انواع صداهای یخچال جنرال الکتریک

انواع صداهای یخچال جنرال الکتریک

پیش از هر گونه اقدامی، برای تشخیص درست دلیل صدا دادن یخچال جنرال الکتریک، باید ابتدا نوع صدا شناسایی شود. در غیر این صورت ممکن است عیب یابی و تعمیر یخچال جنرال الکتریک ممکن نشود.


ایجاد سر و صدا از یخچال ها امری طبیعی بوده و کمپرسور و دیگر قطعات این دستگاه، صدا های متفاوتی ممکن است از خود تولید کنند. با این حال، در کنار صدا های عادی که در واقع نشان دهنده عملکرد صحیح و بدون ایراد یخچال هستند، صدا هایی نیز ممکن است از این وسیله شنیده شود که آزار دهنده بوده و نشانه ای از بروز ایراد و خرابی در بخشی از یخچال به حساب می آیند.

یخچال جنرال الکتریک نیز هم چون دیگر یخچال ها، ممکن است به این خرابی دچار شده و سر و صدای زیادی از آن شنیده شود. پیش از هر گونه اقدامی، برای تشخیص درست دلیل صدا دادن یخچال جنرال الکتریک، باید ابتدا نوع صدا شناسایی شود. در غیر این صورت ممکن است عیب یابی و تعمیر یخچال جنرال الکتریک ممکن نشود:

  1. جیر جیر
  2. هوم هوم
  3. هیس هیس
  4. وزوز
  5. تق تق
  6. لرزیدن

عیب یابی صدای فن های یخچال جنرال الکتریک

فن ها، نقش مهمی در سیستم سرما سازی یخچال جنرال الکتریک دارند. این قطعات با خنک کردن و یا ایجاد گردش هوا، مانع از فاسد شدن مواد غذایی شده و ممکن است با گذشت زمان، به دلایل مختلف معیوب شده و کارایی خود را از دست بدهند. با خراب شدن هر یک از فن های یخچال جنرال الکتریک، علاوه بر مختل شدن عمکلرد این دستگاه، ممکن است صدا هایی از آن شنیده شود. در ادامه به بررسی و عیب یابی آن ها پرداخته ایم:

راهنمای عیب یابی صدای فن کندانسور یخچال جنرال الکتریک

فن کندانسور یا موتور که در کنار موتور تعبیه شده است، وظیفه خنک کردن کندانسور را بر عهده دارد. فرسودگی یا گرفتگی بلبرینگ فن می ‌تواند باعث ایجاد صدای ساییده شدن یا وزوز شود. هم چنین، اگر پره ‌های فن آسیب ببینند یا کثیف شوند، ممکن است صدای ناهنجاری از یخچال جنرال الکتریک شنیده شود.

به طور مثال اگر صدای یخچال جنرال الکتریک شبیه به جیرجیر فلز است. این صدا می‌تواند به دلیل ساییده شدن بلبرینگ فن کندانسور باشد.

عیب یابی صدای فن اواپراتور یخچال جنرال الکتریک

فن اپراتور که در داخل یخچال واقع شده است، وظیفه گردش هوای سرد را بر عهده دارد. اگر این فن خراب شود یا پره‌ های آن یخ بزنند، ممکن است صدای تق تق یا وزوز از یخچال جنرال الکتریک به گوش بخورد. هم چنین، اگر برفک در داخل یخچال زیاد باشد، می‌ تواند جریان هوا را مختل کرده و صدای اضافی تولید کند.

به طور مثال در صورتی که صدای یخچال شما شبیه به هوم هوم کردن است، ممکن است به دلیل یخ زدن پره ‌های فن اپراتور باشد.

بررسی انواع صدا های کمپرسور یخچال جنرال الکتریک

کمپرسور یا همان موتور، از مهم ترین قطعات یخچال به حساب آمده و به عنوان قلب این دستگاه شناخته می شود. کمپرسور یخچال جنرال الکتریک مانند کمپرسور دیگر یخچال ها، به خودی خود در زمان کار کردن، صدا می دهد. اما برخی از این صدا ها عادی نبوده و نشان دهنده خرابی آن هستند:

بررسی صدای عادی کمپرسور یخچال جنرال الکتریک

کمپرسور، قلب یخچال است و وظیفه فشرده ‌سازی گاز خنک ‌کننده را دارد. این فرآیند می‌ تواند به‌ طور طبیعی صدا هایی شبیه به هیس هیس یا وزوز ایجاد کند.

به طور مثال صدای هیس هیس کمپرسور در هنگام روشن شدن یخچال طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

عیب یابی صدا های غیر عادی کمپرسور یخچال جنرال الکتریک

در صورتی که کمپرسور به درستی کار نکند، ممکن است صدا های بلند و غیر معمولی مانند تق تق یا لرزش ایجاد کند. این مشکل می ‌تواند به دلیل خرابی اجزای داخلی کمپرسور مانند سوپاپ‌ ها یا پیستون‌ ها باشد.

به طور مثال شنیده شدن صدایی شبیه به تق تق یا لرزش شدید از یخچال جنرال الکتریک طبیعی نبوده و ممکن است به دلیل مشکل مکانیکی در کمپرسور باشد.

علت صدای یخچال جنرال الکتریک

علاوه بر موارد گفته شده، ممکن است دلیل صدای یخچال جنرال الکتریک،  به عوامل دیگری وابسته باشد. باید در کنار ایرادات ناشی از فن ها و یا کمپرسور، حتما این موارد نیز بررسی شده و عیب یابی یخچال جنرال الکتریک به طور صحیح انجام شود:

  • سطح ناهموار

در صورتی که یخچال جنرال الکتریک تراز نباشد، ممکن است در حین کار لرزش و صدا ایجاد کند. این لرزش می ‌تواند به مرور زمان به اجزای داخلی یخچال آسیب برساند.

با تراز نبودن یخچال جنرال الکتریک ممکن است صدایی شبیه به لرزش یا لرزیدن از این دستگاه شنیده شود. حتما برای  رفع آن از هموار بودن محل قرار گیری و تراز بودن یخچال اطمینان خاطر کسب کنید.

  • قرارگیری نامناسب مواد غذایی

اگر مواد غذایی به طور نامناسب در یخچال جنرال الکتریک چیده شوند، ممکن است جریان هوا مختل شده و باعث تولید صدای شوند. برای مثال، اگر بطری ‌ها یا ظروف بزرگ در جلوی دریچه‌ های هوا قرار بگیرند، می ‌توانند مانع از گردش هوا شوند.

این عامل باعث ایجاد صدایی شبیه به "هوم هوم" کردن در یخچال جنرال الکتریک خواهد شد. چرا که ممکن است گرفتگی و انسداد جریان هوا توسط مواد غذایی ایجاد شده باشد.

  • یخ زدگی

یخ زدن و یخ زدگی در داخل یخچال جنرال الکتریک می ‌تواند باعث ایجاد صدا های تق تق یا ترک خوردن شود. این صدا ها به دلیل انبساط و انقباض یخ در سطوح مختلف ایجاد می ‌شوند.

شنیده شدن صدا هایی شبیه به تق تق یا ترک خوردن از یخچال جنرال الکتریک، می تواند نشان دهنده یخ زدگی و یخ بستن داخل کالین این دستگاه باشد.

راهنمای تعمیر مشکل صدا دادن یخچال جنرال الکتریک

به منظور تعمیر مشکل صدا دادن یخچال جنرال الکتریک، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تمیز کردن کویل‌ های کندانسور از گرد و غبار
  • بررسی و تعویض بلبرینگ‌ ها در صورت نیاز
  • تمیز کردن پره‌ های فن اواپراتور با استفاده از یک برس نرم
  • اطمینان از نبود گرفتگی و انسداد در مسیر جریان هوا
  • بررسی و عیب یابی کمپرسور به صورت تخصصی
  • تعویض یا تعمیر موتور یخچال جنرال الکتریک در صورت نیاز
  • تراز کردن یخچال جنرال الکتریک با استفاده از تراز
  • چیدمان صحیح مواد غذایی با در نظر گرفتن فضای کافی برای گردش هوا
  • استفاده از روش‌ های مناسب برای رفع یخ‌ زدگی، مانند ذوب شدن تدریجی یخ با استفاده از یک فن

منبع: https://www.jofthich.com/sound-of-general-electric-refrigerator/

1403/03/15
16:39:58
5.0 / 5
241
تگهای خبر: رپورتاژ , تولید , سیستم , قطعات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد