معاون وزیر راه اعلام كرد:
استراتژی وزارت راه، افزایش نرخ سوخت همزمان با كاهش قیمت خودرو
بتن آنلاین: معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: استراتژی این وزارتخانه برای ارتقای ایمنی جاده ها، افزایش قیمت سوخت همزمان با كاهش تعرفه واردات خودرو است.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، مهرداد تقی زاده در نشست خبری تشریح استراتژی های حمل و نقل تصریح كرد: این سند بالادستی در شورای عالی ترابری به تصویب رسیده و به همه زیربخش های وزارت راه و شهرسازی و شركت ها، سازمان ها و ادارات كل تابعه ابلاغ گردیده تا تصمیم گیری ها بر مبنای این استراتژی ها صورت گیرد.
وی با اشاره به اینكه نمایندگان دستگاه های در رابطه با حمل و نقل مانند وزارت صنعت، خودروسازان و پلیس راهور، در جلسات بررسی سند استراتژی حمل و نقل حضور داشتند، اضافه كرد: بر مبنای این سند، آمار تولید خودروهای شخصی باید، كاهش و تولید وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی افزایش یابد، در حالیكه هم اكنون، آمار خودروی سواری روز به روز افزایشی و تعداد اتوبوس ها و واگن های مسافری كاهشی بوده است. حال سوال اینجا است كه آیا مقرر است به سمت خودرومحوری برویم یا تقویت حمل و نقل عمومی؟ یا اینكه آیا مقرر است آمار تلفات و سوانح جاده ای و آلودگی هوا افزایش یابد یا این فجایع آمار كاهشی داشته باشد؟ ازاین رو باید استراتژی از جانب همه بخش ها و وزارتخانه ها اجرا شود كه همچون آنها بخش صنعت و تولید خودرو است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح كرد: از دیگر بخش های دولت كه باید استراتژی حمل و نقل را رعایت كند، بخش های در رابطه با بودجه هستند كه بر این اساس، اولویت ما بخش ریلی است؛ ولی از جانب دیگر، بودجه جاده ای بیشتر است؛ در حالیكه در كشور ما بر مبنای بررسی های كارشناسی، اولویت حمل و نقل باید در اولین مرحله ریلی، در مرحله بعدی، هوایی و در نهایت، جاده ای باشد.
تقی زاده خاطرنشان كرد: در این سند بالادستی ۹۴ اقدام استراتژیك در بخش حمل و نقل پیش بینی شده كه ۴۰ اقدام آن در حال اجرا و مابقی هنوز اجرایی نشده است. همینطور از ۴۰ اقدام مذكور، ۱۰ مورد را دولت های قبلی به آنها پرداخته بودند و ۳۰ مورد در دولت های یازدهم و دوازدهم در دستور كار قرار داشته است.
وی اضافه كرد: در كشورهای پیشرفته، قیمت خودرو ارزان بوده ولی هزینه نگهداری آن بالا است؛ درحالی كه در كشور ما دقیقاً ۱۸۰ درجه برعكس این استراتژی عمل شده و ما قیمت خودرو را افزایش داده ایم، ولی هزینه نگهداری آن تغییری نكرده است.
به گفته معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، برای آنكه افزایش قیمت سوخت سبب فشار بر مردم نشود، دولت باید كاهش تعرفه واردات خودرو را همزمان با افزایش قیمت سوخت عملیاتی كند.
تقی زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره دریافت عوارض آزادراهی و بیمه خودرو بر مبنای پیمایش اظهار داشت: اعمال این استراتژی ها، هزینه ای بر مردم تحمیل نمی كند؛ به این معنا كه هم اكنون، تعرفه بیمه بر مبنای قیمت خودرو تعیین می شود؛ در حالیكه در كشورهای پیشرفته تعرفه بیمه خودرو بر مبنای میزان پیمایش است؛ چراكه كسی كه پیمایش بیشتری داشته، بیشتر هوا را آلوده كرده است.
وی ادامه داد: سیاست وزارت راه و شهرسازی، افزایش قیمت سوخت در قبال كاهش قیمت خودرو تعیین شده است.
تقی زاده، استراتژی وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل عمومی را توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی عنوان نمود و اضافه كرد: بر مبنای این استراتژی، فرودگاه های كوچكتر باید با هواپیماهای كوچك فعال شوند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: این معاونت ۵۰ مركز لجستیك شامل مراكز بزرگ صنعتی، پایانه های كشاورزی و بنادر تعیین كرده است.
وی درباره كاهش تعداد كشته های جاده ای اظهار داشت: از سال ۸۴ كه تعداد كشته های سوانح جاده ای ۲۵ هزار نفر بود، با افزایش قیمت و سهمیه بندی سوخت، تعداد كشته ها به صورت ناگهانی كاهش پیدا كرد و مدتی روند كاهشی متوقف شد؛ اما مجدد در چند سال بعد، جرایم رانندگی افزایش یافت كه یك بار دیگر شیب كاهش كشته های سوانح جاده ای را تندتر كرد. هم اكنون روند كاهشی پیش بینی شده، كم شده و متأسفانه در حال افزایش است؛ به صورتی كه در سال ۹۶ تعداد كشته های جاده ای نسبت به سال ۹۵ معادل ۱.۷ درصد بیشتر شد.
تقی زاده تصریح كرد: نقشه راهی برای افزایش ایمنی حمل و نقل تدوین كرده ایم كه در صورت تصویب در هیأت دولت، آمار كشته ها از ۱۶ هزار نفر فعلی طی ۱۰ سال به ۹ هزار نفر و با قیمت سوخت فعلی كاسته می شود.
به گفته معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با قیمت سوخت فعلی، منحنی تعداد كشته های جاده ای ایران چندان زیاد نیست و با این قیمت سوخت دیگری كاری نمی توان كرد. اینكه در كشورهای اروپایی تعداد كشته ها چهار تا پنج برابر كمتر از ایران است، به این دلیل است كه قیمت سوخت در این كشورها چهار تا پنج برابر بیشتر از ماست.
در آخر این نشست صفری مقدم، مدیركل طرح های جامع حمل و نقل و لجستیك این معاونت، هدف از تدوین سند استراتژی حمل و نقل را تولید هماهنگی میان بخش های در رابطه با حمل و نقل، افزایش ایمنی حمل و نقل و هم جایگزینی حمل و نقل عمومی با خودرومحوری عنوان نمود و اضافه كرد: از دیگر بخش های این سند، افزایش سهم حمل ریلی بار، توسعه شبكه قطارهای پرسرعت، توسعه و نوسازی ناوگان هوایی اعلام شده است؛ ضمن اینكه بر مبنای این سند مقرر است عوارض آزادراه ها و بیمه خودرو بر مبنای میزان پیمایش و تردد خودروها در جاده ها تعیین و دریافت شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب