اتصال شرق به غرب تهران در ۷۵ دقیقه با متروی خط ۱۰

اتصال شرق به غرب تهران در ۷۵ دقیقه با متروی خط ۱۰

به گزارش بتن آنلاین، برپایه برنامه ریزی های انجام شده طی ماه آینده عملیات حفاری خط ۱۰ مترو شروع می شود، خط مترویی که ۴۵ کیلومتراست و با ۳۵ ایستگاه، شرق تهران را به غرب پایتخت متصل می کند؛ بگونه ای که از فلکه سوم تهرانپارس آغاز و در آخر به ایستگاه ورد آورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵ مترو) می رسد.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، کلانشهر تهران تابحال ۷ خط متروی فعال داشته و حالا آنگونه که مدیران شهری می گویند، تهران به ۴ خط جدید مترو نیاز دارد تا شبکه مترویی پایتخت تکمیل شود و این حمل و نقل پاک(مترو) به مناطق مختلف نفوذ کند و آنگونه که مدیرعامل متروی تهران گفته، مقرر است بزودی عملیات حفاری خط ۱۰ متروی پایتخت آغاز شود؛ اما جای سوال است که چرا خط ۱۰ مترو زودتر از مابقی خطوط ۸، ۹ و ۱۱ ایجاد می شود و اساسا این خط چه خصوصیت هایی دارد؟
محسن هرمزی در گفتگو با ایسنا، در مورد وضعیت خط ۱۰ مترو با اشاره به اینکه طبق طرح «جامع حمل و نقل ریلی پایتخت» که آخرین نسخه آن بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهر های کشور رسید، مطالعات و مقدمات راه اندازی ۴ خط جدید در تهران در دستور کار متولیان امر قرار گرفت، می افزاید: مطالعات در ارتباط با خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر مبنای مقایسه میزان کارایی و همینطور زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای راه اندازی آن مشخص شده است.
وی با تکیه بر این که نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است بشکلی که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیر نقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و... تغذیه مالی خواهد شد، می گوید: به این لحاظ هیچ صدمه ای به روند راه اندازی ایستگاه های باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرح های توسعه ای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.
مطالعات اولویت بندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره برداری، فنی- اجرایی و همینطور نسبت منافع به هزینه، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاه های مترو انجام شده است
مدیرعامل متروی تهران ضمن اشاره به این که مطالعات اولویت بندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره برداری، فنی- اجرایی و همینطور نسبت منافع به هزینه، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاه های مترو انجام شده است، ادامه می دهد: بر اساس این مطالعات ابتدا قرار بر این بود تا هر ۷ سال حدود ۵۰ کیلومتر از بخش های مختلف خطوط جدید، ساخته و به بهره برداری برسند؛ اما تلاش مدیریت شهری کنونی، انجام خطوط جدید در مدت زمان کوتاهتر است تا این امر کمتر تحت تأثیر افزایش سنواتی بهای خدمات و کالا در طول سال های پیش رو شود. بدین سان میتوان گفت برنامه زمان بندی اجرای خطوط جدید و ایستگاه های خطوط چهارگانه متروی تهران با جزئیات کامل مشتمل بر زمان عبور دستگاه حفار مکانیزه از ایستگاه ها، تاریخ دقیق تملک موقت هر ایستگاه، اجرای سازه نگهبان، هسته مرکزی ایستگاه، تجهیزات برقی و مکانیکی ایستگاه، ریل گذاری و همینطور زمان بهره برداری از هر ایستگاه مشخص بوده و در صورت تأمین بموقع منابع مالی لازم، قابل تحقق است.

خطوط جدید مترو برای تهران یک اجبار و نه یک انتخاب
هرمزی با تکیه بر این که ایجاد خطوط جدید مترو برای تهران یک اجبار و نه یک انتخاب است، تاکید می کند: در بیان فواید پرشمار راه اندازی خطوط جدید که در واقع یک اجبار برای پایتخت بشمار می رود و نه یک انتخاب، باید به اثرات مترو بر کاهش مصرف سوخت، آلاینده های زیست محیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و... اشاره کرد؛ اما نکته مهمتر این که ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ سبب ایجاد حلقه ای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در شرایطی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاه های موجود شبکه مترو، چندان متناسب جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.
وی ادامه می دهد: در شکل کنونی، توزیع ایستگاه های خطوط هفت گانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده است؛ اما منطقه ای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد و اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد و این امر به طور عمده به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاه های فعلی، نخستین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه شده و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان کنونی پیشبینی می شد.
به قول مدیرعامل متروی تهران، تصور می کنید با راه اندازی ۴ خط جدید مترو که متعاقب آن حدود ۱۳۰ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راه اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ هم به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود.

با راه اندازی ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا می کند
هرمزی با اشاره به اینکه با راه اندازی ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا می کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد، می افزاید: ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی راه اندازی ۱۳۰ ایستگاه و ۴ خط جدید، مسأله تأمین بموقع منابع مالی است. در این صورت طی یک برنامه فشرده و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، میتوان شکل جدیدی به جریان حمل و نقل عمومی در پایتخت بخشید. این در حالیست که در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط جدید، صرفا سبب افزایش هزینه های راه اندازی خطوط در سالهای آتی خواهد شد. در واقع این ۴ خط باید ساخته شود و در لزوم ایجاد خطوط جدید، هیچ شک و شبهه ای نیست.
وی با اشاره به اینکه ساخت ۴ خط جدید مترو یکی از بزرگترین و منحصر به فردترین پروژه های مطالعاتی کشور بوده، بگونه ای که برای نخستین بار مطالعات ۱۶۰ کیلومتر خط مترو به همراه ۱۳۰ ایستگاه در چارچوب یک پروژه تعریف و به مشاوران ذیصلاح طی فرایند مناقصه واگذار شد، می گوید: در فرایند انجام این پروژه خط ۸ متروی تهران به طول ۳۹ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از مسعودیه تا چهار راه سرسبز، خط ۹ متروی تهران به طول ۴۸ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه از دولت آباد تا چیتگر، خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس و خط ۱۱ متروی تهران به طول ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از چیتگر تا سه راه تقی آباد مورد مطالعه قرار گرفته اند. همینطور همچون مهم ترین خصوصیت های این مطالعات، فازبندی کردن اجرا و بهره برداری از خطوط بر اساس سرمایه گذاری برای تأمین منابع مالی اجرای طرح بوده است.
در فرایند انجام این پروژه خط ۸ متروی تهران به طول ۳۹ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از مسعودیه تا چهار راه سرسبز، خط ۹ متروی تهران به طول ۴۸ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه از دولت آباد تا چیتگر، خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس و خط ۱۱ مترو تهران به طول ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از چیتگر تا سه راه تقی آباد مورد مطالعه قرارگرفته اند
هرمزی در ادامه می گوید: برای نخستین بار در ایران طی فرایند انجام مطالعات، از مجموعه مشاوران شهرسازی و ترافیکی هم در تعیین موقعیت دقیق ایستگاههای مترو و همینطور ظرفیت خطوط استفاده شده است. در واقع با توجه به این شکل مطالعات جامع، مجموعه خطوط جدید متروی تهران ضمن جذب حداکثر میزان مسافر، کمترین هزینه اجرا و بهره برداری را با توجه به مطالعات دقیق و گسترده ای که انجام شده است، در بر خواهند داشت.
مدیرعامل متروی تهران ادامه می دهد: در مطالعات صورت گرفته، بررسی اثرات راه اندازی و بهره برداری از هر یک از ایستگاه های خطوط جدید بر میزان جذب مسافر سایر خطوط موجود هم مدنظر قرارگرفته است. بدین ترتیب خطوط جدید متروی تهران صرفاً در محدوده مطالعات ۴ خط جدید مورد مطالعه قرارنگرفته؛ بلکه مطالعات در ابعاد کلی شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران در افق سال های آینده بررسی شده است.
وی به هماهنگی های گسترده انجام شده برای تملک اراضی مورد نیاز راه اندازی ایستگاه های خطوط جدید مترو هم اشاره می کند و می گوید: از دیگر اقداماتی که توسط مشاوران ۴ خط جدید مترو مدنظر قرار گرفته است، میتوان به استخراج کلیه تملک های مورد نیاز برای راه اندازی تونل و ایستگاهها و همینطور دپو و پارکینگ مورد نیاز خطوط چهارگانه اشاره نمود. در این خصوص کلیه استملاک های مورد نیاز با شهرداران مناطق مربوطه طی جلسات کارشناسی جمع بندی و نهایی شده و به منظور تملک این اراضی در اختیار سازمان املاک شهرداری تهران قرار گرفته است.

عملیات حفاری تونل اصلی خط ۱۰ مترو در تیرماه عملیاتی می شود

جابجایی ۲۲ هزار نفر با خط ۱۰ مترو/ آغاز حفاری با ۳ TBM
هرمزی با تکیه بر این که از ۴ خط جدید شبکه متروی پایتخت، عملیات حفاری تونل اصلی خط ۱۰ مترو در تیرماه عملیاتی می شود، می افزاید: خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۵ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه از فلکه سوم تهرانپارس آغاز و در آخر به ایستگاه ورد آورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵ مترو) می رسد. برپایه مدل سازی های ترافیکی، تعداد مسافر جابجا شده در هر ساعت و در هر جهت از این خط ۲۲ هزار نفر خواهد بود. به لحاظ ترافیکی هم بخش غربی این خط (حد فاصل وردآورد تا کوهسار) اولویت بسیار بالایی دارد و بنابراین اجرای آن در این محدوده زودتر در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پاسخ به این سؤال که چند ساعته شهروندان می توانند با استفاده از خط ۱۰ مترو شرق تا غرب تهران را طی کنند؟ می گوید: اگر قطار به اندازه کافی موجود باشد و در خط راه اندازی بشود با فرض راه اندازی ۳۴ ایستگاه، در حدود ۷۵ تا ۹۰ دقیقه شهروندان می توانند شرق تا غرب تهران را با مترو طی کنند.
مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اینکه برای ساخت خط ۱۰ مترو از توان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بهره برده ایم و به تازگی هم قرارداد بخش عمرانی و سیویل آن با مجموعه مذکور نهایی شده است، اظهار می کند: مطالعات فاز یک و دو این خط درحال اتمام و تحویل به پیمانکار است و پارکینگ قطارها و دپوی تعمیراتی خط ۱۰ به مساحت ۳۶ هکتار در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع و زمین آن از شهرداری به شرکت متروی تهران تحویل شده است.
هرمزی ضمن اشاره به این که حفاری و ساخت تونل در فاز نخست راه اندازی خط ۱۰ مترو یعنی بخش غربی به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر با ۳ دستگاه حفار مکانیزه صورت می پذیرد، ادامه می دهد: تعداد ایستگاه های خط ۱۰ مترو در منطقه ۲۲ شهرداری که همچون مناطق کم بهره به لحاظ برخورداری از خطوط شبکه متروی پایتخت به شمار می آید، ۱۱ ایستگاه خواهد بود.
وی تاکید می کند: اولویت بندی اجرا و بهره برداری از خطوط جدید متروی تهران نه تنها سبب جذب بیشتر سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه عظیم می شود؛ بلکه کاهش هزینه ها وکمک به وضعیت فعلی خطوط هفتگانه موجود را به دنبال خواهد داشت. بعنوان مثال خط ۱۰ ایستگاه متروی کوهسار یک ایستگاه تبادلی با خط ۶ مترو بوده و مسافری که از شهر کرج به سمت تهران می آید، همیشه در ایستگاه صادقیه پیاده می شود که همین مساله سبب شلوغی ایستگاه مذکور می شود؛ اما پس از ساخت خط ۱۰ مترو در قسمت حدفاصل وردآورد تا کوهسار، قسمت عمده ای از مسافران به جای پیاده شدن در ایستگاه صادقیه و رفتن به ایستگاه امام خمینی (ره) می توانند در ایستگاه وردآورد از راه خط ۱۰ وارد خط ۶ و یا دیگر خطوط شبکه متروی تهران شود. در چنین حالتی هم خطوط مترو توسعه می یابد و هم ازدحام مسافران در خطوط هفتگانه موجود کاسته شده و کیفیت خدمات رسانی به مردم ارتقاء خواهد یافت.
مدیرعامل متروی تهران در رابطه با ساخت خط ۹ مترو و مذاکره با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم می گوید: برای انتخاب یک مدل جدید درحال مذاکره با این پیمانکار هستیم و در کلیات امر به تفاهماتی هم دست یافته ایم.




منبع:

1402/04/03
10:44:11
5.0 / 5
376
تگهای خبر: پایتخت , پروژه , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد