جای خالی اتوبوس های گازسوز در طرح نوسازی وزارت کشور

جای خالی اتوبوس های گازسوز در طرح نوسازی وزارت کشور

بتن آنلاین: از شروع دولت سیزدهم قرارداد تولید4500 اتوبوس جهت ورود به ناوگان حمل و نقل شهری از طرف وزارت کشور با شرکت های تولید کننده داخلی امضاء شد تا قفل10 ساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شکسته شود. تزریق600 اتوبوس نو به ناوگان و پیش بینی تولید و واگذاری1500 دستگاه اتوبوس دیزلی دیگر به شهرداری ها با استانداردهای به روز یورو 5 تا آخر سال، روزنه امیدی شد که پس از سالها اتوبوس های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود، البته در این میان وعده تولید اتوبوس های برقی توسط وزیر کشور و خبر امضاء تفاهم نامه با تولیدکنندگان داخلی امیدها را افزایش داد؛ اما جای اتوبوس های گاز سوز در طرح نوسازی وزارت کشور خالی است.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، بخش زیادی از آلودگی هوا در شهرها به منابع متحرک اختصاص پیدا می کند، برای مثال۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران در پی فعالیت منابع متحرک آلودگی هوا ایجاد می شود و در این میان قسمتی از منابع متحرک آلودگی که عمدتاً فرسوده شده اند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و به آلودگی موجود در هوای شهر می افزایند، اتوبوس ها هستند؛ این در حالیست که در قانون هوای پاک توجه ویژه ای به موضوع وسایل نقلیه فرسوده و لزوم نوسازی آنها شده است.
تاثیر اتوبوس های فرسوده شهری بر آلودگی هوا اگر بیش از دیگر ارکان موثر بر ناسالم بودن کیفی هوا نباشد، کمتر هم نیست. شهرداری ها با شرایط اقتصادی فعلی توانی برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ندارند. از همین رو دولت و وزارت کشور برای تحقق وظیفه قانونی خود جهت کمک به شهرداری ها برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور، به میدان آمده و تولید اتوبوس ها توسط تولید کنندگان داخلی شروع شده است و در حقیقت بعد از سالها بار دیگر خطوط تولید کارخانه های داخلی رونق گرفت و در راه پاسخگویی به نیاز داخلی به راه افتاد.
با وجود معضل آلودگی هوا که گریبانگیر بیشتر شهرهای کشور است، توجه به تولید اتوبوس های برقی و گازسوز به عنوان ایده ال شهرهای کشور شاید به صورتی راه حل خوبی برای کاهش این معضل باشد.
در شرایطی که حداکثر عمر اتوبوس ها ۱۰ سال است؛ در پایتخت میانگین سن اتوبوس های شهری ۱۴ سال عنوان شده و ۶ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی درون شهری سن فرسودگی را پشت سر گذاشته اند. بر همین مبنا وزارت کشور از مدتی پیش کوشش برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور خصوصاً برای تهران را شروع کرد و وزیر کشور هم از انعقاد قرارداد تولید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید با شرکت ایران خودرو دیزل خبر داد، بطوریکه در جهت تحقق همین وعده در شهریور ماه سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و در ۲۴ آبان ماه نیز در قالب این قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل وزارت کشور برای توزیع میان شهرداری های کشور شد؛ اما تمامی این اتوبوس های تولیدی، دیزلی با استاندارد یورو ۵ هستند و در شرایطی که آلودگی هوا در خیلی از شهرهای کشور به معضلی جدی تبدیل گشته شاید ایده آل بود که تولید این اتوبوس ها بصورت گازسوز و یا دوگانه سوز باشد که البته در همین راستا وزیر کشور وعده تزریق اتوبوس های برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور را داده و گفته که موضوع تولید اتوبوس های برقی مد نظر قرار گرفته و قراردادهایی برای تولید این نوع از اتوبوس ها نیز بسته شده تا بتوانیم ناوگان اتوبوس های برقی را نیز توسعه دهیم.

پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس های برقی
احمد وحیدی در گفت و گو با ایسنا، درباره گازسوز و دو گانه سوز بودن اتوبوس های تحویلی وزارت کشور به شهرداری های سراسر کشور که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده اند، می گوید: عدم دوگانه سوز بودن این اتوبوس ها مقدار زیادی مربوط به کارخانه های تولیدی است و مقرر شده که این اتوبوس های تولیدی برمبنای استاندارد یورو ۵ کار کنند و ان شاءالله مشکل زیست محیطی نخواهند داشت.
وی ضمن اشاره به پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس های برقی، می افزاید: این اتوبوس ها با ظرفیت تولیدی داخل هرچند که مقداری گران تر تمام می شود؛ تولید خواهند شد. در حقیقت این تولید توجیه زیست محیطی دارد؛ پس به سمت برقی کردن حرکت خواهیم کرد و برای اتوبوس های تولیدی نیز استاندارد یورو ۵ در نظر گرفته می شود و ان شاءالله مشکل محیط زیستی نخواهیم داشت.




منبع:

1401/08/27
18:59:24
5.0 / 5
102
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد