در نشستی با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شد

تردد كامیون های دیزلی فرسوده در تهران

تردد كامیون های دیزلی فرسوده در تهران

به گزارش بتن آنلاین در نشستی با مبحث اسقاط خودروهای فرسوده عنوان شد كه 30 درصد كامیون های دیزلی فرسوده می باشند اما همچنان در حال تردد، از 6000 دستگاه اتوبوس هم 3000 دستگاه فرسوده هستند كه با بازسازی آنها می توان حجم آلایندگی را كاهش داد.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود زندی سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست در نشستی با مبحث اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینكه از سال 1383 اسقاط خودروهای فرسوده مطرح و حتی تبصره 13 هم این امر را تسهیل كرد اظهار داشت: بعد از تولید ستاد مصرف سوخت قرار شد تا بر مبنای برنامه ای مدون خروج خودروهای فرسوده كلید بخورد.

وی اظهار داشت: در آخرین مصوبه تصویب شده، خودروهای فرسوده نه تنها حق خرید و فروش ندارند؛ بلكه بیمه نمی شوند و حق تردد در خیابان ها را هم ندارند.
زندی خاطرنشان كرد: مصوبه دیگری هم وجود دارد كه بر مبنای واردات خودرو باید خودروی فرسوده از چرخه تردد خارج شوند.
سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست اظهار داشت: هم اكنون ثبت سفارش متوقف شده و به دنبال آن خروج خودروهای فرسوده هم كاهش یافته است و تنها در سال قبل 50 هزار تاكسی فرسوده توسط ایران خودرو اسقاط شده است.
او اظهار داشت: در قانون هوای پاك خرید و فروش و خدمات به خودروهای فرسوده ممنوع اعلام شده كه متاسفانه هنوز اجرایی نشده است زیرا اجرای این قوانین برعهده ما نیست و ما برای سال آینده هیچ بهانه ای نداریم بنابراین باید همه این مصوبات اجرایی شود.
سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست اضافه كرد: 30 درصد كامیون های دیزلی فرسوده هستند اما همچنان در حال تردد، از 6000 دستگاه اتوبوس 3000 دستگاه فرسوده است كه با بازسازی آنها می توان حجم آلایندگی آنها را كاهش داد.

سرهنگ سعید روحی معاون فنی مهندسی پلیس راهور هم در ارتباط تلفنی اظهار داشت: سال 88 مصوب شد كه تولیدكنندگان خودرو باید به ازای خودرویی كه بیش از 10 لیتر در 100 كیلومتر می سوزاند یك دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج كنند.
او اضافه كرد: ما در آذرماه امسال نسبت به سال قبل 42 درصد كاهش اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم این درحالیست كه حجم بالای آیندگی هوای موجود مربوط به تردد خودروها هستند. او اظهار داشت: 7 درصد از خودروهای در حال تردد كه بیش از یك میلیون دستگاه می شوند در سن فرسودگی قرار دارند.
سرهنگ سعید روحی اضافه كرد: اسقاط خودرو درگیر واردات خودروست كه در مقابل ورود هر خودرو یك خودروی فرسوده اسقاط می شود، بنابراین فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده به كندی پیش می رود.

مصطفی جودی رئیس انجمن اسقاط خودروی فرسوده هم با انتقاد از عملكرد خودروسازان اظهار داشت: خودروسازان بر مغایر قانون به نقش خود در خروج خودروهای فرسوده اقدامی نكرده اند.
او اضافه كرد: از جانب دیگر اگر اسقاط خودرو مرتبط با واردات خودرو باشد صنعت خودروسازی كشور با چالشی جدی روبرو می گردد.
جودی با طرح سوالی اظهار داشت: واردات بیش از یك میلیون خودرو و اسقاط بیش از تنها 100 هزار خودرو چه كمكی به كاهش حجم آلاینده های هوا دارد؟
رئیس انجمن اسقاط خودروی فرسوده اظهار داشت: خودروسازان خود مانع خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد هستند.

قناتی مدیر كل صنایع خودرو و نیرو محركه هم با اشاره به اینكه مصوبه سال 88 قابلیت اجرایی نداشت و تنها قرار بود با اعطای امتیازاتی، خودروسازان را به اسقاط خودروهای فرسوده تشویق كنند، اظهار داشت: خودروسازان بخشی از تعهدات خویش را انجام داده اند.
او اضافه كرد: تنها در سال قبل بیش از 57 هزار خودرو فرسوده از چرخه تردد خارج شده اند، به هر حال در هیچ جای دنیا خودروسازان مسئول اسقاط خودرو نیستند. او اظهار داشت: وزارت صنایع مخالف خودروهای فرسوده از خیابان ها نیست بلكه برعكس سیاست اصلی ما این است.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر، قناتی مدیر كل صنایع خودرو و نیرو محركه اضافه كرد: قانون اسقاط با خروج خودروهای فرسوده فرق دارد. بحث خروج خودروهای فرسوده جزو اولویت های اول ماست، اما خروج خوردوهای فرسوده توسط خودروسازان وظیفه خودروسازان نیست، بنابراین قوانین در اصل نیازمند اصلاح است.


 

1396/10/02
21:55:59
5.0 / 5
98
تگهای خبر: تولید , خودرو , تردد , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد