رخشان بنی اعتماد:

متاسفانه گوش و چشم جامعه کر و کور شده است

متاسفانه گوش و چشم جامعه کر و کور شده است

رخشان بنی اعتماد اظهار داشت: متاسفانه واقعیت این است که آن قدر گوش و چشم جامعه کر و کور شده است که خود ما هم در بیان موضوعات و مسایل اجتماعی به تکرار رسیده ایم اما بهزاد نعلبندی هنرمندانه زبان جدیدی برای بیان این دست از موضوعات پیدا کرده است.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از روابط عمومی پروژه، آیین دیدار مستندانیمیشن «کاغذپاره ها» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی بهزاد نعلبندی شب گذشته ۱ بهمن ماه همزمان با شروع اکران در سینماهای «هنروتجربه»، در سالن ۳ سینما فرهنگ انجام شد.
در این مراسم رخشان بنی اعتماد کارگردان و فیلمنامه نویس، محمدرضا دلپاک صداگذار سینما، لیلی ارشد فعال اجتماعی و مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید، باران کوثری بازیگر، مختار سائقی بازیگر، انسیه ملکی صداگذار «کاغذپاره ها»، مهدی کوهیان تهیه کننده سینما، بهزاد نعلبندی کارگردان این مستندانیمیشن و تعدادی از زنان که قبلا تجربه ای مشابه سوژه های فیلم داشته اند، حضور داشتند.
بعد از اکران این مستندانیمیشن با حضور عوامل و مهمانان، رخشان بنی اعتماد، لیلی ارشد، محمدرضا دلپاک، انسیه ملکی و بهزاد نعلبندی برای میهمانان صحبت کردند.
«کاغذپاره ها» بیانی تازه در سینمای اجتماعی است
ابتدا رخشان بنی اعتماد در سخنانی عنوان کرد: بداعت و بیان سینمایی که کارگردان «کاغذپاره ها» برای یک مساله اجتماعی به کار گرفته است، بسیار اثرگذار می باشد. متاسفانه واقعیت این است که آن قدر گوش و چشم جامعه کر و کور شده است که خود ما هم در بیان موضوعات و مسایل اجتماعی به تکرار رسیده ایم اما بهزاد نعلبندی هنرمندانه زبان جدیدی برای بیان این دست از موضوعات پیدا کرده است.
وی افزود: باید بگویم ایشان فردی بسیار صبور است و من شاهد هستم چگونه ذره ذره در این کار پیش رفت بنا بر این جا دارد یک خسته نباشید به ایشان بگویم.
این فیلمساز درباره لیلی ارشد فعال اجتماعی و میهمان این مراسم اظهار داشت: من تمام قد در مقابل ایشان که با تمام وجود به زنان لطمه دیده کمک می نماید، تعظیم می کنم و باید بگویم اگر پایدار و صبوری ایشان در مقابل فشارهای بیرونی نبود، معلوم نبود چه اتفاقی رخ می داد.
بنی اعتماد در آخر صحبت های خود اشاره کرد: اگر مقرر است تبلیغی برای فیلم شود، لازم است به این نکته اشاره کنم که «کاغذپاره ها» بیانی تازه در سینمای اجتماعی است.
نگاه متفاوت به مسایل اجتماعی در زمینه زنان
در ادامه مراسم، لیلی ارشد فعال اجتماعی ضمن تشکر از سازندگان «کاغذپاره ها» برای خلق این اثر اظهار داشت: این مستند انیمیشن با یک زبان متفاوت به مسایل اجتماعی در زمینه زنان پرداخته و بنا بر این اثر بسیار خوبی است. همین طور با آنکه چهره ها واقعی نبودند اما افسردگی در تک تک چهره ها دیده می شد و این مساله هوشمندی کارگردان را نشان میدهد.
وی با تاکید بر تاثیر رخشان بنی اعتماد و سینمایش بر پیگیری و حل مشکلات اجتماعی بیان کرد: مستند «حیات خلوت خانه خورشید» اثر رخشان بنی اعتماد به یک باره سرعت زیادی به شفاف تر شدن لطمه های اجتماعی بخشید و موجب باز شدن پرده ها برای پرداختن به مشکلات در زمینه زنان شد پس جا دارد از ایشان تشکر کنم.
این فعال اجتماعی در آخر صحبت های خود مطرح کرد: همین طور باید از کارگردان «کاغذپاره ها» به سبب نگاه متفاوتی که به مسایل زنان داشته است، تشکر کنم و بگویم خوشحالم فیلمی تولید شده است که نگاهی به موضوع نگهداری زنان لطمه دیده و مشکلات و اتفاقاتی که در دوران نوجوانی و کودکی برای آنها رخ داده، داشته است. اینطور فیلم ها و یا هر اثر هنری می تواند در رساندن صدای زنان لطمه دیده به گوش مردم اساسا موثر باشد.
«کاغذپاره» محتوای مهمی دارد
همین طور انسیه ملکی صداگذار «کاغذپاره ها» نیز در سخنانی کوتاه اظهار داشت: از بهزاد نعبلندی برای ساخت این اثر تشکر می کنم و خوشحالم که عضوی از این پروژه خاص بودم. ما مدت طولانی مشغول کار روی این پروژه بودیم و من بعد از مدت ها باردیگر «کاغذپاره ها» را تماشا کردم و از دیدن آن روی پرده لذت بردم.
محمدرضا دلپاک صداگذار سینمای ایران نیز با اشاره به این که از تماشای این مستندانیمیشن لذت برده است، درباره انسیه ملکی طراح صدای پروژه عنوان کرد: این بانو که کارش درجه یک است، تنها طراح صدا در سینمای ایران است که فارغ التحصیل این رشته در دانشگاهی در انگلیس است.
وی افزود: ما در سینمای مستند که بسیار به آن علاقه مندم، می گوییم محتوا مانند نامه و فرم شبیه پاکت نامه است. «کاغذپاره ها» هم فرم زیبا و هم محتوای مهمی دارد و موفق شده است به خلوت و سکوت افراد راه پیدا کند. از طرف دیگر تصویرسازی این مستندانیمیشن که مبتنی بر صداهای ضبط شده انجام شده است، کار بسیار سختی بوده که بهزاد نعلبندی هوشمندانه از عهده آن برآمده است.
داور دوازدهمین جشن مستقل مستند خانه سینما با اعلان اینکه نگاه متفاوت کارگردان این مستندانیمیشن به مساله زنان لطمه دیده منجر به دریافت جایزه از این جشن شده است، اشاره کرد: در جشن مستقل مستند خانه سینما آثار زیادی با مطالبی شبیه به «کاغذپاره ها» و زندگی مردم حضور پیدا می کنند اما پرداخت این اثر آنقدر متفاوت بود که منجر کسب جایزه توسط کارگردان شد.
تقدیم نخستین نمایش فیلم به زنده یاد ابراهیم اثباتی
بهزاد نعلبندی کارگردان «کاغذپاره ها» در پاسخ به پرسش محسن بیگ آقا منتقد و نویسنده با اشاره به این که این مستند-انیمیشن از سال ۹۳ آغاز شد و تولید آن پنج سال طول کشید، اظهار نمود: نخستین نمایش این اثر در سال ۹۸ و همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر بود اما به سبب کرونا تصمیم گرفتیم کار را در زمان مناسب تری اکران نماییم. همین طور باید بگویم که این فیلم در کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، فرانسه، هلند و... به نمایش در آمده است.
وی افزود: در این اثر باران کوثری سه شخصیت «فاطمه»، «آرزو» و «مینا» را برمبنای جنس صدا، نحوه ای گویش و کارکترشان بازی کرده و من آنرا فیلمبرداری کردم. این کار را در انیمیشن سازی روتوسکوپی می گویند. من برمبنای شیوه بازی و نحوه حرکت بازیگر روتوسکوپی عروسکها را انیمیت کردم. پس این سه شخصیت در فیلم به کمک بازی او جان گرفته اند. شخصیت خانم امیری را رزیتا علیزاده و شخصیت زهرا را آوا شریفی بازیگری روتوسکوپی انجام داده اند
کارگردان «کاغذپاره ها» اشاره کرد: خوشحالم نخستین نمایش این مستند انیمیشن با حضور بانوی اول سینمای ایران؛ رخشان بنی اعتماد رقم خورد و آنرا با احترام به ایشان و خانم ارشد، به همه زنان لطمه دیده ای تقدیم می کنم که تجربه های تلخ را از سر گذرانده اند و امروز تلاش می کنند سالم و شاد روزگار را بگذرانند.
نعلبندی در آخر اشاره کرد: اجازه می خواهم در کنار این عزیزان، این اکران را به زنده یاد ابراهیم اثباتی که مانند برادرم بود، تقدیم کنم؛ آهنگساز بزرگی که خیلی زود از دستش دادیم. امروز نخستین سالگرد درگذشت ایشان است و مطمئن هستم امروز پیش ماست.
در آخر این مراسم یکی از زنان حاضر در سالن ضمن تشکر از کارگردان و دست اندرکاران این پروژه اظهار داشت: از این که عوامل سازنده موجب شدند زنانی مثل ما دیده شویم و به ما توجه گردد، سپاسگزارم. لحظه به لحظه «کاغذپاره ها» برای من دردآور بود اما در مقابل همه دست اندرکاران این پروژه سر تعظیم فرود می آورم و تشکر می کنم که چنین محفلی را برای ما فراهم کردند.
در خلاصه داستان «کاغذپاره ها» که اول بهمن اکران عمومی خودرا آغاز نموده است، آمده است: روزهایی که تهران میزبان میزبان اجلاس مهم بین المللی ست، شهرداری تهران برای زیباسازی و بهبود جلوه ی شهر مبادرت به جمع آوری کارتن خواب ها می کند. مردها پس از چند روز آزاد می شوند اما زن ها به قیمومیت بهزیستی درمی آیند و حق حضور در اجتماع از آنها سلب می شود و به مراکزی در حومه شهر منتقل می شوند. این مراکز دور از شهر و به طور پنهانی فعالیت می نمایند و هیچ اطلاعاتی از تعداد زنان و نحوه ای نگهداری از آنها در اختیار عموم قرار نمی گیرد. با کمک یکی از مددکاران در روزی که هیچ مسئولی در آنجا حضور نداشت وارد یکی از این مراکز شدم و با پنج تن از این زنان مصاحبه کردم و پای درد دل آنها نشستم. صداهای این فیلم مصاحبه هایی است که از آنجا تهیه شده و تصاویر آن بصورت انیمیشن تولید شده است.
این فیلم با حضور فیلمساز در یک مرکز نگهداری زنان کارتن خواب و ضبط صدای برخی از آنها که قصه زندگی شان را روایت کرده اند، شکل گرفته است. بعد از ضبط این صداها، تصاویر آن بصورت انیمیشن تولید شده است.
عوامل «کاغذپاره ها» عبارتند از نویسنده، طراحی و ساخت عروسک و آکسوسارها، استوری برد، انیماتور، کامپوزیت، تدوین، کارگردان و تهیه کننده: بهزاد نعلبندی، طراحی و صداگذاری: انسیه ملکی، آهنگساز: عطا ابتکار، با همکاری: باران کوثری، رزیتا علیزاده و آوا شریفی و مدیر روابط عمومی: نغمه دانش آشتیانی.
عکس پیوست خبر از محمدحسین سلیمانی است.







1400/11/02
15:47:07
5.0 / 5
469
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد