در گزارش بتن آنلاین اعلام شد؛

بازار حمل و نقل دریایی ایران برای خارجی ها جذاب است

بازار حمل و نقل دریایی ایران برای خارجی ها جذاب است

به گزارش بتن آنلاین دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: بازار حمل دریایی کالاهای فله و جنرال کارگوی ایران برای شرکتهای کشتیرانی خارجی جذابیت بالایی دارد.



مسعود پل مه در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت صنعت حمل و نقل دریایی در پی افزایش تعرفه های بندری اظهار نمود: با توجه به این که تجهیزاتی که در بنادر استفاده می شود تماماً تجهیزات راهبردی و خارجی هستند، به شکلی که بیش از ۹۰ درصد از خارج و بصورت ارزی تهیه می شود، پس امکان تامین ارز در قالب های متداول بانکی در دنیا را نداریم و باید مالک یا سرمایه گذار تجهیزات بندری، توانایی بازسازی یا تامین این تجهیزات را داشته باشد. وی ادامه داد: مصرف کننده این تجهیزات از یک سو با محدودیت های نرخ گذاری مواجه می باشد که نباید از رقمی بیشتر شود و از طرف دیگر با هزینه های ارزی نوسازی این تجهیزات و خدماتی که از سایر بخش ها دریافت می کند روبه روست که در نتیجه سرمایه گذار با یک قاعده نامتعارف اقتصادی مواجه می شود که عمده دلیلهای آن تحریم ها در کنار مدیریت ضعیف بخش های دولتی است. دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: اگر به این سمت برویم که عرضه و تقاضا را به شکلی گسترش دهیم که این روابط بر بستر رقابت شکل بگیرد، نه سرمایه گذار و نه مصرف کننده نهایی و دریافت کننده این خدمات ناراضی نیستند. وی اشاره کرد: هم اکنون هزینه تخلیه و بارگیری کشتی ها نشان میدهد که نرخ ها منصفانه است اما چون از توازن صحیح اقتصادی بهره مند نیستیم، نرخ تمام شده کالا افزایش می یابد به ویژه با توجه به این که پایه خیلی از تعاملات دریایی ارز است و نرخ ارز نوسان دارد و تهیه آن به سختی انجام می شود، این هزینه های تمام شده افزایش می یابد. فعال صنعت حمل و نقل دریایی درباره اقتصاد صنعت کشتیرانی اظهار نمود: درآمد شرکت های کشتیرانی از سایر گونه های حمل و نقل بیشتر است اما به همان تناسب هم سهم واردات و صادرات مانند سایر کشورهای دریایی دنیا که ۹۰ درصد دریایی است، در ایران هم همینگونه است که سبب شده تا درآمد بخش حمل و نقل دریایی از سایر شقوق حمل و نقل بیشتر باشد. وی اشاره کرد: ضمن این که سرمایه اولیه راه اندازی شرکت های حمل و نقل دریایی، ریسک آنها، هزینه های جانبی شأن و دیگر مخاطرات آنها بیشتر است که باید همه این موارد را در کنار درآمد شرکت های کشتیرانی با هم دید. پل مه با اعلان اینکه شرکت های کشتیرانی بزرگ دنیا اگر بخواهند در ایران فعالیت کنند، ممکنست شرایطی که در دیگر کشورها دارند را ازدست بدهند، هیچگاه ریسک حضور در ایران را نخواهند کرد اظهار داشت: اگر بطورمثال ۱۰۰ میلیارد دلار در سال گردش مالی فعالیت این شرکت های کشتیرانی بزرگ دنیاست و سهم بازار ایران آنها از درآمدهایشان فرضا ۵۰۰ میلیون دلار باشد، اما در آمریکا ۶۰ میلیارد دلار سهم گردش مالی سالانه آنهاست؛ پس حاضر به انجام این ریسک نیستند که برای حفظ بازار ایران، بازارهای آمریکا و اروپا را از دست بدهند. وی اشاره کرد: در مقابل شرکت های خارجی دیگری داریم که محل فعالیت آنها منطقه ایت و مراوده ای با آمریکا و اروپا ندارند؛ برای گردش مالی هم با ارزهایی غیر از دلار و یورو ممکنست کار کنند که اینطور شرکتها به سبب جذابیت بازار ایران حاضر به پذیرش ریسک کار با بنادر ایران هستند. دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی اظهار داشت: سال قبل نزدیک به ۲.۵ میلیون تی ای یو ما با شرکت های کشتیرانی منطقه تراکنش مالی و کالایی داشتیم یا در زمینه کالاهای فله که ۲۰۰ میلیون تن کالا را به خود اختصاص دادند و ۹۵ درصد کالاهایی که جنرال کارگو هستند توسط شرکت های کشتیرانی غیر ایرانی حمل شدند که نشان میدهد فعالیت دریایی با ایران توجیه اقتصادی دارد.


منبع:

1401/04/26
10:25:48
5.0 / 5
402
تگهای خبر: بازسازی , بندر , تخلیه و بارگیری , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد