گزارش بتن آنلاین؛
جدال ماشین آلات فرسوده با کولاک
راهداران، روستائیان و شهروندان اهری در موقع بارش برف و کولاک با تجهیزات و ماشین آلات فرسوده و کمبودهای زیاد به جدال با کولاک و برف می روند.
خبرگزاری مهر - گروه استان ها- علی دایلاری اصل: بارش بی سابقهٔ برف طی چندین سال گذشته در شهرستان اهر، علاوه بر این که در تأمین منابع آبی و شادمانی کشاورزان تاثیر داشت، باعث شد تا نواقصات و کاستی هایی در حوزه برف روبی راهداری اهر به وضوح نمایان شود این در حالی بود که کولاک برف برخی محورهای مواصلاتی و روستایی اهر را با بیشتر از ۲ متر برف مسدود کرده بود و ماشین آلات فرسوده راهداری توان جدال با برف چند متری را نداشتند.
شهرستان اهر و منطقه ی ارسباران غیر از محورهای مواصلاتی، راه ارتباطی دیگری ندارند تا در صورت انسداد جاده ها بر اثر برف و کولاک؛ برای انتقال بیماران اورژانسی یا تأمین نیازهای زندگی اقدام نمایند ازاین رو کارآمدی ماشین آلات و تجهیزات راهداری برای برقراری تردد آن هم در فصل زمستان برای اهری ها و ارسبارانی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
در برف اخیر که توأم با کولاک شدید بود علیرغم تلاش راهداران برای بازگشایی راه های روستایی و محورهای مواصلاتی شهرستان اهر که بعضاً راه برخی روستاها با وجود بازگشایی چندین باره؛ مجدداً مسدود شده بود و باعث شد تا روستاییان و حتی کاربران محورهای مواصلاتی گلایه هایی داشته باشند. این در حالی بود که اکثریت مردم اطلاعی از توان محدود ماشین آلات راهداری اهر و فرسوده بودن اغلب دستگاه ها ندارند.
برای بیان فرسودگی ماشین آلات راهداری اهر همین بس که راهدار اهری برای گرم شدن در داخل خودروی برف روبی، ناچاری مجبور است تا از پیک نیک استفاده نماید و این امر می تواند باعث حوادث ناگوار و حتی تهدید جانی او هم شود.
یکی از راهداران اهری به خبرنگار مهر اظهار داشت: بعضی از رانندگان راهداری با وجود بازنشستگی، در فصل زمستان طی فراخوان به راهداری جهت برف روبی فراخوانده می شوند، چونکه راهداری اهر از نظر نیروی انسانی و ماشین آلات نواقصات گوناگونی دارد و کمبود نیروی انسانی سبب شده تا بازنشستگان باردیگر بر سر کار برگردند.
وی ضمن اشاره به اینکه حقوق راهداری به قدری نیست که با آن گذران زندگی نماییم، اضافه کرد: در فراخوان های راهداری بازنشستگان باردیگر قبول می کنند تا به شغلی که ۳۰ سال داشته اند ادامه دهند تا کمک هزینه ای برای گذران زندگی دریافت نمایند، مسؤلان امر بایستی برای تقویت و نوسازی ماشین آلات راهداری اهر چاره ای بیندیشند چونکه وضعیت ماشین آلات راهداری نه تنها مطلوب نمی باشد بلکه ایمنی راهدار هم با این ماشین آلات فرسوده تأمین نمی گردد.
نوسازی ماشین آلات راهداری منوط به تصویب مجلس است
اروجعلی علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه فرسودگی ماشین آلات راهداری اهر در برف اخیر به وضوح قابل لمس بود، آیا برنامه ای برای نوسازی ماشین آلات راهداری اهر دارید؟ اظهار داشت: تنها ماشین آلات در اختیار راهداری آذربایجان شرقی و شهرستان ها همان هایی است که همه می بینند و غیر از تجهیزات و ماشین آلات موجود؛ ماشین آلات دیگری نداریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: اخیراً وزارت راه طی نامه ای از مجلس شورای اسلامی درخواست کرده تا اجازه خریداری و نوسازی ماشین آلات راهداری بدهد، اگر نمایندگان مجلس با درخواست مجوز سازمان راهداری برای تأمین و نوسازی ماشین آلات راهداری موافقت کنند اساسا بخشی از نیازمندی ها تأمین خواهد شد.
وی بابیان اینکه وضعیت ماشین آلات موجود راهداری اهر مناسب نمی باشد، اظهار نمود: حقیقتاً عمر ماشین آلات راهداری اهر و استان به بالای ۲۵ و ۳۰ سال می رسد، ازاین رو از نماینده مردم اهر و هریس هم درخواست کردیم تا از راه کمیسیون عمران مجلس برای دریافت مجوز مجلس جهت نوسازی ماشین آلات راهداری همکاری کنند؛ امیدوارم مجلس با این درخواست موافقت کند چونکه در صورت موافقت مجلس اساسا یکسری ماشین آلات راهداری هم تأمین و به ناوگان راهداری استان و اهر الحاق می شود.
علیزاده بر ضرورت نوسازی ماشین آلات موجود راهداری شهرستان اهر تاکید کرد و اظهار داشت: اگر ماشین آلات فرسوده راهداری اهر نوسازی شود، شاید نیازی به افزایش تعداد ماشین آلات نداشته باشیم اما این که ماشین آلات راهداری اهر پس از چند روز فعالیت به علت فرسودگی از کار می افتد غیرقابل کتمان است، وضعیت ماشین آلات راهداری اهر از نظر کمی مطلوب بوده؛ ولی از نظر کیفی و عمر مشکلات زیادی دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دلیل بروز مشکلات راهداری اهر، وجود گردنه هایی همچون سامبران و نقاط کولاک خیز است، بیان نمود: در استاندارد راهداری، سختی کار در گردنه ها سه برابر محورهای کوهستانی حساب می شود، ولی قبول داریم که ماشین آلات راهداری اهر فرسوده است و در بارندگی های سنگین برف گرفتار ایراد فنی می شود. امیدواریم مجلس مجوز نوسازی ماشین آلات راهداری را بدهد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۱ قدم هایی برای نوسازی ماشین آلات راهداری برداریم.
ماشین آلات راهداری اهر و هریس نیازمند نوسازی است
احمد محرم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به فرسودگی و کمبود ماشین آلات راهداری اهر عنوان کرد: ظاهراً قرار بود چندین دستگاه ماشین آلات راهداری به آذربایجان شرقی تعلق یابد که ما هم پیگیر هستیم تا حداقل یک دستگاه از ماشین آلات به شهرستان اهر اختصاص داده شود، البته مدیران راهداری آنقدر که به فکر نوسازی و تأمین ماشین آلات نیستند که ما به فکرشان هستیم.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نهم آذرماه از وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص اعتبار به راهداری شهرستان های اهر و هریس دستور گرفته بودم، اما متأسفانه پیگیر نشدند و نهایتا خودم مجبور به پیگیری و أخذ اعتبار شدم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه عملکرد ماشین آلات راهداری اهر را در برف اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: با عنایت به بارش بی سابقه برف طی چندین سال اخیر؛ راهداران با ماشین آلات فرسوده و امکانات در اختیارشان تلاش کردند، عملکرد قابل قبولی داشتند با این وجود نباید فراموش نماییم که ماشین آلات راهداری اهر فرسوده و نیازمند نوسازی است.
محرم زاده بابیان اینکه برای نوسازی ماشین آلات راهداری اهر و هریس؛ در نخستین قدم اعتبار ۳ میلیارد تومانی از وزارت راه دریافت کردیم، خاطرنشان کرد: سازمان راهداری و اداره کل راهداری آذربایجان شرقی بایستی نسبت به رفع نقایص، تعمیر و نوسازی ماشین آلات قبل از فصل بارندگی اقدام می کردند، بنابراین وجود گردنه های گویجه بئل و سامبران و محورهای کولاک خیز روستایی اهر می طلبد تا ماشین آلات و تجهیزات راهداری این شهرستان نوسازی شود.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای نوسازی ماشین آلات فرسوده راهداری اهر و هریس اطلاع داد و تصریح کرد: اساسا از راه وزارت راه و سازمان راهداری کشور؛ برای نوسازی ماشین آلات راهداری اهر پیگیری خواهیم کرد.
برف روبی گردنه سامبران با ماشین آلات فرسوده
قاسم قمری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه ماشین آلات راهداری اهر در بحران ها و بارندگی های سنگین برف جوابگوی نیازهای شهرستان نیست، عنوان کرد: با عنایت به کوهستانی بودن شهرستان اهر و وجود گردنه های گویجه بئل و سامبران، لزوم تقویت و نوسازی ماشین آلات راهداری شهرستان اهر را اجتناب ناپذیر می کند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اهر اضافه کرد: متأسفانه زندگی روستاها به شکل گذشته نیست و روستاییان برای امورات روزمره و تأمین آذوقه و مایحتاج به شهرهایی همچون اهر وابسته هستند، از طرفی فرسودگی ماشین آلات و انتظارات مردم در حوزه برف روبی باهمدیگر هم خوانی ندارد، اگر بخواهیم تمامی محورهای مواصلاتی و راه های روستایی را در کمترین زمان ممکن بازگشایی نماییم اساسا به ماشین آلات و نیروی انسانی نیازمندیم.
وی بابیان اینکه برقراری تردد در گردنه ی سامبران در فصل بارندگی به علت محدودیت در ماشین آلات و نیروی انسانی، شاید برابر با برف روبی یک سوم جاده های آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: در هیچیک از محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی، نقطه ی کولاک خیز همچون سامبران و جاده کلیبر نداریم بنابراین لازم است تا ماشین آلات و تجهیزات و نیروی انسانی (به صورت شیفتی) در گردنه ی سامبران تقویت و تأمین شود.
قمری با تاکید بر اینکه راهداران اهری برای خدمات رسانی به مردم، ۲ هفته از سرکشی به خانواده محروم بودند، تصریح کرد: ماشین آلات راهداری اهر عمر بالایی دارند و در برف روبی ها اگر تحت فشار قرار دهیم از کار می افتند.
راهداران اهری با دستانی خالی فانوس شبهای برفی اهر و گردنه های خطرناک این منطقه هستند.
منبع: بتن آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب