3500 میلیارد تومان عوارض بلاتکلیف در آزاد راه های ایران
به گزارش بتن آنلاین، میانگین پرداخت عوارض آزادراهی کمتر از 50 درصد است و بدهی ها توسعه این مسیرها را تهدید می کند.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، معاون ساخت و توسعه بزرگراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در راددیو اقتصاد، عدم وصول عوارض آزادراهی را یکی از چالش های اساسی این حوزه عنوان نمود و اظهار داشت: هم اینک کمتر از ۵۰ درصد استفاده کنندگان از بزرگراه ها عوارض خودرا پرداخت می کنند. میلاد دوستی در برنامه «هشت صبح» با اشاره به اهمیت شبکه آزادراهی کشور گفت: اکنون هفت کریدور آزادراهی شامل پنج کریدور شمال به جنوب و دو کریدور شرق به غرب در کشور وجود دارد که هر کدام در ترانزیت کالا و جابه جایی گردشگران نقشی اساسی ایفا می کنند. وی ادامه داد: ایمنی، سرعت و کاهش مصرف سوخت از مهم ترین شاخصه های توسعه آزادراهی در جهان است و بنابراین این بخش در دستور کار ویژه وزارت راه و شهرسازی و ریاست جمهوری قرار گرفته است. بحران وصول عوارض و تهدید توسعه بزرگراه ها معاون ساخت و توسعه بزرگراه ها با اشاره به اینکه دریافت عوارض در کشور عمدتا بصورت الکترونیکی صورت می گیرد، اظهار داشت: میانگین پرداختی رانندگان کمتر از ۵۰ درصد است و در تعدادی بزرگراه ها این رقم حتی به زیر ۳۰ درصد می رسد.
به گفته ی ایشان، هم اینک سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت نشده در کشور وجود دارد و این مسئله سرمایه گذاران بخش خصوصی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. پیامدها برای سرمایه گذاری و نگهداری دوستی اشاره کرد: ادامه این روند می تواند توسعه بزرگراه ها را متوقف و کیفیت نگهداری مسیرهای موجود را به شدت کم کند. وی تاکید کرد: اگر الزامی برای پرداخت عوارض آزادراهی و پشتیبانی از بزرگراه های مشارکتی ایجاد نشود، بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری جدید نخواهد داشت.
او در آخر خاطرنشان کرد: تلاشهای مختلفی برای رفع این مشکلات در حال انجام می باشد تا مسیر توسعه و بهسازی بزرگراه های کشور با مانع جدی مواجه نشود.
منبع: betononline.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب