مشاور شهردار تهران در امور شعر و ادبیات اعلام كرد

احیاء مزار شعرا و فرهنگیان تهران در آرامستان ابن بابویه

احیاء مزار شعرا و فرهنگیان تهران در آرامستان ابن بابویه

بتن آنلاین: مشاور شهردار تهران در امور شعر و ادبیات، از احیاء مزار شاعران و فرهنگیان و مفاخر شعر و ادب پایتخت در آرامستان ابن بابویه آگاهی داد.


امیری اسفندقه در گفت و گو با ایسنا، از بهسازی مزار شاعران و فرهنگیان آرامستان ابن بابویه آگاهی داد.
اسفندقه در پاسخ به این پرسش که از خودتان و شعر و شهرداری چه خبر اظهار داشت: از خودم هیچ، اما از شعر و شهرداری و شهر باید بگویم که "خوش خبر باشی ای نسیم شمال/ که به ما می رسد زمان وصال". در ایام گذشته همراه با همکاران و هم فکران مان در شهرداری تهران به زیارت حضرت شیخ صدوق و آقا رجبعلی خیاط و دیگر نام آورانی همچون نسیم شمال، علامه دهخدا، میرزاده عشقی و... که در ابن بابویه آرمیده اند رفتیم. می دانیم که مزارستان ابن بابویه در کنار آرامستان تخت فولاد اصفهان، از بزرگترین آرامستان های ایران اسلامی است و خاک مطهر صدوق دوم، خیلی از بزرگان علم و ادب را گرد خویش فرا خوانده و به جاذبه نهان که از آن عشق خیزد تبدیل نموده است.
وی با اشاره به اینکه می دانید که در خیلی از مناطق ایران افراد به دیدار اهل قبور رفتن را زیارت می دانند و این یادآور این باور است که این مزارها زنده هستند و این سنگ قبر نیست، سنگ قلب است و نشانه ای است تا راه معاد گم نشود اظهار داشت: این مزارها در ایجاد روحیه شهری موثر و زندگی بخش هستند و یادآور مرگ و معادند و شیشه های عطر در بسته ای را از عصاره خوش بوترین گل های جهان در خود نهان داشته اند.
وی با اشاره به اینکه زیارت تعدادی از مزارات، زیارت فرهنگ، تاریخ و یادآور خاطرات زیست تاریخی است، اظهار داشت: نباید حافظه شهر از یاد این فرهنگ تهی باشد و از آنجائیکه حوزه فعالیت من با ابلاغ برادرم دکتر زاکانی، شعر و ادبیات است، می بایست برای حفظ هویت و حال شاعران و فرهنگیانی که در ابن بابویه آرمیده اند کاری انجام دهم و این را وظیفه شغلی خویش می دانم؛ خصوصاً آنکه این افراد گرد حرم حضرت شیخ صدوق فراهم آمده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در گذشته اقدامات موثری در امتداد حفظ مزار شاعران و فرهنگیان صورت گرفته یا نه؟ اظهار داشت: آرامگاه ابن بابویه یک زیارتگاه خاص است که مفاخر دینی، هنری، ورزشی، موسیقی و... را در خود جای داده است و این آرامستان تاریخ فرهنگی معاصر را آیینه داری کرده است.
وی افزود: از میان فرهنگیان و شاعرانی که مزارشان در این آرامستان است، مزار علامه دهخدا گویا بیشتر نیاز به مراقبت دارد و این دغدغه درحال رفع است؛ چونکه با همدلی و همراهی عزیزانمان در شهرداری تهران و شهر ری، ساماندهی این مزار شاید همین امروز این اتفاق افتاده باشد و در هفته پیش رو با همراهی شاعران و بزرگان لغت نامه و با سخنرانی دکتر بهرام پروین گنابادی که به نوه لغت نامه شهرت دارد مراسمی به پاسداشت بزرگمردی دهخدا اجرا شود. خالق لغت نامه ای که فقط با شاهنامه فردوسی از لحاظ جوشش و کوشش قابل مقایسه است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگیان، شهیدان جبهه فرهنگی هستند که بایسته است به مرور زمان برای آبادانی مزار آنها چاره اندیشی کرد اظهار داشت: احیاء مزار این نام آوران نه فقط کمتر از ساختن پل نیست بلکه بالاتر است و شهری که برج و باروها در آن سر به فلک کشیده اما مزار اهل ادبیات و آیین آنها از یاد برود خرابی به بار می آورد؛ چونکه شهیدان جبهه فرهنگی، چراغ های رابطه میان یک نسل به نسل دیگر هستند که احیای این مزارات احیای خود ماست، احیای شهر مرده... "پرتو عشق بعد از مرگ نگردد خاموش/ این چراغی است کز این خانه به آن خانه برند".
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا مسئولان دوره های گذشته به این امر بی توجه بودند یا نه؟ اظهار داشت: متهم کردن و عیب جویی امری فرهنگی، هنری و شاعرانه نیست و هر کاری در وقت خودش صورت گیرد. البته در ایران آنقدر مفاخر زیر خاکی، روی خاکی و افلاکی وجود دارد و وجود خواهد داشت که شاید نهادها حق دارند در این وفور شخصیت های فرهنگی بسیاری را فراموش کنند؛ "این نیز حالتی است که یادت به ذهن من خاصیتی دهد که فراموشی آورد". این فراموشی، دشمنی، بی خردی و فرهنگ نشناسی نیست حیرانی است در وفور شخصیت های والای فرهنگی و ادبی، ضمن اینکه تعدادی از مسئولان خیلی از امور بزرگ و خواستنی را برای مسئولان بعدی می گذارند تا آنها نیز سهمی در آبادانی این خاک داشته باشند و این عمل، کاهلی و کهولت فکر و اندیشه نیست.
وی با اشاره به اینکه احیاء مزار دهخدا، برای زیارت اهل فاتحه، فتح و فتوح ایجاد جایگاه و پایگاه آبرومند اندیشه است، اظهار داشت: البته آبادانی مزارات شاعران و ادیبان ابن بابویه با شناخت صحیحی که می توان از آنها به دست داد، کار همه نهادهای ورزشی، فرهنگی، سینمایی، حوزه علمیه و... است؛ چونکه همه این نهادها در این آرامستان نمایندگان بزرگ و شناخته شده در سطح جهان دارند، سهم ما شعر و ادبیات است؛ آنقدر هست در آیینه من مایه ی نور / که به هر ذره دو خورشید نمایم تقسیم. آرامستان ابن بابویه اینطور است.
وی با اعلان اینکه با مرور تاریخ، فکر و تمدن ایرانی، تردیدی برجای نمی ماند که ایران و پایتخت آن تهران سرمشق و الگوی جهان اسلام، سرشار از گوهرهای فرهنگی روی خاکی و زیر خاکی، زنده و درگذشته است، اظهار داشت: با این وجود احیاء مزار اهالی شعر و ادب، تنها به دهخدا محدود نمی گردد و مگر می توان مزار جواد فاضل که سخنان حضرت امیر را ترجمه کرد و ما را به نهج البلاغه پیوند داد، زیارت نکرد؟ آیا می توان به زیارت مترجم قرآن، ابوالقاسم پاینده، کسی که علامه امینی، ترجمه اش را ذخیره دنیا و آخرت می داند، نرفت؟ در این آرامستان یادبود شهدای موتلفه اسلامی و قیام سی تیر و فداییان اسلام و... نیز هست.
وی افزود: آیا می توان از زیارت مزار محمدحسین عمادالکتاب گرفته تا استاد موذن زاده اردبیلی، میرزا علی اکبر غفاری، میرزا ابوالحسن طباطبایی که همه بر گرد هم در سایه نورانی یکدیگر قرار گرفته اند گذشت؟
وی در مورد حضورش در خانه اخوان ثالث اظهار داشت: نخست منت خدای را که خانه اخوان بزرگ و صمیمی را حفظ کرد و حالا این خانه به محلی برای حضور همه افراد از همه کشورها شده که می توانند با عزت به این خانه راه یابند؛ "این خانه که پیوسته در او بانگ چغانه است/ از خواجه بپرسید این خانه چه خانه ست".
اسفندقه افزود: هم اکنون در این خانه به روی امیدها و آرزوهای اهالی کلمه و کلام باز است. به همت متولیانی معلم و مشتاق و مومن به انتخاب و انتصاب اولیای امور فرهنگی این دوره از ادوار شهرداری به ریاست دکتر زاکانی به درایت و دیانت و مهر و مهربانی، خداش خیر دهاد آنکه این عمارت کرد و آنکه این عمارت را از ویرانی و فراموشی باز رهانید. دو دیگر این که من این خانه را پیش از این که بدین شکل که امروز است درآید به پایمردی زرتشت اخوان ثالث عزیز دیده ام و بر دیده بس منت دارم و از زرتشت عزیز نیز بسی سپاسگزارم به قولی: رفتن به خرابات حسابی دارد / رو همره آنکه فتح بابی دارد اما به همت فرهنگیان شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری و در روز ملی نقاشی قهوه خانه ای با دعوت از استاد منصور عباسی، استادحسینی و استاد اخلاقی و شاگردان فهیم و ورزیده آنان و با حضور دختر و نوه فرهیخته استاد حسین قوللر آغاسی، مراسمی در خانه اخوان ثالث، انجام شد که در این مراسم نقاشی های شاگردان استادان به معرض نمایش گذاشته شد و از این میان نقاشی حضرت قمر بنی هاشم به قلم یکی از شاگردان جوان استاد عباسی، خانم نرگس عشقی، سخت حیرت برانگیز بود و؛ "به صورتی که تویی کمتر آفریده خدا/ تو را کشیده و دست از قلم کشیده خدا"
وی افرود: می دانید که قهوه خانه در ایران چه جایگاهی دارد و نیز می دانید که توجه به باستان و باستان گرایی با نگاهی باز به افق های پیش رو و ناپیداهای دور و دورتر تا کجا در شعر اخوان زنده است و حتما بیشتر می دانید که قهوه خانه در خان هشتم اخوان کجای شعر است و حتما دیده اید تصاویر نقاشی قهوه خانه ای را در شعر اخوان عزیز. بدین سبب خوشحالیم که خانه اخوان در روز ملی نقاشی قهوه خانه ای بی مزد و منت میزبان نقاشان این هنر بود.
اسفندقه با اشاره به لزوم حفظ خانه دیگر شاعران معاصر در تهران اظهار داشت: روز گذشته سری به خانه فروغ زدم. حیاط خانه "تنها بود و در انتظار بارش یک ابر ناشناس خمیازه می کشید". این رهاشدگی در حالی است که خانه این بزرگان اهل شعر، می تواند مدرسه نقد و نقل شعر و ادب باشد و باید این خانه ها حفظ شود؛ همچون خانه بانو پروین اعتصامی که به اعتقاد من علاوه بر این که می تواند دانشکده شعر فارسی باشد، دانشگاه شرافت و نجابت است.
وی با اعلان اینکه حفظ میراث فرهنگی و ادبی بایسته است حتما بدون تصرف صورت گیرد، اظهار داشت: حفظ این میراث شایسته است با احترام به فرهنگ معماری و نقش و رنگ آن بنا صورت گیرد نه این که برای نگهداری خانه شاعران و فرهنگیان، همه چیز را نو و دگرگون کنیم؛ چونکه این کار بیشتر به ویرانی خانه های این عزیزان آن هم از نوع مدرن شبیه است. پس بایسته است خانه این عزیزان با همان شکل و معماری حفظ شود و مراقب باشیم این خانه ها تخریب نشوند و اگر حوض خانه ای مستطیل است مربع نشود و درختی که در باغچه آن خانه زنده است هنوز خوشبختانه و ریشه در خاطرات و خون آن خانه دارد قطع نشود و بجای آن سکوی سخنرانی و میز و صندلی گذاشته نشود. این عمل هم از هزینه های هنگفت و گاه کاملا بیهوده کاهش می دهد و هم میراث ادبی را با رعایت اصول امانت داری حفظ می کند؛ باغبان چو من زینجا بگذرم حرامت باد/گر بجای من سروی غیر دوست بنشانید
اسفندقه اظهار داشت: فروغ شاعری ست که هیچ وقت متوقف نشده، از دیوارهای خطر بالا رفته، اسیر شده، عصیان کرده مقابل خود و دیگر بار متولد شده و در فصل سرد جهان و ناتوانی دست های سیمانی ایمان آورده به پاکی شروع آبها و زمزمه کرده بلند و بیدار که نام آن کبوتر غمگین که از قلب ها گریخته ایمان است. این سخن اوست که: این دگر من نیستم من نیستم حیف از آن عمری که با من زیستم.
وی اضافه کرد: و هم از اینجاهاست که امینان فکر و فرهنگ فارسی یادآور شده اند که فروغ عاقبت به خیر شده است و دریافته است که همکاری حروف سربی بیهوده است، همکاری حروف سربی اندیشه حقیر را نجات نخواهد داد و هیچ صیادی در جوی حقیری که به مردابی می ریزد مرواریدی صید نخواهد کرد. وقتی وی در دیوار و اسارت و عصیان خویش متوقف نشده و به تعبیر خودش به اصل روشن خورشید و شعور نور رسیده است؛ چرا ما در شناخت او پشت دیوار بمانیم و در اسیر او متوقف شویم و مقابل او عصیان نماییم و مفتامفت نیروهای فرهنگی خویش را به اردوی غیر حواله و هول دهیم. مگر نه اینکه: قد خمیده ما سهلت نماید ام بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد.
دستیار شهردار تهران در زمینه شعر و ادبیات در پاسخ به این پرسش که چه کارهایی را پیش رو دارید، اظهار داشت: این همه که گفتیم کارهایی بود که انجام شده است؛ بعلاوه فعال شدن سه کانون ادبی و آیینی در سه محله تهران که فعلا حرف و حدیثی از آن به میان نمی آورم. فیلم و عکس این کارهای انجام شده برای ثبت در تاریخ دانشگاه شهرداری و آموزگاران و شاگردان و ناظمان و مدیران این دانشگاه موجود است. از آنچه که می خواهیم و می توانیم ولی هنوز انجام نگرفته و نداده ایم هر چه بگوییم خوش نیست که گفته اند به دشت، آهوی ناگرفته مبخش. وان یکاد می خوانیم و اسفند دود می نماییم و دعا گوییم که «همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس/که دراز است ره مقصد و من نو سفرم»




منبع:

1400/09/19
21:37:04
5.0 / 5
734
تگهای خبر: پایتخت , توسعه , حیاط , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد