در گفت وگو با بتن آنلاین اعلام شد؛

افزایش تقاضای بلیت هواپیما به علت ارزان بودن قیمت است

افزایش تقاضای بلیت هواپیما به علت ارزان بودن قیمت است

به گزارش بتن آنلاین، معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: قیمت بلیت هواپیما در کشور ارزان است بنابراین میزان تقاضا افزایش پیدا کرده است.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، طی روزهای اخیر شکایت های زیادی از طرف مسافرین به سبب کمبود بلیت هواپیما به گوش می رسد، و این در حالیست که محمدی محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی قبل تر اعلام نموده بود که از شروع دولت سیزدهم، ۵۰ فروند انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که به «مرور» وارد چرخه پرواز شده است اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است که هم اکنون فقط ۱۷۵ هواپیمای فعال در فرودگاه های کشور نشست و برخاست دارند.
در این شرایط دولت سیزدهم با سه استراتژی «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرنده های زمین گیر» به خط پروازی درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل هوایی است.
بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، از شروع سال قبل ۱۰۰ فروند هواپیمای زمین گیر شناسایی شده است که دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجدداً این پرنده ها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند. از این مسیر هم در سال قبل و امسال چندین فروند هواپیما پس از چندین سال زمین گیری وارد چرخه پروازی شده است. سازمان هواپیمایی طی ۲ سال قبل اعلام نموده است که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمی ماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه می دهد.
بر اساس قسمتی از برنامه که مربوط به خرید ناوگان دست دوم می شود، در سال قبل ۵۰ فروند هواپیما با میانگین سنی ۱۹ سال وارد کشور شدند. دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاین ها در دستور کار دارد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.
چندی پیش بلیت هواپیما در بعضی مسیرهای پر تقاضا نه فقط تا ۱۰۰ درصد افزایش نرخ پیدا کرد، بلکه کمیاب هم شد که البته با برخوردهایی از ادامه این روند جلوگیری کردند.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، بلیت هواپیما موجود نیست، طی ماه های آخر چنین جمله کوتاهی را از عموم مردم به گوش می رسد اما باید علت اصلی این اتفاق رخ می دهد، چیست؟ البته ناگفته نماند طی سالهای قبل در روزهای مناسبتی یا عید نوروز با کمبود بلیت رو به رو می شدیم، اما اخیر مسافر توان خرید بلیت طی بازه زمانی مختلف را ندارد. نامتوازن شدن عرضه و تقاضا و کمبود ناوگان، اتفاقی است که با ۴ دهه تحریم کمرشکن صنعت هوایی کشور رابطه ای مستقیم دارد.
هواپیمای وارداتی با سن بالا
طی روزهای اخیر اخبار مختلفی در خصوص واردات هواپیما از شرکت و ایرلاین های مختلف به گوش می رسد که بطور قطع باتوجه به تحریم های موجود سن این ناوگان ها بالا خواهد بود اما باید بررسی شود تا پی برد سن و سال هواپیما تا چه حد فاکتور ایمنی محسوب می شود؟
در حال حاضر ناوگان اصلی کشور شامل دو نوع هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و MD(۸۰) است. بوئینگ ۷۳۷ در انواع مختلف کلاسیک و نو جزو پرفروش ترین هواپیمای بوئینگ محسوب می شوند و هواپیماهای MD هم با وجود مدت زیادی که از تولید آنها می گذرد چیزی بیش ۱۳۰ ناوگان فعال در سرتاسر جهان با کاربردهای مختلف باری، وی آی پی و مسافری دارد که بعد از فرآیند پیچیده دور زدن تحریم های ظالمانه مقابل کشورمان و فرود آوردن هواپیماها در مقاصد مختلف و در نهایت ورود آن به کشور هواپیما وارد مرحله اورهال می شود.
اورهال و یا چک کلی هواپیما مدت زمان زیادی را لازم دارد بنا بر این سبب می شود تا هواپیمای ورودی به کشور با تأخیر چند ماهه و یا چند ساله به خطوط هوایی کشور اضافه شوند. مسن بودن هواپیماها دلیل اصلی طولانی شدن دوره چک آنها می شود در این دوره تمامی اجزای هواپیما مورد بررسی دقیق قرار گرفته و خیلی از قطعات آنها با قطعات جدید یا جایگزین می شوند.
قیمت بلیت هواپیما ارزان است
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب دلیل عدم بلیت هواپیما در بازار، اظهار داشت: در موضوع تامین بلیت هواپیما در کشور با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم، کمبود بلیت در بازار به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد که به سبب افزایش میزان تقاضای بلیت موجب عدم تعادل در بازار می شود. حدود ۳۶۰ ناوگان هوایی در کشور وجود دارد اما به سبب کمبود قطعه و تحریم های ظالمانه آمریکا مقابل کشورمان دارد سبب تضعیف شدن صنعت هوایی شده است.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اشاره کرد: دومین مشکل اساسی موضوع نقدینگی است، اگر بتوانیم هواپیما را به اندازه کافی تامین نماییم طبیعی است که مشکل کمبود بلیت در بازار رخ نمی دهد. زمانی که با کمبود قطعه و تحریم های ظالمانه مقابل کشورمان رو به رو هستیم بطور قطع نمی توانیم تمام هواپیماها را وارد مدار سرویس دهی نماییم پس بطور قطع به تمامی تقاضاهای نمی توان پاسخ داد.
وی اشاره کرد: البته ناگفته نماند قیمت بلیت هواپیما متناسب با سفر هوایی نیست و ارزان تر از حد معمول است. یکی از مواردی که تقاضای بلیت هواپیما زیاد است ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما به نسبت قطار و اتوبوس است. بطور مثال سفری که افراد با ماشین طی می کنند با در نظر داشتن بنزین، استهلاک ماشین و خستگی جسمی بطور قطع ارزان تر است پس منطقی است با تمام این موارد افراد برای سفر گزینه هواپیما را انتخاب کنند. در نتیجه سازمان هواپیمایی کشور باید قیمت بلیت هواپیماها را اصلاح نماید.
منظری اشاره کرد: در صورت بروز مشکلاتی در تهیه بلیت هواپیما باید تامین قطعه هواپیماها صورت گیرد یا قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد تا میزان عرضه و تقاضای بازار بالانس شود. البته باید گفت یکی از دلایلی که مسافران به سفر با هواپیما روی می آوردند به سبب ایمنی و امنیت بالای صنعت هوایی است طی سالهای اخیر شاهد بروز سوانحی در این راستای نبودیم.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباب تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، اظهار داشت: در سالهای اخیر باتوجه به توان بالای نیروهای متخصص کشور ایرلاین های بزرگی همچون ایروفلوت روسیه بررسی و چک هواپیماهای خودرا به دست نیروهای فنی کشورمان سپرده است. روسیه دارای هواپیماهای ایرباس است که به سبب جنگ روسیه و اوکراین، روسیه تحریم شد و بنا بر این امکان استفاده از کشورهای اروپایی را ندارد به همین جهت هواپیماهای خودرا برای تعمیر به ایران ارسال می کند.

1402/08/23
13:47:07
5.0 / 5
209
تگهای خبر: تولید , دولت , سازمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد