گزارش بتن آنلاین؛
قیر رایگان، امسال هم رانتی شد
بتن آنلاین: با تصویب اعضای کمیسیون عمران مجلس و تأیید وزاری راه و نفت قرار شد تا آخر سال قیر با قیمت هر تن 9.3 میلیون تومان واگذار شود که تفاوت 2.7 میلیون تنی با قیمت بورس کالا دارد.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سه شنبه ۱۸ آبان در حاشیه همایش قیر و آسفالت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قیر رایگان مقرر است برمبنای قانون از هفته جاری (شنبه ۲۲ آبان به بعد) در اختیار دستگاه های ذی ربط قرار بگیرد؛ جلسات مختلفی برای تحقق این مساله برگزار شده و دوستان در وزارت نفت نیز درحال همکاری هستند.
وزیر راه: دنبال دائمی کردن قانون قیر رایگان هستیم
قاسمی اضافه کرد: روز سه شنبه ۱۸ آبان در کمیسیون عمران مجلس جلسه ای در این رابطه برگزار می گردد و امیدواریم این مساله تصویب شود؛ به دنبال دائمی کردن قانون قیر رایگان هستیم.
گفتنی است هم اکنون تخصیص قیر رایگان به دستگاه های عمرانی فقط در قوانین بودجه سنواتی آمده و هر ساله از سال ۱۳۹۶ تا کنون در قوانین بودجه وارد شده است.
توافق وزرای راه و نفت در کمیسیون عمران برای خرید قیر رایگان با هر تن ۹ میلیون تومان
عصر همان روز (سه شنبه ۱۸ آبان) جلسه ای ۳ ساعته در کمیسیون عمران مجلس جهت بررسی وضعیت توزیع قیر رایگان به دستگاه های اجرائی با حضور وزرای نفت و راه انجام شد.
عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره این جلسه اضافه کرد: برمبنای قانون سهم وزارت راه و شهرسازی ۴۸ درصد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲۰ درصد، وزارت کشور یا سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ۱۷ درصد، بسیج سازندگی ۶ درصد، آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۶ درصد و وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان جنگلها ۳ درصد از محل قیر رایگان است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت درباب وضعیت تولید قیر و محل تامین منابع از پالایشگاه های آبادان، امام خمینی (ره)، اصفهان و بندر عباس و تبریز و شیراز توضیحاتی ارائه نمود. جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حدود ۳ ساعت به طول انجامید و در نهایت قیمت ثابتی برای هر تن قیر در نظر گرفته شد.
سخنگوی کمیسیون عمران: نظر وزیر نفت تنی ۸.۵ میلیون برای وی بی بود که نماینده ها آنرا به تنی ۷.۵ میلیون تومان کاهش دادند!
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قیمت پیشنهادی وزارت نفت برای هر تن قیر ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که با افزایش ۲۰ درصدی هزینه عملیات پالایشگاه ها به ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان می رسید اما اعضای کمیسیون عمران زیر بار افزایش قیمت قیر نرفته و این نرخ را نامناسب می دانستند چونکه قیمت قیر از شروع سال قیمت سرسام آوری را تجربه کرده است. بدین جهت با پافشاری کمیسیون قیمت پایه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به تصویب رسید که با افزایش ۲۰ درصدی به حدود ۹ میلیون تومان، می رسد.
ایری عنوان کرد: در نهایت مصوب شد که قیمت قیر حدود ۹ میلیون تومان در نظر گرفته شد و این نرخ تا آخر سال ثابت بماند. از طرفی وزارت نفت نیز مکلف شد ظرف یک هفته کلیه حواله های قیر را به دستگاه های اجرائی موضوع قانون تحویل دهد و همین طور دستگاهها نیز مکلف شدند تا آخر سال تمام حواله خودرا تحویل بگیرند.
قیمت گذاری دستوری قیر در کمیسیون عمران: هر تن ۹.۳ میلیون تومان
بلافاصله یک روز بعد (چهارشنبه ۱۹ آبان) محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس صورتجلسه نشست روز قبل این کمیسیون با حضور وزرای راه و نفت را به رستم قاسمی و جواد اوجی وزرای راه و نفت ابلاغ می کند.
بر اساس این صورتجلسه، کارخانه های قیرسازی موظفند هر تن قیر را به قیمت ۹ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند.
این اقدام کمیسیون عمران مجلس در حالی است که کارشناسان معتقدند اولاً برمبنای نص صریح قانون، تعیین قیمت قیر باید برمبنای سازوکار بورس کالا باشد؛ ثانیاً قیمت گذاری دستوری آن هم با این اختلاف فاحش میان قیمت مصوب کمیسیون عمران مجلس با نرخ هر تن ۹.۳ میلیون تومان و قیمت بورس کالا که به هر تن بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده، به ایجاد رانت بزرگ و مفسده های کلان برای برخی سودجویان می انجامد.
وزیر نفت: قیمت وکیوم باتوم تا آخر سال هر تن ۷.۵ میلیون تومان
جواد اوجی وزیر نفت نیز بلافاصله همان شب (سه شنبه ۱۸ آبان) در بخشنامه ای خطاب به جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با ابلاغ مصوبه کمیسیون عمران مجلس درباب قیمت وکیوم باتوم می گوید: تحویل حواله های وکیوم باتوم از پالایشگاه ها به شرکت های قیرساز از ۱۰ آبان تا آخر سال به قیمت هر کیلو ۷ هزار و ۵۰۰ تومان (هر تن ۷.۵ میلیون تومان) محاسبه شود.
بذل و بخشش وزیر نفت از بیت المال!
وزیر نفت در این بخشنامه، محل جبران مابه التفاوت قیمت هر تن ۷.۵ میلیون تومان با قیمت بورس کالا را «تعدیل قیمت ماهانه خوراک شرکت های پالایشی» عنوان کرده است.
به عبارت دیگر، نفت خامی که به پالایشگاه ها داده خواهد شد، با قیمتی پایین تر محاسبه می شود تا این زیان پالایشگاه های نفت از مابه التفاوت نرخ وکیوم باتوم با بورس کالا از محل بیت المال جبران شود!
رانت پاشی ۶.۷ هزار میلیارد تومانی فقط در یک نشست ۳ ساعته!
مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک در سیزدهمین همایش قیر و آسفالت اعلام نمود: درحال حاضر قیمت هر تن قیر در بورس کالا به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.
از سوی دیگر سید حسین میرشفیع مشاور عمرانی وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین همایش قیر و آسفالت اعلام نمود: مصرف سالانه قیر در کشور برای پروژه های عمرانی، ۲.۵ میلیون تن است.
با توجه به این که مابه التفاوت قیمت بورسی قیر با صورتجلسه کمیسیون عمران مجلس، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر تن بوده و از طرف دیگر سالانه در کشور، ۲.۵ میلیون تن قیر مصرف می شود، با این مصوبه کمیسیون عمران، یک رانت ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی ایجاد خواهد شد.
معاون وزیر راه: در یک ماه و نیم اخیر قیمت هر تُن قیر از ۸ به ۱۲ میلیون تومان رسیده است
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مفسده زا بودن قیر رایگان و اختصاص آن به پروژه های عمرانی اظهار نمود: سال به سال تولید آسفالت در کشور کاهش می یابد؛ در سال ۱۳۹۵ تولید آسفالت کشور ۱۲ میلیون تن بود؛ در سالهای پیش از آن بالای ۱۵ میلیون تن در سال مصرف آسفالت کشور بود.
وی افزود: هم اکنون مصرف آسفالت در سازمان راهداری به حدود ۶ میلیون تن رسیده است که نشان میدهد به سبب گرانی قیر تا این حد مصرف آسفالت کاهش داشته است.
افزایش ۶ برابری قیمت قیر ظرف ۱۸ ماه!
خادمی اظهار داشت: نمی دانم طی این یک سال و نیم اخیر چه اتفاقی افتاده است؛ از شروع ۱۳۹۹ تا کنون که ۱۸ ماه می گذرد، قیمت قیر ۶ برابر بالا رفته است. بعید می دانم در طول این مدت قیمت هیچ کالایی در کشور ۶ برابر شده باشد.
وی اشاره کرد: ما ابتدای سال ۱۳۹۹ هر تن قیر را ۲ میلیون تومان خریداری می کردیم اما الآن در بازار ۱۲ میلیون تومان است؛ آن هم برای کالایی که هیچیک از مواد اولیه آن وارداتی نیست و ۱۰۰ درصد در داخل کشور تولید می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ۴۵ روز اخیر هر تن قیر از ۸ میلیون تن به ۱۲ میلیون تومان بالا رفته است؛ یعنی افزایش ۵۰ درصدی فقط در یک ماه و نیم!
تحلیل منشأ فساد قیر
وی اشاره کرد: من بعنوان مجری پروژه های عمرانی این تحلیل را دارم که اولاً ارز در این روزها افزایش نداشته است؛ ثانیاً قیمت جهانی نفت افزایش اندکی داشته و نمی تواند عاملی برای افزایش ۵۰ درصدی قیمت قیر در یک ماه و نیم باشد؛ بدین سبب جز عوامل داخلی نمی تواند فاکتور دیگری داشته باشد؛ این مساله قابل بررسی است.
چرا قیری که مصرف داخل است با قیمت جهانی محاسبه می شود؟
خادمی در پاسخ به این پرسش که چه کسی پشت این فساد است اظهار داشت: من در جریان نیستم؛ شرکت ساخت فقط مصرف کننده قیر است؛ نمی گویم فسادی در این میان واقع شده است؛ من معتقدم آن قسمتی از قیر که به خارج از کشور صادر می شود، باید با بالاترین قیمت ممکن باشد تا منابع ارزی آن به داخل بیاید؛ اما این که با سوبسید داخلی که تولیدکننده قیر و پالایشگاه با آب و برق یارانه ای و نیروی کار ارزان آنرا تولید کنند اما با قیمت جهانی آنرا به داخل کشور بفروشند، فقط ایجاد مشکل برای اعتبارات و منابع مالی کشور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: ۹۰ درصد مصرف کننده های قیر دستگاه های دولتی و عمومی مانند شهرداری ها هستند؛ بدین سبب درحال وارد کردن ضرر به منابع مالی کشور هستیم؛ امسال پایین ترین میزان تولید و مصرف آسفالت را داشته ایم که یک سوم سالهای قبل است؛ چون اصلاً امکان خرید قیر با این قیمت وجود ندارد؛ چرا برای هزار تن قیر، ۱۲ میلیارد تومان پول بدهیم؟
وی افزود: جلساتی برگزار شده و مقرر است قیری که در قانون بودجه امسال آمده و باید رایگان در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار بگیرد، اولاً قیمتش برمبنای مکانیزم بورس کالا تعیین شود ثانیاً منابع مورد نظر بر طبق این قیمت، به شرکت ساخت داده شود؛ یعنی قیر به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رایگان داده می شود اما قیمت گذاری آن از محل بورس کالاست.
به گفته خادمی، برمبنای قانون قرار بود به شرکت ساخت ۶ هزار میلیارد تومان قیر داده شود اما هرچه نرخ آن افزایش یابد، تناژ تحویلی کاهش می یابد؛ به ما ۳ هزار میلیارد تومان ابلاغ گردیده اما هنوز حواله آن واگذار نشده است. به این معنا که ابتدائا یک ابلاغ اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی به شرکت ساخت صورت می گیرد سپس برمبنای نرخ تعیین شده در بورس کالا، از این رقم کم می شود.
باید قیرِ مصرف داخلی از بورس خارج شود
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قیمت قیر و حتی قیمت سیمان برای آنهایی که سوبسیدی استفاده می نمایند، برای جلوگیری از هدررفت منابع کشور باید حتما از بورس خارج شود؛ چه دلیلی هست که کسی که می خواهد قیر را به مصارف داخلی بفروشد، آنرا با همان قیمت صادراتی محاسبه کند؟
وی تاکید کرد: تا ۵ میلیون تن قیر هرسال در کشور تولید می شود که تا ۲.۵ میلیون تن یعنی معادل ۵۰ درصد آن در داخل مصرف می شود؛ معتقدم باید با توافق تولیدکننده و مصرف کننده و نظارت مجلس، قیمت ثابت برای قیر در مصارف داخلی در نظر گرفته شود؛ مصرف کننده هم یا وزارت راه است یا شهرداری ها که مصارف آنها برای عام المنفعه است.
خسارت عدم اجرای پروژه های عمرانی، تصاعدی است
خادمی تاکید کرد: مشکل دیگری که داریم، هر چه قدر میزان مصرف آسفالت کم شود، خسارتی که به زیرساخت ها وارد می کند، بیشتر می شود؛ بطورمثال اگر امسال برای آسفالت یک راه، هزار میلیارد تومان لازم است، سال آینده نرخ آن به ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان افزایش می یابد که خسارت مضاعفی به کشور وارد می کند؛ شدت تخریب ها، تصاعدی است؛ اگر امسال یک لایه آسفالت نریزیم، سال بعد باید همان یک لایه را برداریم و دور بریزیم و مجدداً دو لایه آسفالت ریزی جدید نماییم.
وی تصریح کرد: مصرف وزارت راه، یک و نیم میلیون تن در سال است؛ تا کنون به ما قیر رایگان نداده اند؛ اما اگر بدهند، ما در بخش زیرساخت نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت ریزی داریم؛ یعنی زیرسازی آن به انتها رسیده و آماده روسازی است؛ در بخش راهداری هم نیازی به زیرسازی نیست و فقط آسفالت ریزی روی آسفالت فعلی و لکه گیری است که به سرعت می توان آنرا انجام داد.
خادمی اظهار داشت: کارخانه های آسفالت آماده اند تا ما قیر در اختیار آنها قرار دهیم؛ هر چند در مناطق سردسیر با محدودیت سرمای هوا مواجهیم؛ چون آسفالت را باید در دمای خاصی انجام دهیم و اگر از درجه دمایی پایین تر بیاید، امکان اجرای عملیات آسفالت نیست. البته باید قیر را امسال تامین نماییم تا در ابتدای سال آینده آسفالت ریزی برای مناطق سردسیر صورت گیرد.
منبع: betononline.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب