اصفهان به شیراز ۱۳۰ کیلومتر نزدیکتر می شود

اصفهان به شیراز ۱۳۰ کیلومتر نزدیکتر می شود

به گزارش بتن آنلاین، مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور اظهار داشت: آزادراه اصفهان_شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است که طول مسیر این دو شهر را ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر را ۲ ساعت کوتاه می کند.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از وزارت راه، علیرضا صلواتی مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور در رابطه با توسعه شبکه آزادراهی کشور اظهار نمود: در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور اضافه گردید. طرح های شبکه آزادراهی در سالهای آغازین دهه ۵۰ انجام شد و پس از آن از سالهای آغازین دهه ۷۰ این روند مجدداً در کشور آغاز شد. پیش از انقلاب قم-تهران تنها آزادراه کشور به طول کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود.
وی با اعلان اینکه آزادراه ها محور توسعه کشور هستند، اضافه کرد: هر جا آزادراهی ایجاد نماییم، پس از آن شاهد توسعه محدوده هستیم؛ آزادراه ها علت توسعه هستند و با وجود فشارهای سخت و تورم ها و افزایش هزینه ها و در سالهای اخیر این روند شدت یافت.
هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد درحال راه اندازی است
مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ضمن اشاره به سیاست دهه اخیر دولت در ساخت آزادراه ها بیان نمود: سیاست دولت اینست که مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی را در ساخت آزادراه داشته باشد و دولت مشوق دیگران برای ساخت آزادراه باشد؛ الان هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیشتر از ۵۰ درصد درحال راه اندازی است و این در حالیست که در ۳۰ سال قبل حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت و حدود ۳ هزار کیلومتر از پروژه ساخت آزادراه های کشور در مرحله مطالعه است.

صلواتی افزود: این هزار کیلومتر از پایان سال جاری تا پایان دولت سیزدهم و ظرف ۳ سال آینده تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می شود و به شبکه آزادراهی کشور می پیوندد؛ در کنار آن شبکه آزادراهی را در اختیار کریدور ترانزیتی کشور قرار دادیم؛ مثلا ارتباط مشهد-سرخس به سمت چابهار-زاهدان که هم کریدور و ترانزیت را پوشش دهد و هم سبب توسعه مناطق هم جوار شود. متأسفانه علیرغم وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آب های آزاد، در شرق کشور توسعه مطلوب را شاهد نبوده ایم. این نقاط بسیار استراتژیک است و تمرکزسیاست های کلی نظام هم بر توسعه شرق و جنوب شرق کشور است؛ بگونه ای که اعتبارات صندوق توسعه ملی هم به این سمت و سو جذب شده است.
اصفهان چهار راه ترانزیت کشور
وی ضمن اشاره به این که اصفهان چهار راه ترانزیت کشور است، اظهار داشت: برای عبور از شرق به غرب و یا شمال به جنوب کشور، استان اصفهان محل عبور است و به همین دلیل، شبکه راه ها و معابر آن چهار خطه است. در واقع سهم استان اصفهان در کشور در مبحث بار اول است؛ باهمت مدیران سابق استان، تقریبا معابر شهرهای استان، به جز معابر محدودی به سمت نائین، یاسوج در جنوب غرب ۴ خطه و بزرگراهی است.
مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور افزود: در مبحث آزادراهی که در حال انجام می باشد، ما معابر اصفهان به سمت شیراز، اصفهان به سمت یزد، اصفهان-کرمان، اصفهان- چهارمحال و بختیاری و اصفهان به سمت تهران را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه اصفهان به سمت شمال کشور یعنی اصفهان_نطنز_کاشان، کاشان_قم و قم_تهران اجرایی شده البته مسیر جدیدی را از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایه گذار هستیم که با راه اندازی این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه تر شده و مسیر در کنار مسیر تهران_قم از سمت کاشان ایجاد می شود.
آزادراه اصفهان _شیراز ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر اصفهان به شیراز را کوتاه تر می کند
صلواتی در مورد خصوصیت های آزادراه اصفهان_شیراز اشاره کرد: آزادراه اصفهان _شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از لذت بخش ترین طرح هایی است که پس از بهره برداری از آن، حلاوت آنرا خیلی از مردم کشور خواهند چشید؛ علاوه بر این راه اندازی کنارگذر شرق اصفهان هم بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایتمندی مردم استان را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان-شیراز با مشارکت دولت و بخش غیر دولتی بسته شد و مدت اجرای آن ۵ ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت است که مسیرهای شیب دار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد و مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت است که به صورت کمان است و مسیر آزادراه راه اندازی شده به صورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود ۲ ساعت زمان سفر کوتاه تر می شود؛ ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس است که اصل کوتاه شدن مسیر در استان فارس است.
بزرگترین پل آزادراهی کشور در آزادراه اصفهان-شیراز
مجری طرح های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ضمن اشاره به این که این آزادراه نزدیک به بهره برداری است، بیان نمود: حجم کار بسیار زیاد است و تابحال حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده و برای ۶ درصد باقی مانده به سبب تورم و افزایش هزینه ها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه نماییم.
وی افزود: مشارکت این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت فعلا سهم خویش را مطالبه نمی کند و پس از بهره برداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینه های نگهداری، بخش خصوصی آنرا تحویل دولت می دهد.

صلواتی ضمن اشاره به این که ۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده درحال تخصیص است، خاطرنشان کرد: حالا دو لایه آسفالت مسیر درحال اتمام است، لایه اول و ۸۵ درصد لایه دوم هم انجام شده است و برای جداول بتنی وسط آزادراه ها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: بزرگترین پل آزادراهی کشور در این راه با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع است که در عرض ۱۵ ثانیه راکبان به سهولت از یک سمت به سمت دیگر می روند و ساخت تنها این پل دو سال به طول انجامید. با تخصیص این ۳ هزار میلیارد تومان تا آخر سال آزادراه اصفهان- شیراز افتتاح و به بهره برداری می رسد.
صلواتی در انتها تصریح کرد: اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این نخستین آزادراه کشور به شمار می آید که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردارست.

1401/08/23
12:30:56
5.0 / 5
468
تگهای خبر: آزادراه , بندر , پروژه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد