نامه دانشجویان شرق كشور به فرمانده كل سپاه:

ساخت محور ریلی چابهار-سرخس باعث تامین امنیت شرق كشور می شود

ساخت محور ریلی چابهار-سرخس باعث تامین امنیت شرق كشور می شود

به گزارش بتن آنلاین تعدادی از دانشجویان شرق كشور از سرلشكر جعفری درخواست نمودند، برای كمك به مردم استان های محروم شرق كشور، راه اندازی محور ریلی چابهار- سرخس با تغییر مدل قراردادی در دستور كار سپاه قرار گیرد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، تعدادی از تشكل های دانشجویی دانشگاه های شرق كشور طی نامه ای خطاب به فرمانده سپاه پاسداران انقلاب پیشنهاد كردند برای حل ریشه ای مسئله امنیت در شرق كشور و همینطور كمك به مردم محروم استان های سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی، سپاه پاسداران با تغییر مدل قراردادی خود از حالت پیمانكاری به مشاركتی، ساخت و بهره برداری از محور ریلی چابهار-سرخس را در دست بگیرد تا زیرساخت لازم برای شكوفایی اقتصادی، اشتغال زایی و ارتقای امنیت در این منطقه فراهم گردد.
متن كامل ین نامه به شرح زیر است:
«واعدوا لهم ما استطعتم من قوه»
برادر بسیجی سرلشكر جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
سلام علیكم؛
با صلوات بر محمد و آل محمد و عرض تبریك و تسلیت به مناسبت شهادت پاسداران فداكار مدافع میهن؛ همان گونه كه مستحضر هستید عملیات تروریستی خاش دومین عملیات تروریستی در چند ماه گذشته بوده است. ملت ایران مطمئن است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درسی فراموش نشدنی به عاملان این جنایت هولناك خواهد داد و مسببان آنرا پشیمان خواهد نمود.
استان های محروم خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان با وسعت ۲۰ درصدی از مساحت كشور، تنها ۳ درصد از جمعیت كشور را در خود جای داده است و آنچه سبب شده تا جمعیت متناسب با وسعت در این استان ها استقرار پیدا نكند وضعیت معیشت و اقتصاد این استان ها است. قابل توجه اینكه ظرفیت های اقتصادی بی نظیری مانند گردشگری و شیلات در سواحل مكران، كشاورزی در جنوب و مركز سیستان وبلوچستان، وجود معادن با ذخایر عظیم در سرتاسر استان های سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی در این منطقه از كشور بدون بهره برداری مناسب باقی مانده است.
داشتن هر كدام از موارد فوق برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی آرزوی یك كشور است. در این بین آنچه سبب گشته است تا این ظرفیت ها به صورت مناسب مورد بهره برداری قرار نگیرد، نبود زیرساخت حمل ونقلی مناسب در این استان ها است. امری كه سبب خواهد شد تا هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری از ظرفیت های اقتصادی موجود در این منطقه از كشور كاهش پیدا كند و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، تولیدات حاصل از آن، با قیمتی رقابتی در بازارهای مصرف عرضه گردد. علاوه بر موارد فوق موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران بخصوص بندر شهید بهشتی چابهار سبب گشته است تا فرصتی مناسب برای بهره مندی از عوائد حاصل از ترانزیت جهت ایجاد دسترسی كشورهای آسیای میانه به آب های آزاد برای ایران فراهم شود كه علیرغم تأكیدات مكرر مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مكران و بهره مندی از ظرفیت ترانزیتی كشور به خصوص كریدور ترانزیتی شمال جنوب، دولت ها تا كنون اقدام درخوری برای پیش برد این زیرساخت مورد نیاز اقتصادی انجام نداده اند. چون كه با كوته بینی و حمایت نمایندگان ذی نفوذ، انجام پروژه های كوتاه مدت جهت بهره برداری در دوران تصدی خویش را دارای منفعت بیشتر دیده و این مورد سبب گشته است تا نسبت به فراهم نمودن زیرساخت های ریلی جهت اتصال این دو استان به شبكه ریلی بعد از سال های متوالی همت گمارده نشود.
خط ریلی چابهار- سرخس به طول ۱۴۰۰ كیلومتر، طولانی ترین و راهبردی ترین خط ریلی در دست ساخت كشور است. این محور ریلی از دو قطعه اصلی تشكیل شده است؛ عملیات اجرایی قطعه اول از چابهار تا زاهدان كه فقط ۴۰ درصد از كل این كریدور را شامل می شود، از سال ۸۹ مصوب شده است و الان بعد از گذشت ۸ سال تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. در مورد قطعه دوم (از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه) به طول ۷۶۰ كیلومتر نیز، بعد از گذشت ۴ سال از تصویب می توان گفت همچنان اقدام جدی ای برای ساخت آن صورت نگرفته است. همچون آثار مثبت بهره برداری از این محور ترانزیتی، فراهم شدن زیرساخت حمل و نقلی برای بهره برداری از ظرفیت بالای معدنی در استان های سیستان وبلوچستان و همینطور خراسان جنوبی است. همینطور از این طریق می توان هزینه های بالای حمل و نقل در زنجیره ارزش تولیدات در شرق كشور را كم كرد و زمینه سازی لازم برای سرمایه گذاری در صنایع فولاد، كشاورزی، دامداری و شیلات را فراهم ساخت كه این امر تأثیر مستقیمی برای تأمین امنیت، اشتغال زایی، رفع محرومیت و پیشرفت عدالت محور در شرق كشور خواهد داشت.
یكی از مهم ترین موانع تكمیل این پروژه كه به طولانی شدن زمان اجرا و به تبع آن، افزایش هزینه های جاری كشور منجر شده، عدم توجه دولت و مجلس به این پروژه و در نتیجه كمبود اعتبارات تخصیص یافته به آن است؛ بعنوان نمونه، طبق لایحه قانون بودجه ۹۸، در طول ۸ سال قبل جمعاً حدود ۱، ۱۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته و در سال ۹۸ هم تنها ۱۱۰ میلیارد تومان (معادل راه اندازی ۱۱ كیلومتر) اعتبار پیشنهاد گردیده است. ادامه این روند در تأمین مالی پروژه ریلی چابهار-سرخس، باعث خواهد شد كه تكمیل این پروژه سالیان سال طول بكشد. ازاین رو لزوم دارد كه تغییری جدی در نحوه تأمین مالی این پروژه صورت پذیرد. بر این اساس امید چندانی برای تكمیل و بهره برداری از این پروژه توسط دولت نیست همچنان كه در تبصره ۱۹ لایحه بودجه دولت مكلف شده است تا این پروژه را بر مبنای مشاركت عمومی خصوصی و با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی به سرانجام برساند.
با توجه به آنكه پیمانكار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است و این نهاد بعنوان توانمندترین بخش غیردولتی در اجرای پروژه های زیرساخت كشور شناخته می شود، پیشنهاد می شود برای حل ریشه ای مسئله امنیت در شرق كشور و همینطور كمك به مردم محروم استان های سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تغییر مدل قراردادی خود از حالت پیمانكاری به مشاركتی، ساخت و بهره برداری از محور ریلی چابهار-سرخس را در دست بگیرد و این چنین، زیرساخت لازم برای شكوفایی اقتصادی، اشتغال زایی و ارتقای امنیت در این منطقه را فراهم نماید.
بر اساس آنچه ذكر شد، نخستین اثر عینی تغیر رویكرد در تأمین مالی محور ترانزیتی چابهار-سرخس كه با مشاركت سپاه پاسداران حاصل می شود، بالفعل شدن پتانسیل معادن شرق كشور و همسایه های شرقی ازجمله افغانستان، ایجاد وابستگی بین ایران، هند و كشورهای آسیای میانه با ابزاری غیر از نفت خام خواهد بود از دیگر مزایای راه اندازی هرچه سریع تر این كریدور ترانزیتی، ایجاد اشتغال پایدار و پیشرفت اقتصادی استان های محصور در كویر و مناطق دورافتاده شرق كشور است كه مانع نفوذ جریانات تكفیری به داخل كشور خواهد شد. این دستاورد می تواند همانند سایر خدمات گران قدر سپاه پاسداران، در جهت تأمین معیشت مردم شریف شرق كشور گام بسیار مؤثری برای ارتقای وضعیت اقتصادی تمامی كشور عزیزمان به حساب آید. ان شاءالله»
قرارگاه شهید احمدی روشن استان سیستان و بلوچستان
قرارگاه شهید احمدی روشن استان خراسان جنوبی
مركز مطالعات اقتصادی بسیج دانشگاه علم و صنعت تهران
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه ملی زابل
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد خاش
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه سلامت خاش
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت و معدن خاش
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شهرستان خاش
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی زابل
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه دریانوردی چابهار
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زابل
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد زابل
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زاهدان
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد ایرانشهر
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور سراوان
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی مجتمع عالی آموزشی سراوان
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند
حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد بیرجند
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور طبس
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد طبس
پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد فردوس

1397/12/18
14:50:53
5.0 / 5
4322
تگهای خبر: بندر , پروژه , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد