معیار نه برای لقمه ای نان، در خودروسازی جهان
به گزارش بتن آنلاین، صنعت خودروسازی جهان و اقتصاد کلان دنیا بر این باور و علم رسیده که دستوری اداره کردن اقتصاد و بخصوص قیمت گذاری محصول به هیچ عنوان دردراز مدت میسر نبوده و صرفاً یک مسکن مقطعی برای سرکوب کردن تورم قیمتی محصول بوده که سبب می شود در درازمدت تورم قیمتی با سرعت و قدرت بیشتری بازگشته و دقیقاً فنر قیمتی که فشرده شده بود رها گردد و به دلیل ناتراز شدن هزینه های تولید و قیمت نهائی فروش سبب افت تولید و کاهش کیفیت شود.
آقای کنسوکه ماتسوشیتا فقید، بنیانگذار کمپانی معظم پاناسونیک ژاپن در کتابش با نام Not for bread alone: a business ethos، a management ethic" نه برای لقمه ای نان " که در سال ۱۹۸۴ به رشته تحریر درآورد و میتوان از آن به عنوان یکی از کتب باارزش کلاسیک در حوزه تجارت و مدیریت و اخلاق کسب وکار نام برد درفرازهای گرانبهایی از آن می نویسد: مردم مناسب ترین داور برای تحلیل کسب و کارتان هستند، آنها بدرستی اندازه مسئولیت پذیری شما و تاثیری که شرکتتان بر جامعه می گذارد و چه مسئولیتی در برابر آن تاثیر دارند را متوجه می شوند. سپس ادامه می دهد: البته مراد از مسئولیت اجتماعی این نیست که از سودتان صرف نظر کنید. شما در مقابل سرویس و خدماتی که به مشتریانتان عرضه می کنید شایسته دریافت سودی خوب و درخور و شایسته هستید که رابطه مستقیمی باکیفیت محصول شما دارد. "
در این میان میتوان به جرات صنعت خودروسازی را به عنوان بخشی لاینفک از صحبتهای کلان و آموزنده آقای ماتسوشیتا بر شمرد که در عموم نقاط دنیا و کشورهای توسعه یافته یا درحال توسعه از تصدی گریهای دولتها فاصله گرفته و مدیریت وسرمایه گذاری در آن جهت پویایی دوچندان دراختیار بخشهای خصوصی شفاف و پاسخگو قرار می گیرد. در واقع در کشورهای دنیا بخش قانون گذاری و اجرای قانون و سیاست گذاری در یک طرف و در ارتباطی سازنده و خیلی نزدیک با بخش خصوصی سرمایه گذار و در راستای تسهیل شرایط تولید و رفع موانع گام برمیدارد. برای اینکه آن چه در بخش سیاست گذاری روی داده با آن چه در میدان تولید به طور ملموس و لحظه به لحظه درحال تجربه است دو سرفصل کاملا جدا اما مکمل یگدیگر برای پوشش نقصان ها هستند.
در کنار اینها صنعت خودروسازی جهان و اقتصاد کلان دنیا بر این باور و علم رسیده که دستوری اداره کردن اقتصاد و به ویژه قیمت گذاری محصول بهیچ وجه دردراز مدت میسر نبوده و فقط یک مسکن مقطعی برای سرکوب کردن تورم قیمتی محصول بوده که سبب می شود در درازمدت تورم قیمتی با سرعت و قدرت بیشتری بازگشته و دقیقا فنر قیمتی که فشرده شده بود رها گردد و بسبب ناتراز شدن هزینه های تولید و قیمت غائی فروش سبب افت تولید و کاهش کیفیت شود.
همچنین رسیدن به این جهانبینی در صنعت خودرو لازمه کار است که خودروسازی در همه مقیاسهای بین المللی تلفیقی از چرخه تامین با شالوده ای حیاتی به نام نقدینگی در کنار سایر فاکتورهایی چون سیاست گذاری، قطعه سازی، فن آوری بروز، سیستم مالی و بانکی، لجستیک، کنترل کیفیت و.... است که تاثیر هر کدام برمحصول غائی و قیمت آن اثر گذار است به اضافه این که صنعت خودرو به عنوان یکی از چرخهای محرک کلان اقتصاد کشورها و به عنوان یک تجارت استراتژیک در سایه سیاست گذاری ها کارشناسی و ثبات اقتصادی در فرآیند های زمانی طویل المدت ۱۰ ساله می تواند با همیاری زنجیره جهانی اقتصاد قدمی رو به پیشرفت و سود دهی و ارایه محصول باکیفیت گذاشته و رسیدن به این مهم بدون دراختیار داشتن عامل های کلیدی بالا نه تنها در یک سال بلکه در یک دهه نیز قابل دسترس نیست و این درس جهانی اقتصاد است که همیشه باید در ایام آفتابی، آماده روزهای بارانی بود نه برعکس !
کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب