گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر؛

تخصیص اعتبار ۱۱۰ میلیاردی برای راه آهن شیراز-بوشهر

تخصیص اعتبار ۱۱۰ میلیاردی برای راه آهن شیراز-بوشهر

بتن آنلاین: سرپرست معاونت ساخت راه آهن شركت ساخت از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار جدید نقدی و ۲۳ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی به راه اندازی راه آهن شیراز ـ بوشهر آگاهی داد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، یكی از دلایل پایین بودن بهره وری شبكه ریلی كشور كه سبب شده تا ۷۰ درصد بار بر روی تنها ۳۰ درصد شبكه راه آهن جابه جا شود، عدم اتصال شبكه ریلی به چشمه های بار، بنادر و مرزهاست.
به عنوان نمونه خط آهن اصفهان ـ شیراز كه در دولت نهم راه اندازی شد، به سبب آنكه در فاصله شیراز به استان بوشهر - به خصوص دو بندر پرتردد كشور در این استان یعنی بنادر بوشهر و عسلویه- ناقص باقی مانده است، سبب شده تا این سرمایه ملی با حداقل بهره وری و عموما برای انتقال مسافر مورد استفاده قرار گیرد. حال آنكه بیشترین میزان سوددهی حمل و نقل ریلی، در بخش بار به خصوص بار ترانزیتی است.
احیای مسیر دریایی ترانزیتی بوشهر-دوحه با تكمیل راه آهن شیراز-بوشهر
از سوی دیگر عدم اتصال این خط آهن به بنادر بوشهر و عسلویه سبب شده تا بندر بوشهر عملا به فراموشی سپرده شود؛ حال آنكه بندر بوشهر بعنوان نزدیكترین بندر كشور به بندر دوحه (پایتخت قطر) می تواند بار ترانزیتی زیادی را از ایران و تركیه به قطر حمل كند.
همچنین بندر عسلویه بعنوان اصلی ترین بندر دارای تجهیزات تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی در كشور با راه اندازی خط آهن شیراز-بوشهر و سپس كشیده شدن آن از بوشهر تا عسلویه، به بندر ترانزیتی كالاهای نفتی كشورهای همسایه به خصوص عراق تبدیل گردد.
خط آهن شیراز-بوشهر راه اندازی آن از سال ۸۶ شروع شده بود، به سبب اهمیت آن برای وزارت نفت قرار بود با استفاده از منابع مالی این وزارت خانه ساخته شود كه در دولت های نهم و دهم بخشی از منابع مالی پروژه را وزارت نفت تقبل كرد. اما از سال ۸۹ به بعد وزارت نفت حاضر به پرداخت اعتبارات مورد نیاز نشد و راه اندازی این خط آهن ترانزیتی بعنوان یكی از زیرشاخه های كریدور شمال ـ جنوب و یكی از موارد مورد توافق سه جانبه ایران ـ تركیه ـ قطر متوقف ماند.
با این حال شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از نیمه دوم سال جاری ازسرگیری ساخت این خط آهن را در دستور كار قرار داده است.
خادمی: پیشرفت ۵۰ درصدی راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه
گفتنی است خیرالله خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در حاشیه بازدیدی كه از خط آهن شیراز ـ بوشهر ـ عسلویه داشت اعلام نمود: میزان پیشرفت فیزیكی این خط به طول ۴۳۹ كیلومتر از شیراز تا بوشهر و ۲۰۵ كیلومتر از كهرم تا عسلویه تا كنون ۵۰ درصد بوده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، زیرساخت های این محور ریلی به گونه ای است كه برای قطارهای مسافری سرعت ۱۶۰ و باری ۱۲۰ كیلومتر در نظر گرفته شده است.
خطیبی: ساخت دو قطعه جدید به طول ۲۲ كیلومتر در خط آهن شیراز-بوشهر فعال شد
د رهمین ارتباط، عباس خطیبی سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت راه اندازی راه آهن شیراز ـ بوشهر اظهار داشت: در امتداد اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های كلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباب برنامه ششم توسعه كه وزارت راه و شهرسازی را به انجام آن دسته از پروژه های ریلی كه به چشمه های بار و مراكز ورود و خروج كالا متصل می شود، مكلف كرده است، قرار شد تا راه آهن شیراز به بندر بوشهر كه یكی از مراكز مهم تردد كالا به كشور است، متصل شود.
وی افزود: راه آهن شیراز ـ بوشهر طولی حدود ۴۵۰ كیلومتر دارد كه برای راه اندازی این محور ریلی طی سال های ۸۶ تا ۸۹ اقدامات خوبی انجام شد. تأمین بخشی از منابع مالی این خط آهن را وزارت نفت در آن سالها بر عهده گرفت.
این مقام مسئول در شركت ساخت و توسعه یادآورد شد: با این وجود از سال ۸۹ به بعد، شاهد یك دوره ركود در راه اندازی این خط آهن بودیم كه با پیگیری های گوناگون و در امتداد اجرای سیاست های كلی نظام در بخش ریلی، بار دیگر رویكرد ۱۰۰ درصدی درباب ضرورت تكمیل خط آهن شیراز ـ بوشهر به وجود آمد.
خطیبی اضافه كرد: باردیگر از سال جاری و بعد از آنكه چند سال اعتبارات این پروژه با محدودیت مواجه بودیم، ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن شیراز ـ اصفهان در نظر گرفته شد. همین طور قریب به ۲۳ میلیارد تومان باز اسناد خزانه اسلامی از محل بند «ز» قانون بودجه سال ۹۷ به این پروژه تخصیص داده شد.
وی تاكید كرد: یكی دیگر از اقداماتی كه شركت ساخت برای تسریع در روند راه اندازی خط آهن شیراز ـ بوشهر انجام داده است، فعال كردن راه اندازی دو قطعه دیگر از این محور ریلی به طول ۲۲ كیلومتر با رقمی قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان بود كه فرآیند مناقصه آن برگزار و پیمانكار برگزیده شد. پیمانكار در حال تجهیز كارگاه است و در محل اجرای پروژه حاضر شده است. زمین باز به پیمانكار تحویل داده شده و بزودی عملیات اجرایی پروژه در قطعاتی كه بتازگی به مناقصه رفته، آغاز خواهد شد.
سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: پیش بینی می نماییم در قانون بودجه سال آتی باز این پروژه از اعتبار خوبی برخوردار شود.

1397/10/10
14:14:06
5.0 / 5
4743
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد