ذوالقدر: توجه به بافت های فرسوده نیازمند تعامل دولت و مجلس است

ذوالقدر: توجه به بافت های فرسوده نیازمند تعامل دولت و مجلس است

بتن آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: توجه به بافت های فرسوده و ناكارآمد شهری را نیازمند نگاه حاكمیتی و تعامل دولت و مجلس دانست.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به نشست مشترك خود و طیبه سیاوشی با مهندس عشایری معاون وزیر و سرپرست شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و دكتر روستا عضو هیات مدیره آن شركت، اظهار نمود: توجه و رسیدگی به بافت های فرسوده، حاشیه ای و ناكارآمد شهری امروزه در جایگاهی قرار دارد كه نیازمند نگاه حاكمیتی و تعامل و تعاون و همسویی همه نهادهای ذی مدخل همچون قوه مقننه و قوه مجریه است.

وی اضافه كرد: معضلات و مصائب وارده به شهروندان از محل بافت فرسوده این مطالبه گری را در خانه ملت ایجاب كرد كه با متولیان مبحث بافت فرسوده نشستی برگزار گردد تا اقدامات و عملكرد دولت در جهت بازافرینی شهری و احیا و نوسازی بافت فرسوده مورد پیگیری قرار گیرد.

ذوالقدر همینطور اظهار داشت: در این نشست خانم سیاوشی هم ضمن ضرورت توجه به مبحث بافت فرسوده و لحاظ اولویت در رسیدگی به معضلات آن، خروج از بلاتكلیفی املاك فاقد زمین در بافت فرسوده را یكی از مشكلات كلیدی اقشار ضعیف ساكن در این مناطق برشمرد. همینطور بر ضرورت تخصیص تسهیلات مورد نیاز برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری تاكید داشت و میزان تخصیص تسهیلات و اولویت بندی ان را برای ساكنین بافت فرسوده مورد پیگیری قرار داد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اهم موضوعات مطروحه در این نشست فیمابین نمایندگان دولت و مجلس، خاطرنشان كرد: مبحث رسیدگی به بافت فرسوده با ذكر اولویت در برنامه ششم توسعه و در بند الف ماده ۵۹ برنامه ششم، لحاظ شده و بر این اساس تكلیف شده كه سالانه ۲۷۰ محله احیا، نوسازی و بهسازی شود.

ذوالقدر با اشاره به اینكه هم اكنون در ۵۳۴ شهر ۱۰۳۴ محله دارای سكونتگاه های ناكارآمد است، ادامه داد: نگاه شركت عمران وبهسازی شهری برای احیا، بهسازی و نوسازی در این فرایند از پایین به بالا است كه مشاركت مردم را به همراه دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه جامع بازآفرینی شهری تدوین شده كه در این برنامه ۲۲ دستگاه بعنوان ذی مدخل با مبحث بافت فرسوده شناسایی شدند و در ستاد ملی بازآفرینی شهری كه با رویكرد مدنظر در قانون برنامه ششم شكل گرفته و عضو هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینكه تحقق برنامه بازآفرینی شهری نیازمند ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: از این میزان ۵۰ میلارد تومان آن آورده بخش خصوصی و ۳۷ میلیارد تومان سهم اورده شهرداری و میزان ۳۸ میلیارد تومان سهم دولت درنظر گرفته شده است.

ذوالقدر همینطور خاطرنشان كرد: شركت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش عرضه مسكن، پیشنهاد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به میزان یك میلیارد دلار با تعهد بازپرداخت را داد و در بخش فروش مسكن، طرح صندوق یكم عرضه شد كه هم اینك در حال اجرایی شدن است.

به گفته وی، معضل خانه های بدون سند واقع در بافت فرسوده با كمیسیون سه نفره ای متشكل از نماینده اداره ثبت، قوه قضاییه و وزارت راه و شهرسازی قابل مرتفع شدن است كه اجرای تكالیف كمیسیون موصوف وابسته به تصویب بودجه ای مشخص است.

ذوالقدر در ادامه تصریح كرد: شهر تهران ۱۴ هزار هكتار بافت فرسوده دارد كه ۳۲۰۰ هكتار ان در اولویت نخست برای احیا، بهسازی و نوسازی قرارگرفته و تابحال ۵۵ هزار فقره تسهیلات تخصیص یافته است. نكته حائز اهمیت در تخصیص تسهیلات مسكن در این مورد است كه هر واحد تسهیلات ۲/۱ مسكن مازاد را بوجود آورده است. این بهسازی و نوسازی ها در بافت فرسوده ۷/۸ كیلومتر بازگشایی معابر را در برداشته است.

وی اظهار داشت: با عنایت به اهمیت تسریع در رسیدگی به مبحث بافت فرسوده، اولویت بازآفرینی شهر تهران در سه محله فرحزاد، باغ آذری وسیروس قرار گرفته و اولویت بازآفرینی در حریم تهران در هلالی تحت عنوان هلال فقر (شهر ری، اسلامشهر، رباط كریم، نسیم شهر و شهر قدس) قرار گرفته كه مطالعات كارشناسی و تخصصی آن به انجام رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح كرد: با عنایت به مباحث مطروحه در این نشست بیان شد كه مرتفع نمودن معضلات و صدمه های بافت فرسوده بیش از هر چیز نیازمند همسویی سازنده میان متولیان امر است و در این همسویی باید همه جوانب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی را مدنظر قرار گیرد.

ذوالقدر در انتها اظهار داشت: بر این اساس به منظور تبادل اطلاعات بیشتر و همینطور تخصیص بودجه لازم برای بافت فرسوده شهری بخصوص استان تهران و با عنایت به این مورد كه لایحه بودجه ۹۷ دولت به مجلس عرضه شده است، مقرر شد نشستی با مجمع نمایندگان تهران و كمیسیون فرهنگی، اجتماعی، عمران و اموزش مجلس شورای اسلامی برگزار شود تا تصمیمات كارامد و عملیاتی برای این بخش از بدنه ضعیف و صدمه پذیر شهر اتخاذ شود.




1396/09/16
16:04:13
5.0 / 5
4570
تگهای خبر: توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد