توقف طرح علیرغم برنامه ریزی یكساله؛

سایه سنگین نوسانات ارزی بر نوسازی ناوگان

سایه سنگین نوسانات ارزی بر نوسازی ناوگان

بتن آنلاین: در حالیكه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری از سال گذشته، اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای را در دستور كار قرار داده، اما نوسانات ارزی سبب شده تا خرید كامیون نو، دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، به دنبال تولید تغییرات قیمتی در نرخ ارز، خیلی از صنایع همچون حمل و نقل كه رابطه مستقیمی با بحث ارزی دارند، دچار مشكلاتی شدند كه در این میان مباحث مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل در همه شقوق همچون حمل و نقل جاده ای هم از صدمه پذیرترین بخش هایی به شمار می روند كه از این تغییرات، ضربه دیده اند. واقعیت آن است كه فرسوده بودن ناوگان جاده ای به خصوص در بخش حمل و نقل كالا، سبب بروز مشكلاتی برای كامیون داران، شهروندان و برنامه ریزان كلان اقتصادی كشور شده كه همچون آنها می توان به بالا بودن استهلاك خودروهای باری سنگین، مصرف زیاد سوخت (تقریبا دو برابر كامیون های نوساز)، افزایش قیمت تمام شده كالا، آلایندگی زیست محیطی، تخریب جاده ها، كاهش میزان پیمایش و عدم توزیع عادلانه بار در كشور اشاره نمود.
از سوی دیگر، نوسازی ناوگان هم نیازمند تخصیص گسترده منابع مالی است كه به همین منظور، معاونت اقتصادی رئیس جمهور از سال قبل برنامه نوسازی ناوگان را از محل منابع صندوق توسعه ملی كلید زد. با این وجود این طرح هنوز آغاز نشده كه در میانه تصمیم گیری ها، برنامه ریزان این طرح با افزایش نرخ ارز و گرانی خودروهای وارداتی روبه رو شدند. در این میان، با عنایت به اینكه بخش مهمی از خودروهای نوساز سنگین باری مورد نیاز برای نوسازی ناوگان باری جاده ای باید از واردات تأمین شود، نوسانات ارزی اجرای طرح را متوقف كرده است.
با این حال آنگونه كه خبرها حكایت دارد، متولیان اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای، در حال رایزنی با دولت هستند تا بتوانند ارز مورد نیاز برای واردات كامیون و قطعات خودروی سنگین را با دلار ۴۲۰۰ تومانی تأمین كنند؛ در غیر این صورت دولت چاره ای جز تخصیص ارز از محل بازار ثانویه برای واردات كامیون نو وجودد ندارد؛ ضمن اینكه محاسبه ارز با نرخ دلار مندرج در سامانه سنا (بازار آزاد) سبب گرانی بیش از پیش كامیون و به تبع آن، گرانی كامیون های فرسوده و از رده خارج و خصوصا قطعات یدكی خودروهای سنگین خواهد شد كه به دنبال آن، رانندگان برای جبران هزینه های خود چاره ای جز افزایش نرخ حمل و درنتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده كالا و فشار بر مصرف كننده نهایی می گردد.
در حالی كه یك سال از برنامه ریزی این طرح می گذرد، به علت كلید نخوردن اجرای آن در زمان مقرر و همزمانی با نوسانات ارزی، آنچه برای صنعت حمل و نقل جاده ای باقی ماند، حجم انبوه كامیون های فرسوده است كه علی رغم مصرف دو برابری سوخت آنها نسبت به كامیون های نو، نرخ حمل بار یكسانی دارند و سبب شده تا بهره وری كامیون های نو به حاشیه برود. همینطور نوسازی، بدون از رده خارج كردن كامیون های فرسوده یا نوسازی با استفاده از كامیون های تناژ پایین در سال های گذشته، سبب شد تعادل بازار عرضه و تقاضا در صنعت حمل و نقل جاده ای به هم خورده و شاهد افزایش بی رویه تعداد كامیون ها در برابر رشد بسیار كم حجم بار وارداتی ـ صادراتی ـ ترانزیتی باشیم.
مشاور سازمان راهداری: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به نوسازی ناوگان جاده ای بدهد
صدرالله بمانا، مشاور عالی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مشكلات نوسازی كامیون های فرسوده تصریح كرد: معاونت اقتصادی ریاست جمهوری با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیگیر اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده ای هستند و در عین حال، سازمان راهداری هم با همكاری شهرداری ها بعد از فراهم شدن مقدمات كار، درگیر فرآیند اجرایی شدن طرح خواهند شد.
وی درباره احتمال بروز مشكلاتی بر سر اجرای طرح نوسازی ناوگان به دنبال نوسانات ارزی اظهار داشت: اگر دولت بتواند ارز دولتی به این طرح تخصیص دهد، اجرای آن با موفقت انجام می گردد. دولت باید تصمیم بگیرد تا خودرو و قطعات یدكی را هم به كالاهای گروه یك ملحق كند تا مشكلی برای طرح نوسازی ناوگان جاده ای پیش نیاید.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره نوسازی ناوگان مسافری (اتوبوس) خاطرنشان كرد: وضعیت ناوگان مسافری بسیار بهتر از ناوگان باری است و با عنایت به گرانی بلیت هواپیما، بخش بیشتری از تقاضا به سمت حمل و نقل جاده ای و اتوبوس خواهد آمد.
به گفته بمانا، هم اكنون ناوگان مسافری و اتوبوس ها با كمبود مسافر روبه رو هستند و در خیلی از مسیرها خالی تردد می كنند. این در شرایطی است كه وضعیت ناوگان مسافری از نظر نوساز بودن اتوبوس ها بسیار قابل قبول است. ازاین رو مشكلی از نظر كمبود اتبوس در صورت افزایش تقاضای سفر با حمل و نقل عمومی بین شهری نخواهیم داشت.
رئیس كانون رانندگان: ارز ثانویه قیمت كامیون را به بیش از ۱ میلیارد تومان رساند
محمد خان بلوكی، رئیس كانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اثرگذاری تغییر نرخ ارز بر نوسازی ناوگان باری جاده ای اظهار داشت: حتی با ارز بازار ثانویه هم دیگر استفاده از كامیون نو توجیه اقتصادی ندارد.
وی افزود: هم اكنون قیمت كامیون ها كه در گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بود، به بیش از ۱ میلیارد تومان رسیده و طرح نوسازی ناوگان را متوقف كرده است. تنها راه این است كه ارز ۴۲۰۰ تومانی به طرح نوسازی ناوگان جاده ای تخصیص داده شود.
خان بلوكی درباره تأمین قطعات هم اظهار داشت: شركت های مطرح اروپایی حاضر نیستند به ما قطعات یدكی خودروهای سنگین بدهند و تحریم ها را در این زمینه بهانه كرده اند. دولت هم در این زمینه اقدامی نكرده است.
وی با اشاره به اینكه بارها به نمایندگان دستگاه های دولتی ذی ربط در طرح نوسازی ناوگان جاده ای مبحث ضرورت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به خرید كامیون نو را مطرح كرده ایم، اضافه كرد: در جلساتی كه با اعضای برخی كمیسیون های مجلس داشته ایم، نمایندگان مجلس هم بر درخواست بخش خصوصی و رانندگان كامیون صحه گذاشته اند.
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل جاده ای بار و كالا درباره مشكلات تأمین لاستیك در داخل پایانه های بار اظهار داشت: این طرح در اوایل موفقیت آمیز بود؛ اما كامیونداران در ادامه با مشكل ضعف در توزیع مواجه گشتند. به گونه ای كه مقرر شد تا توزیع لاستیك ها استانی باشد و از تعدادی استانها به ما اعلام نموده اند كه به مركز استان چند برابر شهرستان ها سهمیه لاستیك داده اند و رانندگان كامیون مجبورند به مركز استان بروند تا بتوانند سهمیه لاستیك خویش را دریافت نمایند كه به نارضایتی گسترده كامیونداران منجر گردید.

1397/06/04
16:11:09
5.0 / 5
56
تگهای خبر: خودرو , دولت , سازمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد