمعیت تهران و حومه آن ایفا كند.



1396/10/19
23:12:32
5.0 / 5
4793
تگهای خبر: توسعه , تولید , خودرو , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد