مركز پژوهش های مجلس اعلام كرد:

۹۳ ۵ درصد، سهم جاده از بار، یك سوم بار بدون نظارت سازمان راهداری

۹۳ ۵ درصد، سهم جاده از بار، یك سوم بار بدون نظارت سازمان راهداری

بتن آنلاین: مركز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام نمود در سال ۱۳۹۴ كل بار جابه جا شده در كشور با استفاده از حمل و نقل عمومی، ۴۵۳. ۶ میلیون تن بود كه سهم جاده ۹۳. ۵ و سهم ریل هم ۶. ۵ درصد بود.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر مركز پژوهش های مجلس در گزارشی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی بار با استفاده از جاده ای اعلام نمود در سال ۹۴ كل بار كشور ۴۵۳. ۶ میلیون تن بود كه ۹۳. ۵ درصد آن با استفاده از جاده ای جابه جا شد و سهم حمل و نقل ریلی هم ۶. ۵ درصد بود.
همچنین بر مبنای این گزارش ۵۰۸ میلیون تن از كالاهای محموله با استفاده از جاده ها منتقل شد كه ۷۰. ۹ درصد آن معادل ۳۶۰ میلیون تن بار دارای بارنامه بوده و نزدیك به ۳۰ درصد را هم حمل و نقل عمومی بدون بارنامه جابه جا كرده است؛ به عبارت دیگر حدود یك سوم كالای كشور با استفاده از بنگاه های باربری سنتی و خارج از نظارت سازمان راهداری بوده است.
شایان ذكر است كه جابه جایی های بدون استفاده از بارنامه عموماً در بنگاه های باربری (گاراژهای سابق) كه كماكان فعال می باشند انجام می گیرد. باربری هایی كه در پایانه های كالای سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای مستقر نیستند و خود رأساً به جابه جایی كالا، اقدام می كنند.
همچنین سهم بخش خصوصی ۹۲ درصد بوده و نزدیك به ۸ درصد مابقی را بخش تعاونی جابه جا كرده است سهم دولت در نقل و انتقال بار بسیار ناچیز است.
از سوی دیگر متوسط میانگین عمر كامیون ها در ایران در این سال ۱۶. ۱ سال برآورد می گردد. این در شرایطی است كه میانگین عمر مفید ناوگان جاده ای در كشورهای توسعه یافته ۵ سال است كه نشان دهنده به شدت فرسوده بودن ناوگان خودروی سنگین باری در ایران است.
بر اساس این گزارش، ۸۲. ۲ درصد كامیون های موجود در ایران خودمالكی (ملكی راننده) هستند و تنها ۴. ۲ درصد به صورت ملكی شركت یا مؤسسات باربری و همینطور شراكتی میان راننده و مالك محسوب می شوند. به گونه ای كه سهم ناچیز شركت ها و مؤسسات باربری در مالكیت كامیون ها نشان دهنده وجود مشكلات مختلف در تولید شركت های مسئولیت پذیر و شناسنامه دار است.
یكی دیگر از نكات نگران كننده در این گزارش، میانگین سفر هر دستگاه كامیون در طول سال است: بر مبنای اعلام مركز پژوهش ها، میانگین سفر هر دستگاه كامیون در طول یك سال (۳۶۵ روز) تنها ۷۳ سفر در سال ۹۴ و ۶۵ سفر در سال ۹۳ است كه نشان دهنده خواب بالای كامیون ها و انتظار بیش از اندازه آنها برای دریافت نوبت سفر است. این مورد به پایین بودن بهره وری كامیون ها در ایران دامن می زند؛ این در شرایطی است كه متوسط عملكرد مورد انتظار برای هر كامیون با عنایت به حجم بار در كشور، ۲۰۰ سفر در سال است.
گفتنی است در سال ۹۴در ایران ۲۵ میلیون و ۷۸۴ هزار سفر باری توسط ۳۵۳ هزار و ۴۱۷ دستگاه كامیون انجام شد كه ۲۸ درصد آن درون استانی و ۷۲ درصد هم برون استانی بوده است.

1396/09/25
13:32:56
5.0 / 5
207
تگهای خبر: مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد