مهر بررسی كرد؛

عرضه و تقاضای بلیت هواپیما چه زمانی به تعادل می رسد؟

عرضه و تقاضای بلیت هواپیما چه زمانی به تعادل می رسد؟

به گزارش بتن آنلاین، در حالی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام نموده است که تا آخر سال ۶۰ فروند هواپیما وارد چرخه سرویس دهی می شوند که معلوم نیست با ورود این هواپیما ها عرضه و تقاضای بلیت به تعادل برسند.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، در ایام اخیر سازمان هواپیماهایی کشور و سایر نهاد و ارگان های ذی ربط درگیر پروازهای اربعین بودند به صورتی که ۱۶ شرکت هواپیمایی در جابه جایی زائرین به کشور عراق مشارکت داشتند این مورد باعث شد تا عرضه بلیت در دیگر مقاصد داخلی با کمبود مواجه شود. به صورتی که بر مبنای شواهد موجود در بازه زمانی اربعین بلیت های سفرهای داخلی هم کاهش قابل ملاحظه ای داشت.
در این خصوص جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به خبرنگار مهر گفته بود که در پروازهای اربعین از مشارکت ۱۶ ایرلاین داخلی استفاده شد اما از سهم پروازهای داخلی کاسته نشده است و طبق روال گذشته پروازها صورت می گیرد.
اما با این وجود سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نمود که فصل تابستان هم امکان دارد بر افزایش تقاضای بلیت هواپیما تاثیر گذار باشد؛ هرچند مبحث کمبود ناوگان هواپیمایی را هم نباید نادیده گرفت و این کمبود هواپیما در کشور باعث تداخل در عرضه و تقاضای بلیت برای مسافرین شده است.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر کمبود بلیت هواپیما میتوان تحت تاثیر تخلف های مختلف از قبیل تخلف در گران فروشی بلیت توسط ایرلاین ها، کمبود هواپیماهای مسافربری و عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا دانست. به قول محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، هم اکنون حدود ۱۸۰ فروند هواپیما در کشور درحال خدمت رسانی هستند که این مقدار در مقایسه با میزان تقاضای مسافران بسیار ناچیز است؛ ازاین رو مهم ترین دلیل مشهودی که در مورد کمبود بلیت جلب توجه می کند، کمبود تعداد ناوگان هواپیمایی است. به ویژه در فصول بهار و تابستان که زمان اوج مسافرت است و میزان تقاضا برای بلیت هواپیما افزوده می شود، مردم بیشتر از پیش با کمبود بلیت مواجه می شوند.
محمدی بخش در مورد کمبود بلیت در کشور تصریح کرد: باید توجه داشت که در سه ماه ابتدایی سالجاری، تعداد ناوگان ما بیشتر و مسیرهای پروازی ما افزایش داشته که اساسا با پوشش منطقه ای گسترده تر روبه رو هستیم. در عین حال سفر با هواپیما به سبد خانوار اضافه شده است و نتیجه آن افزایش تقاضا برای بلیت است بنابراین مدت زمان انتظار برای تأمین بلیت هواپیما طولانی تر شده است.
این مقام مسئول با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام نمود که صنعت حمل و نقل هوایی پیشران توسعه کشور است و تصریح کرد: این صنعت در ایران بیشتر از ۴۳ سال است که در جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم قرار دارد بنابراین برای حل مشکلات خود به سمت همکاری با شرکتهای دانش بنیان روی آوردیم.
وی با تکیه بر ایمنی پرواز که خط قرمز سازمان هواپیمایی کشور است، خاطرنشان کرد: علیرغم قرار داشتن در شرایط سخت تحریم یاد گرفتیم که چگونه این صنعت را حفظ نماییم تا بتوانیم در حوزه ایمنی و امنیت رتبه قابل قبولی را در سطح دنیا داشته باشیم؛ برای رفع نیازهای این صنعت یک برنامه ۱۰ ساله و چهار راهبرد همچون تاب آوری، نهضت تعمیر قطعات، تأمین نقدینگی برای نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی تعریف شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان یک راهبرد در صنعت حمل و نقل هوایی است تا جایی که امروز هیچ موتور و قطعه ای برای تعمیر به خارج از کشور نه تنها ارسال نمی گردد، بلکه برخی از شرکتهای بین المللی هم قطعات شان در ایران تعمیر می کنند.
دنبال کاهش عمر ناوگان هواپیمایی کشور هستیم
محمدی بخش در ادامه صبحت های خود تصریح کرد تعداد ناوگان هوایی کشور تا آخر سال جاری به ۲۵۰ فروند هواپیما می رسد که متوسط عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸ سال در شروع دولت سیزدهم امروز با دو سال کاهش به ۲۶ سال رسیده است البته در نظر داریم که متوسط عمر ناوگان هواپیمایی را به زیر ۲۰ سال هم برسانیم.
وی با اشاره به اینکه در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به کشور وارد شده است اضافه کرد: ۳۰ فروند از این هواپیماها تابحال عملیاتی شده و ۳۰ فروند دیگر در دست بررسی می باشد تا وارد خط سرویس دهی شوند.
آیا واردات ۶۰ فروند هواپیمای جدید پاسخگوی نیاز کشور است؟
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر بر مبنای گفته های مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشور الان ۳۰ فروند هواپیما به ناوگان موجود اضافه شده است اما متأسفانه هنوز شاهد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بلیت هواپیما نیستیم ازاین رو سوالی که باید از مسؤلان پرسید اینست آیا با به کار گیری ۶۰ فروند هواپیمای جدید به نیاز کشور پاسخ داده خواهد شد؟ به قول مسئولین مربوطه ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال به بالا تا ۱۵ سال زمین گیر است و حتی برخی از این هواپیماها قابل برگشت به چرخه پروازی نیستند و باید از ناوگان بیرون بروند، کاری که سازمان هواپیمایی کشور در برنامه خود قرار داده است. از طرفی، مسؤلان صنعت هوایی تاکید دارند که نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی به علت شرایط بعد از کرونا بسیار افزوده شده و نرخ دلار هم اثر مستقیم در این بخش دارد و سبب گران شدن تأمین قطعات شده است؛ علیرغم این ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که پیش از این مشکلاتی داشت، که حالا هم این مشکل حل شده است و برخی از هواپیماهای زمین گیر هم به چرخه خدمت رسانی باز خواهند گشت.
در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگو سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: طبق گفته های اخیر محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور حدود ۶۰ فروند هواپیما وارد کشور شده که تعداد ناوگان فعال هوایی ما تا آخر سال به ۲۵۰ فروند خواهد رسید اما از تعداد ۶۰ فروند ۳۰ ناوگان وارد خط عملیاتی شده است و اساسا پروازهای داخلی ما نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
سخنگو سازمان هواپیمایی در ادامه خاطرنشان کرد: البته الان هم با صراحت نمی توان اظهار داشت که ناوگان هوایی کشور از حالت بحران طولانی بودن عمر هواپیماها خارج شده است یا خیر اما بعد از وارد کامل ۶۰ فروند هواپیماها در خط سرویس دهی میتوان نتیجه گیری کرد که آیا بازهم کمبود بلیت و تأخیرهای طولانی خواهیم داشت یا خیر.
وی تصریح کرد: صنعت هواپیمایی کشور با عنایت به وضعیت تحریمی که دارد رو به رشد است و اساسا نتایج مثبتی را در آینده شاهد خواهیم بود.


منبع:

1402/06/22
08:21:11
5.0 / 5
362
تگهای خبر: توسعه , دولت , سازمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد