رئیس انجمن قطعه سازان:

بهترین فرصت برای منطقی کردن قیمت خودرو ها است

بهترین فرصت برای منطقی کردن قیمت خودرو ها است

به گزارش بتن آنلاین، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعتقاد دارد که فضای کنونی بازار خودرو رقابتی و بهترین فرصت برای منطقی کردن قیمتها است تا شاهد ریزشی شدن قیمت های بازاری و خروج از زیان خودروسازان و قطعه سازان باشیم.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی منش، زیان انباشته بیشتر از ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا که آنها را در آستانه مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدن قرار داده است را ثمره و نتیجه قیمت گذاری دستوری دانسته و اظهار داشت: بر مبنای ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در صورتیکه شرکتی بر اثر وقایع پیشبینی نشده، حداقل نیمی از سرمایه خویش را از دست بدهد، رئیس هیات مدیره موظف است سهامدارانش را از وضعیت پیش آمده با خبر کرده و در یک مجمع عمومی فوق العاده نظر آنها در رابطه با انحلال یا بقای شرکت را جویا شود.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعلام نمود: امروز مطالبات قطعه سازان و زنجیره تأمین از خودروسازان به بیشتر از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده و عملا این صنعت را در حالت توقف قرار داده است.

این فعال صنعت قطعه کشور، اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری توسط شورای رقابت را گامی رو به جلو خوانده و اظهار امیدواری کرد که با اجرای این دستورالعمل، شاهد آثار خوب آن در آینده نزدیک باشیم و در ادامه مبحث قیمت گذاری دستوری برای همیشه برچیده شود.

۵۳ درصد بازار خودرو را شرکتهای خصوصی به دست گرفته اند
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور تصریح کرد: زمانی عمده تولید کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ بود، اما امروز ۵۳ درصد ارزش بازار در اختیار شش یا هفت خودروساز خصوصی است و سهم ایران خودرو و سایپا، به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است؛ بر این اساس انحصاری خواندن آنها دیگر درست نبوده و باید در این مفهوم تجدیدنظر شود.

اجازه دهید بازار کار خویش را انجام دهد
نجفی منش با استناد به آمارهای پلیس، اظهار داشت: سال قبل حدود هفت میلیون معامله خودرو در کشور انجام شد که شش میلیون مورد آنها بدون دخالت هیچ نهادی و با رضایت کامل بین مردم به انجام رسیده؛ این در شرایطی است که برای حدود یک میلیون خودرو دیگر که توسط خودروسازان داخلی ساخته شده بود، ۲۳ نهاد و سازمان دخالت کرده اند؛ ازاین رو باید اجازه داد تا بازار کار خویش را انجام دهد.
رئیس انجمن همگن قطعه سازی تصریح کرد: این که گفته می شود تقاضا در بازار زیاد است، درست نیست؛ چون که در حقیقت «تقاضا برای دریافت مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت کارخانه» بالاست!
وی ضمن اشاره به مطرح شدن فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودروی مازاد تولید ایران خودرو و سایپا با قیمت هایی نزدیک به قیمت بازار، اظهار داشت: درصورتیکه این مجوز صادر می شد، احیانا می توانست برای کاهش زیان خودروسازان و همینطور پرداخت بخشی از مطالبات قطعه سازان موثر باشد تا ۵۵۰ هزار پرسنل شرکتهای قطعه سازی حداقل شب عید با دست خالی روانه منازل خود نشوند؛ اما احتمال اجرایی شدن این طرح، بسیار پایین است.

قیمت گذاری ها منطقی شود
این فعال صنعت قطعه کشور در گفت و گویی رادیویی، خاطرنشان کرد: اگر قیمت گذاری ها منطقی بوده و تولید خودروسازان با ضرر و زیان همراه نباشد، قیمتها در بازار بشدت کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که مشابه آنرا در دهه ۷۰ تجربه کردیم و در مقاطعی حتی قیمت های بازاری به کمتر از قیمت های کارخانه رسید.
نجفی منش افزود: ۱۲۰۰ قطعه ساز در کشور وجود دارد که به صورت مستقیم با خودروسازان کار می کنند، همینطور حداقل ۱۵۰۰ واحد تعمیرگاهی و خدمات بعد از فروش در کشور وجود دارد؛ ازاین رو با عنایت به وسعت فعالیت این حوزه، نباید با تصمیم گیری های اشتباه اجازه دهیم این واحدها گرفتار ضرر و زیان شوند.
وی تصریح کرد: هم اکنون فضای رقابتی شکل گرفته، واردات آزاد شده و با واردات خودرو های دست دوم هم موافقت شده و آئین نامه آن در آستانه ابلاغ است؛ ازاین رو باید اجازه داد قیمتها منطقی شوند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور افزود: در گام بعد، بایستی قیمت گذاری خودرو در اختیار کارخانه ها قرار گیرد تا بازار رقابت تعیین کننده نهایی باشد؛ بدین ترتیب وظیفه شورای رقابت این باشد که بازار رقابتی به وجود آورد تا منفعت همگان را به دنبال داشته باشد.



1402/10/22
14:14:53
5.0 / 5
240
تگهای خبر: تولید , خدمات , خودرو , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد