نهایی شدن مطالعات دستورالعمل TOD شهری

نهایی شدن مطالعات دستورالعمل TOD شهری

بتن آنلاین: مشاور معاون حمل و نقل شهرداری در حوزه مطالعات از نهایی شدن مطالعات دستورالعمل TOD شهری اطلاع داد.



سیادت موسوی در گفت وگو با ایسنا، با اعلام خبر نهایی شدن مطالعات دستورالعمل TOD شهری، اظهار نمود: از چند سال پیش بحث TOD یا همان طرح " توسعه شهری" مبتنی بر حمل و نقل عمومی در محافل دانشگاهی و حرفه ای كشور به صورت كم و بیش مطرح گردیده است و با این طرح، یك سیاست جدید در دنیا بوجود آمده كه محصول جمع بندی اشتباه های گذشته است و حالا به چاره ای مبتنی بر توسعه شهری رسیده اند.

وی با بیان این كه دو عامل آشفتگی شهر با اجرای درست این مصوبه قابل حل است، اظهار داشت: دو عامل اصلی در طرح TOD وجود دارد كه یكی از آنها برنامه ریزی برای حمل و نقل و دیگری توسعه شهری است كه اگر این دو عامل در برنامه ریزی ها به صورت مشترك دیده شوند دیگر شاهد آن نخواهیم بود كه شهری به مانند تهران بدقواره توسعه یابد و توسعه آن بطور قطع مبتنی بر حمل و نقل عمومی خواهد بود.

به گفته وی، در شهرهای مختلف كشور در دهه های اخیر طرح "شهرسازی " یا همان طرح "جامع و تفصیلی" و همینطور طرح "حمل و نقلی" جدا از یكدیگر تهیه می شدند؛ این در شرایطی است كه این دو عامل یعنی توسعه شهر و حمل و نقل باید با هم اتفاق بیافتد و این دو، دو روی یك سكه هستند.

سیادت موسوی با بیان این كه از دهه هفتاد بحث انسان محوری شهرها مورد تاكید قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: از گذشته های دور در توسعه شهری كشورمان بحث توسعه محور و انسان محوری مورد غفلت قرار گرفته است، اما حالا زمان آن فرا رسیده است كه با قرار دادن مقیاس های انسانی شهر را برای انسان ها با استفاده از دوچرخه و... آماده نماییم تا امنیت و تعامل در رفت و آمدها شكل بگیرد.

وی با بیان این كه رویكرد خودرو محوری در دنیا به خصوص آمریكای شمالی در پنج دهه اخیر گسترش و توسعه زیادی یافته است و در كشور ما هم خواسته یا ناخواسته به این سمت پیش رفته ایم، اظهار داشت: تفكر خودرو محوری سبب می گردد كه مدام شاهد احداث پل، اتوبان دو طبقه، تونل و... باشیم. در حالیكه پیروی كوركورانه از الگوهای توسعه خودرو محور آمریكای شمالی در كشور ما پاسخگو نیست.

وی با بیان این كه زمان آن فرا رسیده است تا مقیاس ها را بر مبنای انسان و متناسب با هر نیاز محدوده شهری تولید نماییم، اضافه كرد: توسعه مراكز پر جاذبه شهری حتی باید بر مبنای وجود گونه های مختلف حمل و نقلی و به صورت هوشمندانه و خلاقانه باشد نه این كه در هر كجای شهر مراكز پر جاذب سفر تولید شود و TOD كمك می نماید كه چیدمان هوشمندانه و خلاقانه كاربری ها را متناسب با جذابیت سفرها تولید نماییم.

مشاور معاون حمل ونقل شهرداری تهران در حوزه مطالعات، اضافه كرد: بر طبق این الگو بهتر است كه تولید مراكز پر جاذب سفر در ایستگاه های همگانی و متناسب با توسعه رویكرد حمل و نقل همگانی باشد.

وی با بیان این كه خوشبختانه پس از یك سال و نیم فعالیت با نظر مثبت وزیر راه این تحول یعنی تصویب كلیات طرح TOD كه قبل از این صرفا در فضای آكادمیك كشور بود بعنوان یك طرح تصویب گردید، اظهار داشت: با تصویب كلیات این طرح كه راهنمای ملی توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی است، توسعه لجام گسیخته خودروها متوقف می گردد. چون كه معتقدیم تنها راه برون رفت بحران موجود شهری یعنی آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است و این كلیات می تواند ما را در توسعه هر چه بهتر حمل و نقل عمومی كمك نماید.




1397/06/17
15:32:02
5.0 / 5
71
تگهای خبر: آلودگی , توسعه , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد