از جلوگیری از تردد دودزاها تا درجا كار نكردن اتوبوس ها

اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟

اعمال ممنوعیت ها تنها چاره کاهش آلودگی هواست؟

در شرایطی که کلانشهرهای کشور همچون تهران زودتر از سالهای قبل با آلودگی زیاد هوا مواجه گشته اند که در تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش آلودگی هوا بیشتر بر اعمال برخی ممنوعیت ها تاکید گردیده است.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا آلودگی هوا امسال زودتر از سالهای قبل و از اوایل آبان ماه گریبان پایتخت را گرفت؛ به شکلی که ایستگاه های گوناگون کیفیت هوای پایتخت، هوای ناسالم برای همه گروه ها را ثبت کردند. همین شرایط منجر به تشکیل نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران بود و جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلت ها و خودرو های دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور و کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس های درون شهری در پایانه های حمل و نقل از مصوبات این جلسه بود.

در حالی این تصمیم گرفته شد که برمبنای آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی ها، خودرو های شخصی، اتوبوس ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودرو های دیزلی پررنگ ترین نقش را دارند.

مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – هم در یک برنامه تلویزیونی به جلسه هفته گذشته با وزیر کشور اشاره می کند و می گوید: احمد وحیدی به تمام استانداران ابلاغ نمود که اتوبوس ها در جا کار نکنند.

او با اعلان اینکه باتوجه به بررسی های انجام شده اتوبوس ها بیشتر درحال توقف روشن هستند تا تردد، تاکید می کند: در این شرایط درجا کار کردن اتوبوس سهم بالایی در آلودگی هوا دارد و برمبنای قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی اتوبوس هایی که درجا کار می کنند را می تواند جریمه کنند.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بر طبق قانون تا اختتام برنامه ششم که سال آینده است، ۶۰ درصد حمل و نقل باید حمل و نقل عمومی باشد این در حالیست که طبق گزارش وزارت کشور این میزان هم اکنون ۳۷ درصد است و باتوجه به شیوع ویروس کرونا مردم ترجیح می دهند بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنند اما این الگو باید عوض شود.

تجریشی اضافه می کند: قرار بود تا آخر سال جاری ۹۰۰۰ اتوبوس در تهران داشته باشیم این در حالیست که کل اتوبوس های درحال تردد در پایتخت به ۴۰۰۰ دستگاه هم نمی رسسد.

بهزاد اشجعی - عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها – نیز علت افزایش غلظت آلاینده ها طی سه سال اخیر را رها کردن اقدامات موثر بر کاهش آلودگی هوا می داند و به ایسنا می گوید: تا سال ۹۷ که راهکارهای کاهش آلودگی هوا همچون نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها، ارتقای استاندارد خودرو ها و موتورسیکلت ها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا و اقداماتی نظیر ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از سال ۹۵ و الزام انجام معاینه فنی انجام می شد، شاهد کاهش غلظت آلاینده ها بودیم اما بعد از سال ۹۷ که این اقدامات و راه حل ها رها گردید و دیگر به درستی اجرائی نشدند سال به سال شاهد آلوده تر شدن هوای تهران بوده ایم.

در حالی کشورمان از نظر نوسازی و گسترش حمل و نقل عمومی با چالش هایی مواجه می باشد که وسایل نقلیه فرسوده و فاقد معاینه فنی نقش مهمی در تولید آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند. این آلاینده با اهمیت ترین علت آلودگی هوا در ماه های سرد سال و یکی از خطرناک ترین آلاینده های موجود در هوا است و می تواند بیماریهای قلبی و ریوی را تشدید کند و در برخورد طولانی مدت سبب بروز حملات قلبی و مبتلاشدن به آسم شود.

در شرایطی که آلودگی هوا بر تشدید شیوع ویروس کرونا نیز موثر است، انتظار می رود که دولت سیزدهم عزم جدی تری در اجرای قانون هوای پاک داشته باشد و ۲۱ دستگاه اجرائی نام برده شده از آنها در این قانون، به وظایف خود همچون بهبود کیفیت سوخت، ضرورت انجام معاینه فنی، ارتقای استاندارد خودرو ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده و رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده های هوا توسط واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی عمل کنند تا بیش از این از تبعات آلودگی هوا لطمه نبینیم.




1400/08/17
10:08:55
5.0 / 5
686
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , پایتخت , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد