مهر گزارش می دهد؛

همه غافلگیرشده ها!، قصور از ایرلاین ها بود یا فرودگاه امام(ره)؟

همه غافلگیرشده ها!، قصور از ایرلاین ها بود یا فرودگاه امام(ره)؟

بتن آنلاین: علی رغم فروكش كردن مشكلات ناشی از بارش برف در فرودگاه امام خمینی (ره)، همچنان بحث بر سر قصور و ضعف مدیریت در بخش فرودگاهی، جاده ای، ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی ادامه دارد.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، به دنبال بارش برف سنگین هفته گذشته و به دنبال آن بسته شدن راه های دسترسی به فرودگاه امام خمینی (ره)، باند پروازی فرودگاه، یخ زدگی سطوح پروازی، تاكسی وی و اپرون این فرودگاه و درنتیجه معطلی صدها مسافر داخلی و خارجی كه بعضی از آنها تا ۴ روز بدون كوچكترین امكاناتی در فرودگاه امام خمینی (ره) شب را به بامداد رساندند، گزارش ها، انتقادات و اظهار نظرهای متعددی درباره این اتفاق و حواشی پیرامونی آن منتشر گردید.
وضعیت به گونه ای تاسف بار بود كه علاوه بر ورود نمایندگان مجلس به این مورد از جایگاه نظارتی خود، دستگاه قضایی به خصوص رئیس دیوان عالی كشور و رئیس سازمان بازرسی هم علاوه بر بازدید میدانی، دستورات لازم برای برخورد با قاصران و مقصران را صادر كردند.
آنچه وضعیت فرودگاه امام طی روزهای بعد از بارش برف را تاسف برانگیزتر می كرد آن بود كه به وضوح دیده می شد بارش یك برف سنگین، نه فقط باعث اختلال در جابجایی مسافران هوایی شده بلكه تمام ساختار و سازمان خدمت رسانی در فرودگاه بین المللی! امام خمینی را به كلی دچار یك آنارشی عجیب كرده است؛ به صورتی كه بیشتر بخش های خدمت رسان، درست كار نمی كردند و حتی بخش هایی كه به طور مستقیم تحت تاثیر بارش برف نبودند، در حال سوءاستفاده از مسافران بی نوایی بودند كه بخاطر لغو پروازها، در فرودگاه زمین گیر شده بودند.
ایرلاین مقصر است یا فرودگاه؟
با این حال نهایتا مشخص نشد آیا در این میان مسئولان شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قصور داشتند یا ایرلاین های داخلی و خارجی مقصر بودند.
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، در ایام بحرانی برفی و یخی فرودگاه امام خمینی (ره) دو عامل كوتاهی ایرلاین ها در اطلاع رسانی به مسافران در مورد مبحث تأخیر یا ابطال پروازها و همینطور ناتوانی مدیران فرودگاه امام خمینی (ره) در برف روبی باند فرودگاه، رمپ ها، تاكسی وی ها و مسیرهای دسترسی اتوبوس های فرودگاه از سالن ترانزیت به محل سوار شدن مسافران، همگی به یك اندازه در تولید نارضایتی مسافران اثرگذار بوده است.
فروش چارتری بلیت ها و عدم ابطال پرواز؛ عامل سرگردانی مسافران
برخی از مسافران در گفت وگو با خبرنگار مهر اعلام كردند، آژانس های هواپیمایی مسیرهای پروازی را از ایرلاین های ایرانی به صورت چارتری خریداری می كنند كه در صورت ابطال آن پرواز بر مبنای قانون موظف به بازگرداندن كل هزینه آن پرواز به مسافر یا تأمین بلیت پرواز مشابه در تاریخ مورد نظر مسافران هستند. به همین دلیل، در ایام بارش برف هم از آنجایی كه ابطال پروازها سبب وارد آمدن ضرر و زیان گسترده به چارتركننده ها می شد، ایرلاین ها به هیچ عنوان اعلام نمی كردند این پرواز باطل شده است و از مسافران می خواستند در صورت عدم تمایل به ماندن در فرودگاه، پرواز خویش را شخصا و از سوی خودِ مسافر باطل كنند تا ملزم با بازگرداندن هزینه بلیت نباشند!
سیدآرش هاشمی، همچون مسافران سرگردان آن روزها در فرودگاه امام است؛ وی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مشكلات خود در هفته گذشته اظهار داشت: ما مسافر تهران- مسقط با شركت هواپیمایی عمان ایر بودیم. از آنجایی كه ایرلاین مالك این پرواز خارجی بود، وضعیت ما از سایر مسافران بهتر بود. با این حال اصلی ترین ضعف، نقص اطلاع رسانی فرودگاه امام خمینی (ره) بود. بعنوان نمونه سایت این فرودگاه به علت هجوم مردم بارها دچار مشكل می شد. در همین حال، شماره تلفن های اعلام شده در سایت فرودگاه یا خراب بودند یا كسی پاسخگو نبود.

ایرلاین ها پاسخگو نبودند
وی ادامه داد: در داخل فرودگاه هم دفاتر ایرلاین ها به جز یكی دو ایرلاین ـ به خصوص هما ـ بقیه تعطیل بودند و هیچ كس جواب مسافران را نمی داد. هیج كس به مردم و مسافران نمی گفت مقرر است كدام پرواز كنسل شود یا با تأخیر روبه رو است. تنها افرادی كه به مردم خدمت می كردند، نیروهای ناجا و سپاه حفاظت فرودگاهی بودند كه از روی حس كمك به هموطنان خود و احساس مسئولیت به این مورد ورود كردند.
این مسافر ایرانی اضافه كرد: به علت همین ضعف اطلاع رسانی بود كه ما مجبور شدیم مسیر نیم ساعته تا فرودگاه را به علت ترافیك سنگین آزادراه تهران ـ قم ۸ ساعته طی نماییم و پس از رسیدن به فرودگاه بود كه از لغو پرواز تهران ـ مسقط از جانب عمان ایر خبردار شدیم.
وی درباره گرانی تاكسی های فرودگاه در آن ایام هم اظهار داشت: بعضی از تاكسی های مربوط به غیر از فرودگاه از مسافران ایران می خواستند تا برای بازگشت به تهران ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت كنند ضمن اینكه من خودم دیدم كه یكی از رانندگان تاكسی در فرودگاه از یك مسافر خارجی ۱۵۰ دلار برای بردن وی به هتل مطالبه می كرد.

۱۰ ساعت ماندن داخل هواپیما و لغو پرواز؛ 5 روز بعد از بارش برف
یكی از مسافران دوبی هم كه قرار بود ۵ روز بعد از اتمام بارش برف و بازگشایی سطوح پروازی به دوبی پرواز كند، به خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از 5 روز به ما اعلام گردید كه فرودگاه باز شده و می توانید برای انجام پرواز خود به فرودگاه بیاید كه ما هم چنین كردیم و خویش را به فرودگاه رساندیم و بعد از آنكه ۴۵ دقیقه طول كشید تا به محل استقرار هواپیما برسیم، ۱۰ ساعت هم در داخل هواپیما نشستیم و آخر سر اعلام گردید كه به دلیل یخ زدگی پوش بك ها و یدك كش های فرودگاه امكان پرواز وجود ندارد و بدون هیچ گونه پذیرایی، مسافران گرسنه و تشنه را مجبور به پیاده شدن كردند كه متأسفانه دعوا و درگیری هایی به دنبال آن به وجود آمد.
فروش پلاستیك مخصوص بسته بندی بعنوان زیرانداز؛ متری ۲۰ هزار تومان
سینا برجیان مسافر تفلیس با پرواز قشم ایر هم در گفت وگویی كه هفته گذشته با خبرنگار مهر در محل فرودگاه امام خمینی (ره) (سه شنبه هفته گذشته) داشت در مورد ضعف مدیریت فرودگاه امام اظهار نمود: مسئولان فرودگاه كوچكترین تلاشی برای مدیریت بحران نكردند. كارگران بخش بسته بندی به راحتی پلاستك های مخصوص وكیوم وسایل مسافران را متری ۲۰ هزار تومان به مردم می فروختند و كسی نبود تا این آشفته بازار را مدیریت كند.
وی ادامه داد: البته پس از پیگیری های مسافران، قشم ایر توانست برای ۱۳ نفر از مسافران این پرواز در هتل فرودگاه امام خمینی (ره) اتاق های دوتخته به قیمت شبی ۶۶۰ هزار تومان رزرو كند.
عدم پذیرش مسافران در كانترها تا آخر روز سه شنبه
همچنین مشاهدات میدانی خبرنگار مهر در سه شنبه شب هفته گذشته نشان می داد هما تنها ایرلاینی بود كه بعد از ۵ روز از بارش برف و تداوم سوء مدیریت در فرودگاه امام خمینی (ره)، اقدام به پذیرش مسافر می كرد. سایر ایرلاین ها همچنان از پاسخگویی به مسافران و اعلام زمان انجام پرواز یا لغو آن خودداری می كردند. به نظر می رسید علت این اقدام هما این باشد كه تنها ایرلاینی است كه قانون ممنوعیت فروش چارتری را اجرا می كند و به همین دلیل، تلاش زیادی كرد تا نخستین ایرلاینی باشد كه پروازهایش از سرگرفته می گردد.
با توجه به تجمع گسترده مردم در فرودگاه و روی زمین نشستن مسافران، فعال بودن باجه بانك آن هم در ساعات پایانی شب جای تقدیر داشت.
یكی از مسافران استانبول كه از ناراحتی كلیه رنج می برد و بدلیل عدم امكان دریافت نوبت برای دیالیز در بیمارستان های ایران، هراز گاهی راهی استانبول می شود، به خبرنگار مهر اظهار داشت: سه روز است كه در فرودگاه محبوس شده ام و به علت ناتوانی در حركت، امكان بازگشت به منزل خویش را ندارم و اگر تكلیف پروازم طی یكی دو روز آینده مشخص نشود، احتمال دارد دچار شوك شده و به كما بروم.

كارشناس هوانوردی: ضعف مدیریت فرودگاه امام بیشتر از قصور ایرلاین ها
یك كارشناس صنعت فرودگاهی كه خواست نامش ذكر نشود، در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحران پیش آمده، باآنكه ایرلاین ها در اطلاع رسانی كوتاهی كردند و قصور آنها در عدم ابطال پروازها و همینطور پاسخگو نبودن به مسافران مشهود بود، اما بزرگ ترین بهانه را ضعف مدیریت فوردگاه امام خمینی (ره) دست ایرلاین ها داد تا از وضعیت پیش آمده سوء بهره برده و كنسلی پروازها را به گردن بسته بودن باند و یخ زدگی چرخ هواپیماها بیندازند.
وی ادامه داد: از آنجایی كه امكان نشست و برخاست هواپیما وجود نداشت، ایرلاین ها هم می گفتند هواپیما نداریم و اگر هواپیما باشد، می توانیم پرواز را انجام دهیم.
این كارشناس صنعت هوانوردی خاطرنشان كرد: اگر مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) از همان زمانی كه سازمان هواشناسی اخطار بارش سنگین برف را صادر كرده بود، از ماشین های برف روب خود بازدید كرده و اشكالات فنی آن را رفع می كردند یا از سایر دستگاه هایی كه ماشین آلات سنگین دارند مانند شهرداری، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور كه در حال ساخت آزادراه كنارگذر جنوبی تهران در نزدیكی فرودگاه امام خمینی (ره) یا از سازمان راهداری و اداره كل راه و شهرسازی استان تهران كمك می خواستند، می توانستند با سرعت بیشتری به پاك سازی سطوح پروازی و باند فرودگاه بپردازند تا از یخ زدگی برف ها كه پاك كردن آنها را سخت می كند، جلوگیری نمایند.

وی تصریح كرد: نباید در این خصوص از كم كاری های سازمان هواپیمایی كشوری كه دستگاه ناظر و بالادستی شركت های هواپیمایی تلقی می شود، به سادگی عبور كرد. البته در ایام پایانی هفته گذشته خبرهایی در خصوص حضور ۲۴ ساعته رئیس سازمان هواپیمایی در فرودگاه امام خمینی (ره) برای اعمال نظارت بر ایرلاین ها، برای جلوگیری از فروش مجدد بلیت پروازهای كنسل شده به چند برابر قیمت و هم بازخواست مدیران شركت های هواپیمایی منتشر گردید كه نوشداروی بعد از مرگ سهراب و اقدامی دیرهنگام بود.
وی خاطرنشان كرد: این سازمان می بایست پیش از بارش برف آمادگی لازم را تولید می كرد و امكانات لازم را تدارك می دید و در همان روز نخست بارش برف، در فرودگاه امام خمینی (ره)، ایرلاین ها را بابت سرگردان كردن مسافران بازخواست می كرد.

1396/11/16
15:17:37
5.0 / 5
91
تگهای خبر: آزادراه , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد