معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد؛

انعقاد قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی

انعقاد قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی

به گزارش بتن آنلاین، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.



به‬ گزارش‬ خبرگزاری‬ مهر‬ به‬ نقل‬ ا‬ز‬ وزارت‬ راه‬ و‬ شهرسازی، ‬ شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: با استفاده از توان متخصصان و به منظور توسعه شبکه راه آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی حمل ‏ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در چارچوب فاز دوم طرح جامع حمل‏ ونقل کشور ذیل پنج سرفصل کلی و با همکاری شرکت راه ‏آهن جمهوری اسلامی ایران در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
معاون حمل‏ ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه حمل‏ ونقل ریلی در اسناد بالادستی کشور همچون سیاست‏ های کلی بخش حمل‏ ونقل ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین برنامه ‏های پنج ‏ساله توسعه کشور به تشریح وضعیت طراحی شبکه بهینه ریلی در طرح جامع حمل‏ ونقل کشور پرداخت.
وی ضمن اشاره به بند اول سیاست‏ های کلی بخش حمل‏ونقل که در سال ۱۳۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردیده است، تصریح کرد: ایجاد نظام جامع حمل‏ ونقل و تنظیم سهم هریک از زیربخش‏ های آن با اولویت دادن به حمل‏ ونقل ریلی با عنایت به ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی‏ های زیست محیطی، افزایش ایمنی و برقراری تعادل و تناسب میان زیرساخت‏ ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا" در صدر کلیه موارد ابلاغی درج شده که نشان‏ دهنده اهمیت این مورد در سطح کلان و ملی است.
افندی زاده اضافه کرد: علاوه بر این، در قوانین برنامه ‏های پنج‏ ساله توسعه کشور هم به فراخور، احکام و تبصره‏ هایی در مورد حمل‏ ونقل ریلی و سهم آن از جابه جایی بار و مسافر در سطح کشور تعیین شده است.
معاون حمل ‏ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تحقق تمامی این موارد علی ‏الخصوص افزایش سهم شیوه ریلی از تقاضا، در گرو وجود زیرساخت های مرتبط و مناسب این امر از شبکه بهینه و تأمین ناوگان مورد نیاز متناسب با تقاضا است.
وی با برشمردن برخی چالش‏ های گسترش شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم قابل توجه طرح ‏های مندرج در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور، اشاره و خاطرنشان کرد: وجود طرحی مدون به منظور اولویت‏ بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده ای یکی از نیازهای اساسی و انکارناپذیر بخش حمل‏ ونقل بود که این مورد در دستور کار طرح جامع حمل و نقل کشور قرار گرفته است.
افندی زاده اظهار نمود: به منظور نیل به اهداف ذکر شده، طراحی شبکه بهینه آتی حمل‏ ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در چارچوب فاز دوم طرح جامع حمل ‏ونقل کشور با همکاری شرکت راه‏ آهن جمهوری اسلامی ایران بعنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت لذا، با استفاده از توان متخصصان و اساتید جوان کشور در این حوزه، قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
معاون حمل ‏ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: علاوه بر این، معاونت حمل و نقل در فاز سوم طرح جامع حمل‏ ونقل کشور، شبکه یکپارچه حمل‏ ونقل کشور را در اثر رقابت و هم ‏افزایی شیوه‏ های مختلف در دست طراحی دارد که این مسأله یکی از مهم ترین موضوعات در سطح برنامه‏ ریزی راهبردی حمل ‏ونقل کشور است.
وی در آخر ضمن اشاره به جایگاه حمل ‏ونقل ریلی در توسعه و شکوفایی اقتصاد از راه ایجاد درآمدهای پایدار، تصریح کرد: با توجه به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در مورد تعامل و احیای روابط با کشورهای منطقه و تفاهم ‏های دو و چندجانبه صورت گرفته در مورد افزایش سطح مبادلات و روابط اقتصادی، ایجاد کریدورهای سراسری بین‏ المللی ریلی در سطح کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مسئله در مطالعات طرح جامع حمل ‏ونقل کشور مدنظر قرار گرفته است.


منبع:

1402/04/06
12:09:25
5.0 / 5
419
تگهای خبر: آلودگی , توسعه , دولت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد