معاون امور دریایی سازمان بنادر خبر داد:
الزامی شدن استفاده از سوخت كم سولفور برای كشتی ها از ۸ ماه آینده
بتن آنلاین: معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، آخرین وضعیت تامین سوخت كم سولفور برای كشتی ها را تشریح و اعلام نمود: استفاده از این سوخت در دنیا تا ۸ ماه آینده، الزامی می شود.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی؛ هادی حق شناس در مورد آخرین وضعیت تأمین سوخت كم سولفور، گفت: این مساله یكی از دغدغه های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی است كه از حدود ۱۰ سال قبل به وزارت نفت و دستگاه های مسئول اعلام و ابلاغ گردیده است و از سال ۲۰۲۰ میلادی لازم الاجرا است.
وی افزود: همه می دانند كه استفاده كشتی ها از سوخت كم سولفور از ۸ ماه آینده الزامی می شود و در این رابطه چند راهكار وجود دارد كه هر كدام نسبت به دیگری هزینه بر است و به صرفه ترین اقدام این است كه كم هزینه ترین روش استفاده گردد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینكه یكی از راهكارها واردات سوخت كم سولفور است، اظهار داشت: در سال های گذشته باز بعضاً شاهد واردات برخی فراورده های نفتی بودیم كه در این مورد باز می توان تصمیم مشابهی اتخاذ نمود.
حق شناس افزود: راهكار دوم این است كه از نفت گاز به جای مازوت بهره برد كه این مورد با صرف هزینه بیشتری همراه می باشد.
وی اشاره كرد: سومین راهكار نصب اسكرابر روی كشتی ها است كه سوخت موجود را به سوخت كم سولفور تبدیل می كند كه این راهكار باز هزینه بر است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینكه جلساتی با مركز مطالعات نهاد ریاست جمهوری برگزار و نتایج آن به وزارت نفت و شركت های كشتیرانی منعكس شده است، اظهار نمود: این مسئله پیچیده نیست و راهكارهای خاص خودرا دارد، بدین سبب باید كم هزینه ترین راه انتخاب گردد.
به گفته حق شناس، كشتی های ایرانی در خارج از مرزهای آبی كشور می توانند سوخت كم سولفور خودرا تأمین كنند و بوسیله واردات سوخت كم سولفور توسط شركت های مربوطه می توان سوخت مورد نیاز كشتی های خارجی را در مرزهای ایران تأمین كرد. گفتنی است، همه كشتی های دنیا از سال ۲۰۲۰ میلادی مكلف هستند كه از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده كنند؛ مسأله ای كه می توان از آن بعنوان مهم ترین دغدغه دریایی ایران تا شروع سال میلادی ۲۰۲۰ نام برد. چند سالی است كه سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن است كه سولفور سوخت سنگین كه هم اكنون ۳.۵ درصد است، كم شود و به نیم درصد برسد؛ موضوعی كه به منظور كاهش آلودگی به وجود آمده توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده است و برمبنای تصمیم اتخاذ شده تمامی كشتی های دنیا از سال ۲۰۲۰ مكلف هستند از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده كنند. هم اكنون قسمتی از پالایشگاه های اروپایی توانایی تولید این سوخت را دارند و طی دو سال قبل سازمان بنادر و دریانوردی باز از وزارت نفت درخواست كرده است كه حداقل نیاز كشتی های ایرانی كه شامل شناورهای اقیانوس پیما و شامل ۲۰۰ فروند می شود را به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب