کدام خودرو ها زیر یک میلیارد هستند؟
بتن آنلاین: با نزدیک شدن قیمت خیلی از خودرو های داخلی به مرز یک میلیارد تومان، نگرانی ها درباره ی سرنوشت سهمیه بنزین نوشماره ها افزایش پیدا کرده، هم اینک تنها تعداد کمی از خودرو های داخلی زیر یک میلیارد تومان قیمت دارند، اما کوچک ترین افزایش قیمت از طرف خودروسازان کافی است تا این خودرو ها نیز از مرز تعیین شده عبور کرده و صاحبانشان مشمول حذف سهمیه بنزین شوند؛ موضوعی که می تواند بازار را وارد دوره ای تازه کند.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از خبر آنلاین، بتازگی هیات وزیران مصوبه جدید دولت بر مبنای سهمیه بندی جدید سوخت در کشور را ابلاغ نمود، که هدف آن استفاده حداکثری از سهمیه کارت سوخت شخصی و ممانعت از افزایش واردات بنزین بود و قرار بود از ۱۵ آذرماه (ابتدای هفته جاری) اجرایی شود که اجرای آن با هدف اعمال برخی اصلاحات به هفته بعد (شنبه ۲۲ آذرماه) موکول شد.
ایسنا نوشت: بر طبق این مصوبه و قبل از اعمال و ابلاغ اصلاحیه جدید، مقرر شد که علاوه بر سهمیه اول و دوم، نرخ سهمیه سوم نیز برای بعضی از خودرو ها و وسایل نقلیه اعمال شود و در صورت مصرف ۶۰ لیتر ماهانه ۱۵۰۰ تومانی و مصرف ۱۰۰ لیتر به نرخ دوم یا ۳۰۰۰ تومانی، مصرف اضافه با نرخ سوم یعنی ۵۰۰۰ تومانی قابل استفاده می باشد.
از طرفی بنزین ۵۰۰۰ تومانی شامل خودرو های صفر یا نوشماره داخلی، خودرو های دوم یا غیر از خودرو اول مالکان خودرو های داخلی، خودرو های خارجی وارداتی، خودرو های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و خودرو ها با پلاک دولتی می شد و هر خودرویی که از راه کارت جایگاه سوخت مبادرت به سوخت گیری کند نرخ بنزین ۵۰۰۰ تومانی برای وی محاسبه می شود و تنها یک خودرو واجد استفاده از سهیمه اول و دوم خواهد بود و کارت سوخت باقی خودرو های شخصی که مالک چند خودرو باشد با نرخ سوم محاسبه می گردد. همین طور میزان سهمیه با نرخ دوم خودرو های دوگانه سوز از شروع بهمن ماه سال ۱۴۰۴ به نصف کاهش پیدا می کند.
حذف سهمیه بنزین خودرو های نوشماره زیر یک میلیارد تومان
با این وجود، بعد از برخی اظهارنظرها و انتقادات در ارتباط با مکانیسم و نحوه مشمول سهمیه شدن خودرو های نوشماره دولت روز گذشته اصلاحیه جدید دولت به مصوبه اخیر افزوده شد که مقرر شده تا خودرو های صفرِ تولید داخل که قیمت کارخانه ای آنها کمتر از یک میلیارد تومان است، از زمان اجرای طرح در ۲۲ آذرماه سهمیه اول و دوم بنزین دریافت خواهند کرد.
قضیه از آن قرار بود که بعضی از واکنش ها به این مصوبه حکایت کننده از آن بود که چرا باید شخصی که بعد از ماه ها و سال ها پس انداز، تازه توانسته که یک خودرو داخلی خریداری کند، مشمول سهمیه اول و دوم بنزین نشود و به همین دلیل اصلاحیه جدید اعمال شد و با اجرایی شدن این اصلاحیه، خودرو های صفر و نوشماره، تولید داخل با قیمت کارخانه ای کمتر از یک میلیارد تومان، سهمیه بنزین دریافت نمایند.
منظور از خودرو های نو شماره، خودرو های سواری شخصی داخلی است که سند آنها برای نخستین بار صادر شده باشد و در سند خودرو، کشور سازنده «ایران» درج شود.
نگاهی به اصلاحیه جدید
همانطور که در اصلاحیه جدید آمده، خودرو های نوشماره زیر یک میلیارد تومان، مشمول لغو سهمیه اول و دوم بنزین نمی شوند؛ اما با مروری بر آمارهای تولیدات جدید خودروسازان داخلی که بتازگی بر روی کدال انتشار یافته و موضوع افزایش قیمت های کارخانه که هر چند وقت یک مرتبه اعمال می شود بخصوص از زمان مصوبه مرداد ماه شورای رقابت که مقرر شد هیات مدیره خودروسازان بر مبنای اسناد مورد تایید سازمان حمایت قیمت های جدید را مطابق فرمول های مربوطه اعلام کنند و بعد از آن شورای رقابت بر آن نظارت کند، خیلی از خودرو های تولیدی بسته به مزیت ها و به اصطلاحی آپشن آن خودرو در مرز یک میلیارد تومان قرار دارند.
با مروری بر قیمت خودرو های زیر یک میلیارد تومان میتوان دریافت که بعنوان مثال در گروه پژو ۲۰۷، بعضی از مدلهای این محصول کمتر از یک میلیارد و برخی دیگر کمی بیش از یک میلیارد هستند و همین طور خودرو های گروه تارا نیز در مرز یک میلیارد قرار داشته و بعضی از مدلهای آن از یک میلیارد تومان عبور کرده اند که دراین میان به نظر می آید در خیلی از گروههای خودرویی تولید داخل، آپشن و نوع گیربکس خودرو به موضوعی تعیین کننده برای مشمول سهمیه نرخ اول و دوم بودن، می شود.
بر مبنای آمارهای انتشار یافته خودروسازان داخلی بر روی کدال، از شروع امسال تا پایان آبان ماه و طی هشت ماهه نخست سال جاری، در گروه خودروسازی سایپا و زیرمجموعه آن، بیشتر از ۸۹ هزار خودرو در گروه X۲۰۰ که شامل تیبا، کوئیک و ساینا است، تولید شده است. در گروه شاهین نیز، در این مدت بیشتر از ۲۱ هزار دستگاه و در گروه سهند بیشتر از ۹ هزار دستگاه تولید شده که البته به نظر می آید کاهش بیشتر از ۳۰ درصدی نیز نسبت به میزان تولید در سال قبل را تجربه می کند.
در قسمت محصولات تولیدی ایران خودرو نیز، در این مدت بیشتر از ۱۱۳ هزار دستگاه در گروه پژو، بیشتر از ۹۹ هزار دستگاه در گروه سورن، بیشتر از ۶۱ هزار دستگاه در گروه دنا، بیشتر از ۱۱ هزار دستگاه در گروه رانا و بیشتر از ۵۸ هزار دستگاه در گروه تارا تولید شده است.
اما سوالی که دراین میان مطرح می شود اینست که اصلاحیه جدید مربوط به سهمیه بنزین، یک دودستگی در بازار خودرو به وجود خواهد آورد. بعنوان مثال قیمت کارخانه خیلی از خودرو های تولید بخصوص در گروه خودروسازی ایران خودرو در مرز یک میلیارد تومان قرار دارد و بمحض اعمال افزایش قیمت جدید توسط خودروسازان و عبور قیمت خودرو ها از مرز یک میلیارد تومان، سهمیه اول و دوم خودرو های نوشماره که مشمول افزایش قیمت می شوند و از قیمت مذکور بالاتر می روند، لغو خواهد شد.
مروری بر قیمت های بعضی از خودرو های داخلی پر مخاطب نشان میدهد که قیمت کارخانه خودروهایی مثل تارا در محدوده بیشتر از ۹۵۰ میلیون تومان قرار دارد، قیمت کارخانه بیشتر مدلهای ۲۰۷ در محدوده ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت محصولات گروه دنا از ۹۳۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان است. همین طور قیمت کارخانه محصولات گروه شاهین نیز از ۸۹۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نوسان است و برخی دیگر از محصولات این خودروساز که از گیربکس اتومات برخوردار می باشند نیز در مرز یک میلیارد تومان قرار دارند که بمحض هرگونه افزایش قیمت توسط شرکت خودروساز، بی گمان قیمت همه این محصولات از مرز یک میلیارد تومان عبور خواهد نمود و دارندگان خودرو های جدید، دیگر مشمول سهمیه اول و دوم بنزین نخواهند بود.
چنین پیداست که اگر این مصوبه، مطابق اصلاحیه اخیر در مورد خودرو های داخلی نوشماره، اجرایی شود و با گذشت زمان و افزایش قیمت محصولات توسط خودروسازها، خیلی از محصولات خودروسازان داخلی نیز از مرز یک میلیارد تومان عبور کنند و اگر قرار باشد، برای کنترل این موضوع، شورای رقابت، قصد مخالفت با افزایش قیمت خودروسازها را داشته باشد، بدون شک میزان تولید محصولات خودروسازها با کاهش روبرو خواهد شد و این موضوع که به عدم عرضه منجر می شود، اثر بالایی در افزایش قیمت محصولات در بازار خواهد داشت.
ایسنا نوشت: بر اساس این مصوبه و پیش از اعمال و ابلاغ اصلاحیه جدید، مقرر شد که علاوه بر سهمیه اول و دوم، نرخ سهمیه سوم هم برای برخی از خودروها و وسایل نقلیه اعمال شود و در صورت مصرف ۶۰ لیتر ماهانه ۱۵۰۰ تومانی و مصرف ۱۰۰ لیتر به نرخ دوم یا ۳۰۰۰ تومانی، مصرف اضافه با نرخ سوم یعنی ۵۰۰۰ تومانی قابل استفاده می باشد. در بخش محصولات تولیدی ایران خودرو نیز، در این زمان بیشتر از ۱۱۳ هزار دستگاه در گروه پژو، بیشتر از ۹۹ هزار دستگاه در گروه سورن، بیشتر از ۶۱ هزار دستگاه در گروه دنا، بیشتر از ۱۱ هزار دستگاه در گروه رانا و بیشتر از ۵۸ هزار دستگاه در گروه تارا ساخته شده است. مروری بر قیمت های برخی از خودروهای داخلی پر مخاطب نشان میدهد که قیمت کارخانه خودروهایی مثل تارا در محدوده بیشتر از ۹۵۰ میلیون تومان قرار دارد، قیمت کارخانه بیشتر مدل های ۲۰۷ در محدوده ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت محصولات گروه دنا از ۹۳۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان است.
منبع: بتن آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب