خدا بزرگ است!

تهران در انتظار ابرقهرمانان حل آلودگی هوا

تهران در انتظار ابرقهرمانان حل آلودگی هوا

بتن آنلاین: سالهاست كه می نویسم داستان دنباله دار تشدید آلودگی هوا در ایام سرد، پایانی ندارد؛ داستانی كه گویا مسئولان امر تنها در چند روز از سال و آن هم با بالا رفتن شاخص های آلودگی هوا به یاد آن می افتند و با پایین رفتن شاخص ها باز مبحث را از یاد می برند و تا سال بعد هم خدا بزرگ است! اما هیچ اتفاقی نمی افتد!



به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها سایت ها، خبرگزاری ها و شبكه های اجتماعی پر شده از عكس ها و فیلم هایی از پایتخت و برخی كلانشهرهای كشور كه زیر حجم آلودگی هوا فرو رفته و یك نفس سالم كشیدن به آرزوی همه ساكنانش بدل شده است! و همه منتظر "اَبرقهرمانانی" هستند كه با بالا رفتن شاخص ها غافلگیر نشوند!

سالهاست كه هر پاییز و زمستان، اوضاع چنین است و مسئولان هم مثل هر سال اخطار پشت اخطار می دهند تا آلودگی هوا خسارت جانی كمتری داشته باشد، پای صحبت مسئولان كه می نشینی بعد از بیان ریز و درست علت ها و دلایل، دست آخر به این می رسیم كه ای بابا، زورمان كه به آن وزراتخانه و این نهاد و آن سازمان و كارخانه كه نمی رسد پس شهروندان باید آستین همت را بالا زده و بجای استفاده از وسایل شخصی شخصی، از حمل ونقل عمومی استفاده كنند؟ اما جای سوال است كدام وسیله حمل ونقل عمومی؟ وسیله ای كه باید در صف انتظار آن حوصله خرج كرد و وقتی با هزار التماس و خواهش، زور و... وارد شویم باید به شكل كنسروی ایستاد! سهم این وسایل حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا چقدر است؟
برخی از كارشناسان معتقدند كه وسایل حمل ونقل عمومی هم یكی از متهمان تولید آلودگی هوا است، اتوبوس های دیزلی كه از سن فرسودگی گذشته و ترددشان آلاینده است یا تاكسی هایی كه به علت پیمایش بالا حالا فرسوده شده اند اما حسینی منش رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا با بیان اینكه این روزها آمار و اعداد متفاوتی در مورد میزان آلایندگی خودروها و صنایع زده می شود، اظهار داشت: اختلاف نظر در مورد سهم آلایندگی وسایل شخصی زیاد است اما پیشنهاد می گردد كه شما از شهر تهران خارج شده و بعد از آن می بینید كه هوا به قدری با شهر تهران متفاوت است كه نمی توان از سهم آلایندگی وسایل نقلیه شخصی دفاع كرد.

بررسی آلایندگی تاكسی و اتوبوس در پایتخت
وی با اشاره به اینكه از نظر میزان آلودگی هوا و تولید گازهای آلاینده و همینطور ذرات معلق كمتر از 2. 5 میكرون، خودروها علت اصلی هستند، اظهار داشت: در تولید گازهای آلاینده همچون مونوكسید كربن، خودروها نقش 80 درصدی و اصلی را ایفا می كنند و در تولید ذرات معلق كمتر از 2. 5 میكرون هم خودروهای دیزلی سهم 40 الی 50 درصد دارند و فرقی نمی كند چه خودرویی اعم از اتوبوس، كامیون، سرویس اداره جات، وسایل شخصی و... در شهر تردد كند. بلكه همه این وسایل باعث تولید آلودگی هوا می شوند و اگر مقرر است كاری انجام شود باید در این خصوص تصمیم گیری شود و اگر می خواهیم كنترل آلودگی هوا را آغاز نماییم هم اكنون تنها راه برون رفت از این مسئله این است كه مردم كاری كنند و بهترین حالت عدم تردد زیاد خودروها است.
حسینی منش در پاسخ به این سوال كه چرا همیشه روی سخن مسئولان با مردم است، اظهار داشت: هم اكنون با این حجم آلایندگی تنها راه برون رفت این است كه مردم كمتر از وسایل شخصی استفاده كنند. چون كه ما قبول داریم تكنولوژی تولید خودرو خوب نیست و مسئولان به آن توجه نمی كنند و لایحه جدید عوارض خودروهای وارداتی كه در دولت در حال بررسی است چراغ سبزی به خودروسازان داخلی می گردد كه بیشتر و با اطمینان بیشتری خودروهای بی كیفیت داخلی تولید كنند.

نمره مردودی 1500 اتوبوس از تست معاینه فنی
وی در مورد سهم وسایل حمل و نقل عمومی در تولید آلودگی هوا، اظهار داشت: 6000 اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فعال می باشند كه 3000 دستگاه از آنها گازسوز است و آلایندگی ندارد و از 3000 دستگاه اتوبوس گازوئیلی هم 1500 دستگاه فرسوده هستند كه نه از تست های معاینه فنی پاس می شوند و نه ما می توانیم به آنها معاینه فنی دهیم. اما با این حال وارد مراكز شده و مورد معاینه قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینكه 1500 دستگاه اتوبوس فرسوده گازوئیلی پایتخت تنها حدود18 درصد در تولید ذرات معلق نقش دارد، اظهار داشت: كمتر از پنج درصد آلودگی هوای تهران مربوط به اتوبوس های شهرداری است و سهم آلایندگی كه از این اتوبوس ها تولید می گردد عملا در مقابل مابقی خودروهای دیزلی چیزی نیست.
وی همینطور در مورد نقش تاكسی ها در آلودگی هوا با اشاره به اینكه 10 هزار تاكسی فرسوده داشتیم كه حدود 8000 دستگاه نوسازی شد، اظهار داشت: بنا به دستور معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران از آنجایی كه این تاكسی ها بیشتر در محدوده LEZ تردد می كنند نسبت به سایر خودروهای شخصی در انجام تست ها سخت گیری می نماییم و بنابراین است كه شاهد افزایش مردودی این خودروها هستیم. به گونه ای كه بر مبنای آمارها 45 درصد از خودروهای شخصی رجوع كننده به مراكز معاینه فنی مردود می شوند كه این عدد برای خودروهای تاكسی 55 درصد است كه این نشان دهنده سختگیری در صدور معاینه فنی است و بطور قطع اگر تاكسی ها مشكلات شان را حل نكنند موفق به دریافت معاینه فنی نشده و نمی توانند در محدوده شهر فعالیت كنند.

موضوع آلودگی هوا لاینحل نیست

در حالی مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری از حمل و نقل عمومی دفاع می كند كه در سویی دیگر محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران هم در اعتراض به آلودگی هوا با اشاره به اینكه آلودگی هوای تهران مبحث لاینحل نیست، به ایسنا اظهار داشت: برنامه عملیاتی در این زمینه تهیه شده و منابع آلاینده تهران مشخص شده اند و ما می دانیم موتورسیكلت، كامیونت ها و... چند درصد در تولید آلودگی هوا در تهران مقصر هستند.

وی با اشاره به اینكه تردد كامیون های فرسوده نقش زیادی در آلودگی هوای تهران دارد، اظهار داشت: شركت نفت هم باید سوخت گازوئیلی مناسبی عرضه كند، چون كه نصب هر فیلتر دوده حداقل 40 میلیون تومان هزینه دارد و اگر گازوئیل ناخالصی داشته باشد فیلتر را از بین می برد یا موتورسیكلت ها هم نقش جدی در تولید آلودگی دارند كه حتما باید موتورهای فعلی از چرخه خارج و به جای آن موتورهای برقی جایگزین شوند اما می دانید كه قیمت موتورسیكلت های فعلی 1. 5 میلیون تومان است اما موتورهای برقی حدود 8 تا 9 میلیون تومان هزینه دارند كه نمی توانیم مردم را مجبور نماییم و اگر منابع لازم تامین شود و ظرف چهار سال آینده اولویت با آلودگی هوا باشد، می توانیم این مشكل را حل نماییم.

وی در ادامه با اشاره به اینكه بر مبنای قانون به ازای هر مسافری كه از حمل و نقل عمومی بهره برده و صرفه جویی در سوخت تولید می گردد باید مبلغی به شهرداری ها داده شود، اظهار داشت: ظرف دو سه ماهه اخیر این مورد را فعال كرده و امیدواریم طی تفاهم نامه ای كه با سازمان های مربوطه در این خصوص منعقد می نماییم از این محل بتوانیم در جهت توسعه حمل و نقل عمومی درآمد كسب نماییم اما تا كنون این مورد محقق نشده است.

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اینكه به پیشنهاد شهرداری تهران در هوای آلوده این روزها، تردد كلیه كامیون ها به غیر از حاملین سوخت و خدمات عمومی در سطح شهر ممنوع است، به كمبود ناوگان هم اشاره نمود و با اشاره به اینكه باید بتوانیم با جذب منابع اتوبوس و قطار بیشتری بخریم، اظهار داشت: مذاكرات خوبی با كشور مجارستان با استفاده از بانك شهر انجام و مقرر شده 1000 دستگاه اتوبوس با استفاده از بانك شهر خریداری تا در اختیار كلانشهرها قرار داده شود و چندی پیش هم مدیرعامل بانك شهر اعلام نمود كه با طرف مجارستانی به توافق رسیده اند و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

سهم ناچیز تهران از بودجه عمومی

پورسید آقایی همینطور با اشاره به اینكه در بودجه 97 دولت، پیش بینی شده كه 5. 8 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشته شود، اظهار داشت: سهم حمل و نقل عمومی تنها 100 میلیون دلار برای همه كشور است كه این رقم جوابگو نیست و پیشنهاد دادیم حداقل این 100 میلیون دلار را به 800 میلیون دلار برسانند تا اتفاقی بیفتد چون كه پول برای همه كشور است و به تهران منبع قابل توجهی نمی رسد.

پورسید آقایی در ادامه با اشاره به اینكه با تزریق منابع توسط بانك شهر روند ساخت و ساز و تكمیل خطوط 6 و 7 مترو سرعت می گیرد، اظهار داشت: در چند ماهه اول امسال به علت شیفت مدیریتی از دوره قبل به دوره كنونی شاهد ركود در این حوزه بودیم كه امیدوارم با سرعت بیشتری این تكمیل و ساخت و ساز انجام گیرد.

وی با اشاره به اینكه ما در شهرداری تهران همه منابع را برای ساخت خط 6 و 7 و تجهیز خطوط 3 و 4 انجام دادیم، اظهار داشت: منتهی واقعیت این است كه شهرداری در این زمینه دست تنها است و دولت باید سهم 50 درصدی خویش را در ساخت و تكمیل مترو انجام دهد.



نیاز تهران به 12 خط مترو!

صرفه جویی در توسعه حمل ونقل عمومی جایز نیست و مشكلات مختلف در تامین اعتبار برای توسعه حمل ونقل عمومی پذیرفته نیست زیرا اختصاص منابع مالی در این بخش، سرمایه گذاری برای داشتن شهروندان سالم و شهر سالم می باشد كه بدون شك مترو و توسعه خطوط آن یكی از روش های مطمئن در این باره است و این امر نافی توسعه سایر مدلهای حمل و نقل عمومی نیست.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در این باره معتقد است: تهران نیاز به ۱۲ خط مترو دارد كه هم اینك تنها ۷ خط آن تكمیل شده است و تكمیل باقی مانده آن به چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. اما چنانچه این خطوط تكمیل شوند و واگن های آن هم افزایش پیدا كنند، ظرفیت جابه جایی مسافر در تهران از مقدار ۲ تا ۳ میلیون نفر در روز می تواند تا ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا كند.

وی اضافه كرد: در كنار مترو، اگر به توسعه و افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی هم اهتمام نماییم، می توانیم امیدوار باشیم كه این دو وسیله (یعنی مترو و اتوبوس ها) به راحتی، از عهده چیزی حدود ۱۵ میلیون سفر درون شهری در تهران برآیند، در عین حال، درصد بالایی از آلودگی هوا مربوط به عوامل متحرك یعنی همان خودروها هستند. واقعیت این است كه متوسط مصرف سوخت خودروهای ما امروز چیزی در حدود ۱۰ لیتر در روز است در حالی كه خودروهای روز جهان چیزی بین ۳ تا ۵ لیتر است. مسلم است كه اگر خودروهای ما هم به چنین تكنولوژی قابل تاملی برسند، آلودگی هوا به شكلی محسوس كاهش پیدا خواهد نمود. اما اینها میسر نمی شود مگر با هماهنگی بین بخشی دستگاه های مختلف یا تعیین یك سازمان بعنوان متولی و مسئول برای هماهنگی و نظارت بر سازمان های دیگر.

دست مدیریت شهری در دامن نمایندگان مجلس

از سوی دیگر محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز به دیدار لاریجانی رئیس مجلس رفت تا برای افزایش اعتبارات حمل ونقل عمومی دست به دامن نمایندگان مجلس هم شود و اظهار داشت: قرار شد طرحی در مورد مقابله با آلودگی هوا برای مجلس ارسال نماییم تا بودجه لازم برای عملیاتی شدن آن در سال 97 در نظر گرفته شود، همینطور مقرر شد كه در بودجه 97 تسهیلات و امكانات ویژه ای در نظر گرفته شود وهمچنین خواهان آن شدیم كه از محل افزایش قیمت حامل های انرژی بخشی از درآمدها برای توسعه حمل ونقل عمومی در تهران تخصیص یابد.
وی با بیان این كه بر مبنای قانون، دولت باید در پرداخت یارانه ی بلیت مترو و اتوبوس، احداث خطوط مترو و خرید واگن مترو به شهرداری ها كمك نماید و سهمی برای دولت در این سه اقدام در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اگر این مهم مورد توجه قرار گیرد، امیدواریم كه تا سقف 7500 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شود.

به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، در روزهایی كه ما از آلودگی هوا خفه می شویم و چشم مدیریت شهری به دست دولت است باید با عزم ملی و پای كار آوردن همه دستگاه ها فارغ از دیدگاه ها و... با هدف كاهش آلودگی هوا و كمك به سلامتی مردم، غول آلودگی هوا را مهار كرده تا هوای تمیزی تری را به ریه ها فرستاد در غیر این صورت باید به پیشنهاد محسن هاشمی گوش كرد و با صدای بلندتر شعری از سهراب سپهری بخوانیم كه "جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود"

ایسنا_ مژگان انصاری




1396/09/30
14:05:38
5.0 / 5
101
تگهای خبر: توسعه , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد