در انتظار شهری بدون مانع!

در انتظار شهری بدون مانع!

به گزارش بتن آنلاین طعم زندگی را به چاشنی اُمید آغشته می كنم و در كوچه پس كوچه های زندگی صندلی چرخدارم را می رانم، گرمای محبت اطرافیان، توانم را دوچندان كرده برای رسیدن به مقصد، دراین بین موانع زیادند و گاه گاهی طاقتم طاق می گردد اما نومیدی را هیچگاه به خود راه نمی دهم!



می خواهم مصمم تر برانم تا پا به پای همنوعان و همشهریانم، تلاش كنم، اما دراین بین موانع نمی گذارد و همچنان عرق سردی روی پیشانی ام می نشیند، اما ناامید نمی شوم و همچنان می رانم. من می خواهم پس می توانم، اما موانع نمی گذارند و با سرسختی صندلی چرخدارم را عبور می دهم. می دانم دشوار می باشد و زمان بر، می دانم پله ها زیاد و شهرها بزرگند، اما با دلی پر از امید همچنان به انتظار می مانم، به انتظار شهری مناسب، شهری بدون پله و مانع!

به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، مناسب سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بی دغدغه همراه با رضایت مندی تمام اقشار جامعه از امكانات شهری ازجمله مواردی است كه به صورت یك استاندارد بین المللی، در تمام كشورهای دنیا سابقه بسی طولانی دارد، به صورتی كه سازمان ملل سال های بین 1983 تا 1993 را دهه معلولان نامید. در كشور ما باوجودآنكه درصد قابل توجهی از جمعیت جامعه را افراد معلول می سازند، اما مسئله توان بخشی و مناسب سازی محیط شهری بحث جوان و درعین حال رو به رشدی است.

لحاظ شدن سرفصل جداگانه ای برای اعتبارات خاص مناسب سازی در سازمان مدیریت استان

در این خصوص الهام ناظری، مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی لرستان اظهار نمود: با عنایت به اهمیت مبحث مناسب سازی یكی از مصوبات مهم در ستاد مناسب سازی استان این بود كه دكتر سید موسی خادمی امتیاز و نمره عملكرد مدیران دستگاه های اجرایی استان را منوط به انجام مناسب سازی كردند.

وی افزود: نسبت به سال 95 یك درصد از ساختمان های دستگاه های اجرایی استان مناسب سازی شده است؛ سال قبل تنها پنج ساختمان دستگاه های اجرایی استان مناسب سازی را رعایت كردند و شاهد رشد خوبی در این راستا بودیم.

این مسئول بیان كرد: برای گرفتن بودجه و اعتبار خاص برای این امر به سازمان مدیریت استان اعلام كردیم تا سرفصل جداگانه ای با مبحث مناسب سازی لحاظ كنند.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی لرستان اضافه كرد: از شش ماهه دوم سال 94 به بحث مناسب سازی در استان به طورجدی ورود پیدا كردیم و هرسال میزان متراژهای انجام شده در این راستا متفاوت بوده است.

انجام 98 هزار مترمربع پیاده سازی در كل استان با عنوان مناسب سازی

ناظری عنوان كرد: 9 ماهه امسال 98 هزار مترمربع پیاده سازی در كل استان با عنوان مناسب سازی انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای سنگ فرش های سكه ای و شیاردار در استان اظهار داشت: سنگ فرش سكه ای علامت اخطار بوده و اخطار را به فرد نابینا می دهد.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی لرستان بیان كرد: قرمزی سنگ فرش سكه ای به این خاطر است كه افرادی كه كم بینا و گرفتار شب كوری هستند زمانی كه هوا تاریك می گردد رنگ های زرد و قرمز را می بینند كه رنگ قرمز نشان دهنده خطر و رنگ زرد نشان دهنده احتیاط است.

ناظری تاكید كرد: باید شرایط محیطی را برای افراد نابینا به گونه ای مهیا سازیم تا امنیت لازم را احساس كنند.

وی با تاكید بر اینكه اگر در شهرستان های استان مبحث مناسب سازی جدی گرفته شود مطمئناً دستاوردهای بهتری در این راستا خواهیم داشت، خاطرنشان كرد: یكی از حقوق معلولین، داشتن پیاده روی مناسب می باشد.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی لرستان عنوان كرد: بر مبنای قانون، شهرداری ها موظف به ایجاد امنیت شهروندان در اماكن عمومی به لحاظ مناسب سازی هستند و چنانچه شهروندی در محیط شهری و روستایی گرفتار صدمه شود باید از شهرداری مطالبه گری كند.

وقتی سخن از مناسب سازی معابر به میان می آید همه توجه ها به سمت معلولان معطوف است درحالی كه مناسب سازی تنها جهت استفاده قشر خاصی از جامعه نبوده بلكه شامل سالمندان، جانبازان، زنان آبستن و برخی بیماران هم می شود، استفاده نكردن از حمل ونقل عمومی، مناسب سازی نشدن عابر بانك ها، تلفن های عمومی، ورودی اماكن اداری و عمومی و مناسب سازی نشدن پیاده روها همه نمونه هایی از حقوق شهروندی این قشر از جامعه هستند كه رعایت نشده است.

روند مناسب سازی در لرستان امیدواركننده است

در این خصوص احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان هم روند مناسب سازی در استان را خوب و امیدواركننده توصیف كرد و با تاكید بر اینكه نظام مهندسی در حین ساخت نظارت جدی داشته باشد و شهرداری ها هم در صدور آخر كار گزارش نهایی به این مهم توجه نمایند، تصریح كرد: برای اجرای مناسب سازی ضعف قانونی نداریم و دستگاه های دولتی هم مشكل اعتباری ندارند و لزوم دارد این امر اقدامات لازم اجرایی شود.

وی تاكید كرد: ادارات عنوان مناسب سازی را حتماً در موافقت نامه ها ذكر كنند تا مشكلی برای اعتبار به وجود نیاید.

مرادپور با اشاره به اینكه دانشگاه علوم پزشكی لرستان بر بیمارستان های دولتی نظارت داشته باشد و طی مدت شش ماه مناسب سازی صورت گیرد و نظام پزشكی این كار را در مطب ها اجرا كند، اظهار داشت: شهرداری ها می توانند از افرادی كه با سد معبر سبب تولید مشكلاتی می شوند، شكایت كرده و برای جمع آوری آنان اقدام نمایند.

یكی از طریق حل هایی كه پیشنهاد می گردد این است كه در مورد ساختمان های جدیدالتأسیس شهرداری ها در قسمت صدور پروانه ساخت، نقشه ساختمان ها را با معیارهای استاندارد مناسب سازی محیطی تطبیق دهند و در زمینهٔ ساختمان های قدیمی دو چاره وجود دارد؛ اول اینكه سازمان های عمومی در طبقه همكف خود قسمتی را برای پیگیری امور معلولان و جانبازان تولید كنند و یا اینكه امكانی فراهم گردد تا معلولان بتوانند با استفاده از تماسی تلفنی كارهای خویش را انجام دهند.

وضعیت مناسب سازی از جانب دستگاه های اجرایی مغفول مانده است

مهندس مجید كیانپور، عضو كمیسیون عمران مجلس هم از وضعیت مناسب سازی در طراحی معابر عمومی و شهری، انتقاد نمود و با اشاره به اینكه با وجود تعداد معلولان، جانبازان و... در كشور وضعیت مناسب سازی از جانب دستگاه های اجرایی مغفول مانده است، تصریح كرد: با عنایت به اینكه جامعه ایران به سمت سالمند شدن پیش می رود مناسب سازی معابر در فضاهای عمومی شهری (پارك ها، ساختمان های عمومی، مجتمع های اداری، تجاری و مسكونی) ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: مناسب سازی برای ورود و خروج سالمندان ضروری می باشد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس خاطرنشان كرد: باید شهرداری ها، نظام مهندسی و... نظارت ویژه بر ساخت وسازها داشته باشند و حتی برای ساختمان های بیشتر از یك طبقه حتماً آسانسور پیش بینی شود.

كیانپور عنوان كرد: برای مكان هایی كه پله زیاد است باید تردد معلولین و سالمندان رمپ ورودی و خروجی لحاظ شود.

عضو كمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینكه متأسفانه در كشور مناسب سازی خیلی اندك انجام شده است، اظهار داشت: این در شرایطی است كه ساختمان هایی كه ساخته می شوند باید تمام استانداردها رعایت شود.

بر مبنای مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و به استناد بند (ج) ماده 193 برنامه سوم توسعه كشور كه در سال 1379 آیین نامه اجرایی آن به تصویب هیئت وزیران رسید و با عنایت به اینكه قانون در مورد مناسب سازی محیط شهری و اماكن دولتی صراحت دارد، اما این امر در مقام اجرایی آن با چالش هایی مواجه می باشد، ازاین رو لزوم دارد مناسب سازی شهری را یك فرهنگ بدانیم تا با فرهنگ مناسب بستر تحول در جامعه و سازمان های دولتی توسعه یابد.

سازمان های مردم نهاد در بحث مناسب سازی مطالبه گر باشند

سید موسی خادمی استاندار لرستان هم اظهار داشت: ساختمان هایی كه در حال ساخت هستند باید استانداردهای لازم را در بحث مناسب سازی رعایت نمایند.

وی بیان كرد: در هر ساختمان وابسته به دولت نظیر مدرسه، مراكز درمانی، بانك، اداره و غیره باید مناسب سازی رعایت شود.

خادمی با اشاره به اینكه ادارات بهانه ای برای عدم اجرای مناسب سازی ندارند، چون از محل تعمیرات می توانند این اعتبار را تأمین كنند، تاكید كرد: باید با كسی كه معبر را گرفته برخورد شود و حقوق مردم را معطل این افراد نگذاریم.

استاندار لرستان با اشاره به اینكه نظام پزشكی كه مجوز می دهد یكی از این استعلامات را برای مناسب سازی بگذارد و همه را ملزم كند كه این بحث و حقوق مردم رعایت شود، خاطرنشان كرد: از سازمان های مردم نهاد می خواهیم كه مطالبه گر باشند و در هر مكانی كه مناسب سازی رعایت نشده گزارش كنند.

درصد معلولان در لرستان نسبت به كل جمعیت بالاتر از میانگین كشور است

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینكه متأسفانه لرستان جزو استان هایی بوده كه درصد معلولانش نسبت به كل جمعیت بالاتر از میانگین كشور است، اضافه كرد: اقدامات خوبی در چند سال قبل برای مناسب سازی در سطح استان انجام شده و پیاده روسازی، تولید ورودی های مناسب در ادارات، مراكز تجاری و درمانی ازجمله این اقدامات هستند اما برخی امور هم همچنان مانده است.

خادمی خاطرنشان كرد: در ساختمان های در حال ساخت حتماً استانداردهای مناسب سازی رعایت شود و نظام مهندسی و شهرداری ها به طورجدی این مورد را پیگیری كنند.

نماینده عالی دولت در استان تصریح كرد: بناست دستگاه هایی كه صادركننده مجوز هستند از بهزیستی استعلام بگیرند كه این مكان شرایط لازم را دارد یا نه!

وی با اشاره به اینكه مردم و بخصوص سمن ها مناسب سازی را بعنوان یك مبحث حقوق شهروندی در دستور كار قرار دهند و اگر مكانی دیدند كه این مورد رعایت نشده، گزارش بدهند، خاطرنشان كرد: ما هم در حوزه اجرا تعقیب خواهیم كرد و در بخش قضایی هم امكان دارد كه این مورد را ترتیب اثر بدهند و همه باید كمك نماییم كه شهر مناسب و قابل زیستی به وجود بیاوریم.

نیاز است خدمات عرضه شده به جامعه معلولان به تناسب وضعیت جسمی و مزاجی آنان از كشورهای توسعه یافته بخصوص كشورهای اروپایی الگوبرداری و گزینه های برتر و موفق اجرایی و از خدمات سنتی به جانبازان و معلولان پرهیز شود؛ در مناسب سازی محیط شهری استانداردهای بین المللی ارتقا یابد و اخلاق شهروندی در جامعه ساماندهی گردد.

مناسب سازی تبدیل به نهضت شود

غلامرضا یاوند عباسی، مشاور وزیر كشور در امور ایثارگران هم اظهار داشت: طبق بند ج ماده 193 برنامه باید در مدت سه سال مناسب سازی انجام می شد اما هم اكنون كه دو سال از برنامه ششم توسعه گذشته باز عقب هستیم و به نظر می آید انگیزه و اعتقاد لازم برای مناسب سازی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینكه بخشی از كار هم اجرای نامناسب و غیر فنی و سهل انگاری هایی است كه در امر مناسب سازی می شود، اضافه كرد: مناسب سازی زمانی درست اجرا می گردد كه تبدیل به نهضت شود، این مورد را باید حق الناس بدانیم و چنانچه فردی به دلیل ناتوانی نتواند از یك مكان استفاده نماید در آن دنیا باید جوابگو باشیم.

این مسئول با اشاره به اینكه یكی از دلایلی كه مناسب سازی صورت نمی گیرد مناعت طبع جانبازان و معلولان است، خاطرنشان كرد: چون این بزرگواران مثل سایرین درب ادارات تجمع نمی كنند و حقشان در این خصوص پایمال می گردد.

یاوند عباسی پیشنهاد داده بود: مسئولان یك روز با ویلچر به اداره بروند تا شرایط و سختی های ویلچرنشینان را از عدم اجرای مناسب سازی درك كنند.

دستگاه های دولتی ۳۰ درصد درزمینهٔ مناسب سازی موفق عمل كرده اند

حسین نحوی نژاد معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی كشور هم در مورد وضعیت عبور و مرور معلولان در جامعه و وضعیت مناسب سازی كشور اظهار داشته بود: عبور و مرور آزاد معلولان و حضور آنان در جامعه از انزوای آنان جلوگیری می كند و سبب ورود این افراد به عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و حضور مولد و پویای آنان در جامعه می گردد.

وی افزود: متأسفانه مشكلات ما درزمینهٔ مناسب سازی تنها مربوط به موانع فیزیكی نیست بلكه در این زمینه مشكلات فرهنگی هم وجود دارد و در بعضی از موارد هم دامنه این مشكلات به قوانین می رسد. به صورتی كه برخی مواقع بعضی قوانین و مقررات ما درزمینهٔ مناسب سازی دست و پاگیر هستند.

نحوی نژاد عنوان كرد: ناوگان های درون و برون شهری ما هم هیچ كدام مناسب سازی نشده اند، هرچند در تهران در ایستگاه های BRT و برخی ایستگاه های مترو و... اقداماتی درزمینهٔ مناسب سازی صورت گرفته است.

معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی كشور تاكید كرد: شهرداری ها مكلف شدند كه از صدور مجوز برای ساختمان هایی كه فاقد مناسب سازی هستند اجتناب كنند. همچنان كه در ماده سه این لایحه هم وزارتخانه های راه و شهرسازی، كشور و شهرداری ها موظف می باشند نسبت به دسترسی و مناسب سازی پایانه ها، ایستگاه ها و ناوگان های درون شهری و برون شهری اقدام نمایند.

به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، پیگیری انجام وظایف دستگاه ها در قبال مبحث مناسب سازی و تسهیل دسترسی معلولان، سالمندان و... و نظارت بر حسن اجرای مفاد ماده دو قانون جامع پشتیبانی از معلولین و آیین نامه اجرایی آن با رویكرد ملی و فراگیر و منطبق بر ضوابط و استانداردها امری ضروری می باشد، موضوعی كه مقام ارشد استان دكتر سید موسی خادمی هم در جلسه ستاد مناسب سازی استان روی آن تاكید داشته است.

گزارش از آزیتا یوسفیان خبرنگار ایسنا منطقه لرستان




1397/10/09
15:11:57
5.0 / 5
4546
تگهای خبر: استاندارد , پیاده رو , تردد , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد