سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرد

خلبان ۶۴ ساله، عامل سانحه فرودگاه ماهشهر

خلبان ۶۴ ساله، عامل سانحه فرودگاه ماهشهر

دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی كشوری در گزارش نهایی بررسی سانحه فرودگاه ماهشهر اعلام نمود: خلبان هواپیمای ام دی كاسپین عامل وقوع سانحه در بهمن ماه سال قبل بوده است.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی بررسی سانحه فرودگاه ماهشهر را اعلام نمود.
بر اساس این گزارش، سانحه مذکور که در هفتم بهمن ۹۸ در فرودگاه بندر ماهشهر رخ داد، شامل خروج هواپیمای بوئینگ MD هواپیمایی کاسپین در ساعت ۷: ۳۶ بامداد همان روز از انتهای باند این فرودگاه می شود.
این گزارش می افزاید: هواپیمای کاسپین بعد از فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر که هدایت هواپیما و پرواز بر عهده خلبان بوده، از انتهای این باند خارج شده و بعد از برخورد با فنس های حفاظتی اطراف فرودگاه، از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر بندر امام خمینی که در فاصله صد متری باند قرار داشته، متوقف می شود.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی، تمامی ۱۴۴ سرنشین و ۸ خدمه این پرواز با سلامت کامل از هواپیما تخلیه می شوند اما برمبنای تحلیل اطلاعات بازخوانی شده از دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (CVR و FDR) به این نتیجه رسیده ایم که خطای خلبان پرواز مذکور سبب فرود نامناسب در باند فرودگاه ماهشهر شده است.
این گزارش می افزاید: شرکت کاسپین در آخرین ساعات پیش از پرواز، مبادرت به تغییر برنامه پروازی خدمه (کرو) پروازی کرده و اطلاع رسانی تغییرات را به صورت غیر مؤثر انجام می دهد. این اتفاق سبب تأخیر کمک خلبان در واحد دیسپچ شده و خدمه پروازی نیز پیش از پرواز بطور کامل توجیه نبوده اند.
خلبان برخلاف سیاست شرکت هواپیمایی مبادرت به سوخت گیری بیش از اندازه لازم کرده که در نتیجه سرعت هواپیما در هنگام فرود بیش از اندازه نیاز می شود.
توافقنامه مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه اهواز در خصوص کنترل پروازهای ماهشهر از طرف فرودگاه اهواز درباب پرواز مذکور انجام نشده و فرودگاه اهواز از این پرواز خبردار نشده است.
کنترلر مرکز کنترل فضای کشور نیز پرواز را در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع توافق شده به فرودگاه ماهشهر تحویل می دهد که دراین زمینه مدیریت ضعیف ترافیک هوایی مشهود است.
خلبان در نزدیکی فرودگاه پیشنهاد فرود در باند ۳۱ را نپذیرفته و تصمیم به فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر می گیرد که در این باند شدت باد در پشت سر هواپیما در هنگام فرود سبب افزایش وزن هواپیما می شود در نتیجه سرعت فرود از ۱۳۵ نات به ۱۷۱ نات افزایش می یابد و در نتیجه آن، دو سوم طول باند از دست می رود.
مدیریت ضعیف خلبانان و رعایت نشدن رویه عملیاتی هواپیما (SOP) از دیگر عوامل عملیات فرود نامتعارف با چرخ جلو بر روی باند می شود که به سبب کم آوردن طول باند، هواپیما گرفتار سانحه شده است.
سازمان هواپیمایی کشوری از دیگر عوامل بروز سانحه مذکور را محصور بودن فرودگاه بندر ماهشهر بین جاده اصلی ماهشهر بندر امام خمینی و خطوط انتقال برق صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر عنوان کرده و می افزاید: این مساله با بخشنامه مصوب دولت درباب راه اندازی، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاه های غیرنظامی در تضاد است.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، از آنجایی که عامل انسانی و خطای خلبان سبب تصمیم گیری مخاطره آمیز برای ورود نامتعارف در باند فرودگاه ماهشهر بعنوان علت اصلی وقوع سانحه مذکور شناخته شده بدین سبب به دستور وزیر راه و شهرسازی و بمنظور اقدامات پیشگیرانه، شرکت هواپیمایی کاسپین همکاری خودرا با خلبان پرواز مذکور با ۶۴ سال سن به پایان رسانده و آموزش های لازم را جهت بازگشت کمک خلبان این پرواز به فعالیت پروازی مجدد انجام داده است.
متن کامل گزارش سازمان هواپیمایی کشوری از اینجا قابل دریافت است.

1399/06/14
10:51:14
5.0 / 5
1150
تگهای خبر: بندر , توسعه , حفاظ , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد