حق شناس در گزارش 100 روزه كمیسیون فرهنگی شورای شهر عنوان كرد

بررسی مشكل سینماهای پایتخت و نهادینه كردن نگاه فرهنگی به شهر

بررسی مشكل سینماهای پایتخت و نهادینه كردن نگاه فرهنگی به شهر

بتن آنلاین: رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، گزارشی از عملكرد این كمیسیون در حوزه های مختلف فرهنگی در شورای شهر تهران را ارائه نمود.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد حق شناس در تشریح اقدامات 100 روزه كمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اظهار داشت: از پنجم شهریورماه جلسات این كمیسیون به صورت رسمی شروع شده و در این مدت 22 جلسه رسمی و 5 جلسه فوق العاده برگزار شده است.

وی اضافه كرد: واقعیت این است كه ما از سه ماه پیش از شهریورماه، از هفته اول خردادماه كه اولین جلسه هم اندیشی بین اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران برگزار گردید. بعد از مشخص شدن تركیب كمیسیون ها هر هفته دو جلسه برای كمیسیون فرهنگی برگزار گردید تا اعضا نسبت به مسائل شهر و مسائل تخصصی اشراف لازم را كسب كنند.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در بخش دیگری از صحبت های خود در معرفی اعضای این كمیسیون اظهار داشت: هم اكنون خانم فخاری رییس كمیته اجتماعی، آقای مسجدجامعی رییس كمیته دینی، آقای خلیل آبادی رییس كمیته میراث فرهنگی، آقای نظری ریییس كمیته ورزش و مشاركت مردمی و بنده هم رییس نامگذاری را در ذیل كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران برعهده داریم.

حق شناس اضافه كرد: در این مدت كه فعالیت شورا كه به طور رسمی شروع شده است، كمیسیون فرهنگی در صحن شورا فعال ظاهر شده و اعضا سخنرانی های پیش از دستور و نزدیك به 21 تذكر داشته اند كه اغلب تذكرات هم درمورد روند عملكرد شهرداری تهران بوده است.

وی ادامه داد: شكل گیری كمیته ها از نخستین اقدامات كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بود و 7 كمیته ای كه از قبل بود، در این دوره هم كاملا حفظ و احصا شد.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در تشریح مصوبات كمیسیون فرهنگی شورا به تعیین روسای كمیته ها و ستادها اشاره كرد و اضافه كرد: طی جلسات مختلف نمایندگان كمیسیون در مجامع عمومی تعیین و معرفی شدند. همینطور مصوبات مربوط به هماهنگی های استقبال از مهر و شروع به كار تحصیلی و مصوبات مربوط به اجبار اسناد بالادستی و پیوست های فرهنگی و اجتماعی و نظر اصناف در پروژه های معاونت فرهنگی و اجتماعی و شركت توسعه فضاهای فرهنگی هم توسط این كمیسیون انجام شد. همینطور مصوبات و اقدامات نظارتی و بازدید میدانی از مراحل جزئیات برگزاری مراسم اربعین سال جاری و مصوبات مربوط به فعالیت های فرهنگی، بین المللی شهرداری تهران معطوف به برگزاری یك اجلاس بین المللی مربوط به امور شهری در تهران و حمایت از عضویت سازمان های مردم نهاد توسط این كمیسیون انجام شده است.

حق شناس در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح اقدامات مهم و قابل ذكر این كمیسیون به بررسی ضرورت طراحی استراتژی های مشخص برای هر یك از حوزه های زیرمجموعه كمیسیون كه می بایست منجر به طراحی و اعلام استراتژی فرهنگی و اجتماعی شهر و سایر حوزه ها باشد، اشاره كرد و اضافه كرد: تعیین ساز و كار تشكیل كارگروه های ذیل كمیته های كمیسیون كه طی آن هدف و برنامه هم اندیشی و بهره گیری از نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان با نگرش شهری برای همه شهروندان دنبال خواهد شد. همینطور با تشكیل كارگروه ها تلاش می كنیم مدیریت شورایی را در شهر تهران به معنای واقعی نزدیك كنیم. این بدان معناست كه تصمیم سازی اصلی به عهده نخبگان هر یك از حوزه های ذی ربط قرار دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به پیگیری مبحث پروژه های سینمایی جهت بررسی مشكلات و مسائل موجود كه در دستور كار كمیسیون قرار دارد، اشاره كرد و اضافه كرد: بررسی چگونگی بهره برداری از مراكز اجتماعی، ورزشی، هنری و فرهنگی از دیگر مصوباتی بود كه بر طبق آن قرار شد تا دستورالعمل ها و گزارش ها بررسی و نسبت به آن تصمیم گیری شود.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، اضافه كرد: گزارش عملكرد 6 ماهه سال جاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری هم در دست بررسی است كه نتایج آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

حق شناس ادامه داد: جلسات كمیسیون با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در زمان مدیریت قبلی آن و دریافت گزارش عملكرد حوزه های مختلف آن به تفكیك ادارات كل و سازمان های زیرمجموعه آن در اختیار كمیسیون قرار گرفته است. همینطور كمیسیون چند جلسه رسمی و غیررسمی با آقای صالحی امیری بعد از انتصاب بعنوان معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران داشته است كه حاكی از همدلی و همراهی طرفین در مسیر پیش رو بوده و چشم انداز روشنی از هماهنگی میان دوطرف را نشان داده است.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در تشریح رویكرد كلی كمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اظهار داشت: رویكرد كمیسیون طبق بحث های مختلف در جلسات كمك به نهادینه كردن نگاه فرهنگی به شهر و توسعه پایدار انسان محور كه با استفاده از سیاست گذاری و نظارت صحیح بر عملكرد فرهنگی و اجتماعی، حول محور انسانی به شهر دنبال خواهد شد. شاید لازم باشد تغییراتی جدید تولید شود همچون در روش های نظارت و ارزیابی عملكرد شهرداری بخصوص در حوزه فرهنگی – اجتماعی، بنابراین تلاش خواهیم كرد تا با جلب مشاركت مردم و احترام به شهر و شهروندان در مسیر كاستن از رنج و زحمت مردم و بالا بردن سطح شاید و رضایتمندی مردم گام به گام پیش برویم.
رییس كمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درمورد تعیین تكلیف مكان برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران اظهار داشت: این نمایشگاه یكی از رخدادهای مهم فرهنگی كشور است كه ظرف دو سال قبل با همكاری شهرداری تهران از مصلی به شهر آفتاب رفته است، البته در این دو سال با نواقصی مواجه بودیم.
حق شناس اضافه كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان برگزاری نمایشگاه كتاب نگران نقصها موجود بودند بخصوص سال قبل كه به علت بارندگی یكی از مهمانان اروپایی ویژه آنان در محلی كه مستقر بود صدمه های جدی به محل وارد شد و اعلام نموده اندكه بیمه هم خسارت آنها را نداده است.
رییس كمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: ما این اعلام آمادگی را داریم كه برپایه تعهداتمان حمایت كنیم تا همچنان شهر آفتاب میزبان این رویداد باشد. معتقدیم كه دو سال سخت گذشته اما تصمیم گیری نهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در همین راستا مقرر است نشستی در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردد تا مبحث نهایی شود. بطور قطع شهر آفتاب با تجربه دو سال قبل گزینه بهتری برای برگزاری نمایشگاه خواهد بود هرچند كه بعضی از ناشران به علت بعد مسافت علاقه مندند كه نمایشگاه در مصلی تهران برگزار گردد.
حق شناس درباره روند كاری سازمان فرهنگی و هنری اظهار داشت: چندین جلسه با آقای صلاحی و مدیران ایشان برگزار گردید و تلاش شد كه موضوعات مختلف روشن تر و اصلاح شود. مشكلاتی كه از سمت آقای صلاحی عنوان شد كه یكی از آنها این بود كه بیش از 90 درصد بودجه این سازمان برای پرداخت حقوق كارمندان صرف می گردد و بودجه بسیار كمی به فعالیت های فرهنگی اختصاص پیدا می كند، بنابراین درخواست شد بخشی از درآمد از محل درآمد مجموعه های در اختیار این سازمان تامین شود البته باید در این مورد نظارت كافی اعمال شد.
رییس كمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درباره فعالیت موسسه تصویر شهر و حمایت از فیلم ماجرای نیمروز و اقداماتی كه در حوزه شهری و شهرداری رخ می دهد، اظهار داشت: باید با اولویت تهران باشد. نباید در كار، سلایق و علایق شخصی و گرایشات سیاسی را دخالت دهیم. هنر نقش زیادی در ترویج فرهنگ شهر تهران دارد و ما نیازمند حضور جدی هنر در ارتقا فرهنگ شهرنشینی هستیم. ما با ساختار هنر مشكل نداریم اما نباید یك مدیری سلیقه شخصی خویش را اعمال كند. مسولان موسسه تصویر شهر اعلام نمودند كه در فیلم ماجرای نیمروز مشاركت25 درصدی داشتند اما سوال اینجاست كه ما چرا این فیلم را انتخاب كردیم؟ باید از فیلمهایی با موضوعات شهری حمایت شود.




1396/09/22
00:38:42
5.0 / 5
4655
تگهای خبر: توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد